Alexela rajab Paldiski LNG terminali mõlemal juhul: kui Euroopa Liit otsustab toetada Eesti projekti, kuid ka siis, kui toetusraha ei anta kummlaegi – ei Eestile ega ka Soomele.

„Kui terminali ei subsideerita, oleme valmis oma projektiga edasi minema ja võrdsetel alustel konkureerima,“ ütles Alexela Energia juht Marti Hääl.

Alexelal pole mõtet rajada terminali, kui Soome rajatav projekt saab euroraha abil konkurentsieelise.

Eesti ettevõtja hinnang läheb risti vastu Venemaa gaasimonopoli Gazpromi suurosalusega Gasumi huvide eest seisva Soome majandusministri Jan Vapavuori arvamusega. Terminali rajamiseks Euroopa investeerimissüsti ootavad Eesti ja Soome võivad majandusminister Vapavuori arvates jääda mõlemad näppe limpsima, sest kokkulepe eestlastega pole tõenäoline. „Eesti kaotab siis rohkem kui Soome,“ ütles Vapavuori Kaupalehtile.
Soome ministri nägemuse kohaselt on just tema koduranda Inkoole rajatav terminal majanduslikult õigustatud, Eesti aga saaks eelise üksnes poliitilistel kaalutlustel.

Varem LNG terminali täiseti ükskõikselt suhtunud Soome otsustas mitmesaja miljoni suuruse Euroopa rahasüsti nimel võitlema hakata alles siis, kui Balti riigid olid Euroopa Komisjoni terminali vajaduses veennud.

Soome rõhub oma eelisena suurele turumahule. Kuid samas põhineb Gazpromile kasulik Inkoo terminal üksnes Euroopa abirahale ja kavatsusele korvata investeering kõikide seniste gaasitarbijate arvelt läbi infrastruktuuri tasu. Inkoo projekt näeb ette LNG müümist ennekõike läbi gaasitoru, kus ta peaks konkureerima palju odavama tavalise maagaasiga.

Alexela äriplaan on aga rajatud uute klientide leidmisele ja gaasituru laiendamisele. Nimelt oodatakse Paldiskisse LNGd ostma katlamaju, kes seni kasutavad keskkonnavaenulikke kütteõlisid, kuid ka transpordifirmasid, kes võidaksid laevade, rongide ja veoautode gaasiküttele üle viimisest märkimisväärselt.

Euroopa Liit on valmis toetama Läänemere kaldale rajatavat veeldatud maagaasi terminali ja Eesti-Soome gaasitoru rajamist ligi 500 miljoni euroga, et võimaldada Gazpromist sõltumatute gaasitarnete pääsemist Balti riikide ja Soome turule.