Eestis tipu saavutanud Laadur läheb Balti turule ja peagi Soome


Laaduri särtskollaseid hooldusbusse kohtab Lätis ja Leedus üha sagedamini.

Möödunud aastal astus tõstukite müügi ja hoolduse, laosisustuse ning ehitusmasinate müügiga tegelev OÜ Laadur arengus tõsise sammu edasi: laienes Lätti. Enne seda, 2003. aasta algul sisenes firma Leetu.

Laaduri tegevjuht Fred Märtsoo peab Leedut soodsaks riigiks, sest seal on tegutsemisvabadus suuremate linnade rohkuse tõttu mitmekülgsem. Lätis käib majandustegevus enamasti Riia ümber, sestap kaaluti sinna esinduse rajamist kauem.

Kiire areng

Eestis on Laaduril esindused peale Tallinna ka Pärnus, Jõhvis, Tartus ja Kuressaares. Läti ja Leedu esindused pakuvad sama kauba- ja teenustevalikut ning võimaldavad Baltikumi turul tegutsevatele ettevõtetele ühtlase teenuse.

Kvaliteetsete tõsteseadmete ja laoriiulite müügiga alustas Eesti kapitalil põhinev firma tosina aasta eest. Esialgu pakuti Yale ja Rocla tõstukeid ning Constructor Groupi riiuleid. Hiljem lisandusid Helge Vagneni kauba-, kontori- ja postikärud, Trestoni tööstusmööbel ja karbid ning Edmolifti tõstelavad.

Nüüd pakub ettevõte mitmesuguse otstarbega ja mõõtu tooteid ning 2002. aastast on Yale?i tõstukite ametlik esindaja kogu Baltikumis.

Laadur on algusest saadik pööranud tähelepanu ka tõstukite hooldusele. Eestis oli ta esimesi, sest toona ei pidanud ükski firma hooldust kuigi rentaabliks ettevõtmiseks.

Laaduril on 20 liikuvat töökoda ? tibukollast hooldusbussi ?, mille hind on kuni 800 000 krooni, paikse töökoja hind ületab viit miljonit krooni. ?Seitse-kaheksa aastat tuleb raha sisse panna, enne kui hakkab tagasi tooma,? räägib Märtsoo. Riistvara maksab sama palju kui mujal maailmas, samas keskmiselt 295-kroonine hooldustunni tasu on poole odavam kui Soomes, Inglismaa ja Saksamaa omast veelgi rohkem.

Firma on hooldusmasinaisse investeerinud 30 miljoni krooni ringis. Tulemusena ollakse liidripositsioonil: Eesti 4000 tõstukist on Laaduri hoole all keskmiselt pooled.

Ees terendab Soome

?? Laaduri mullused majandustulemused on korralikud: käive sada miljonit ja kasum 1,5 miljonit krooni. Miks liikus Eestis edukas ettevõte välismaale? ?Meil lihtsalt polnud siin kusagile areneda,? põhjendab Märtsoo. Sestap jäi valida kaks varianti: laiendada tootmist või tootevalikut.

?? Lõppkokkuvõttes tehti mõlemat. Lisaks uutele turgudele liikumisega alustas Laadur möödunud aastal kvaliteetse Jaapani kaubamärgi, Hitatchi ehitusmasinate müüki. Keskmiselt paar miljonit krooni maksvaid masinaid on müüdud alles mõni. Arengut on veel: kõikvõimalike roomik- ja ratasekskavaatorite, laadurite, roomikkraanade, kallurite, kaevandusmasinate valik on kirju, suuremad kaaluvad isegi 800 tonni.

?? Kuhu edasi? ?Võtame neljanda Balti riigi ka kampa,? muheleb Märtsoo. Nagu nimetas Soomet Helsingi messikeskus. Kuid see on kaugem tulevik. Kõigepealt tuleb Lätis ja Leedus saada samale järjele kui Eestis.