Kui Tallinna Lennujaam augusti lõpus teatas, et easyJet alustab Londonist ja Berliinist lende Tallinna, asusid paljud juba mõttes asju pakkima.

Odavlennuliinide piletihinnad võivad alata uskumatult madalalt tasemelt. Näiteks Tallinnast Berliini sõiduks leiab praegu novembris päevi, mil easyJetiga saab lennata 78 krooni (umbes viie euro) eest. Selle võrra, kuidas kasvab nõudlus, tõuseb ka hind, küündides viimaks kaugeltki mitte üliodava tasemeni. Nii saab firma maksimaalselt täis lennukid ning maksimaalse kasumi.

Arvuti aitab

Lennukite täitumust aitab prognoosida arvuti. Raal tõstab populaarsemate päevade piletihinda juba varakult, et välistada olukorda, kus mõni nädalavahetus kuid varem välja müüakse.

Strateegial on ka teine haru. Kõik kulutused on viidud miinimumini. Pileti eest tagab lennufirma vaid kohalejõudmise. Muu luksuse, nagu krõpsude ja õlle eest tuleb juba juurde maksta.

Lennufirma mudel on osutunud sedavõrd edukaks, et easyGroupi juht Stelios Haji-Ioannou loodab samast kontseptsioonist tulu ka mujal, internetikohvikutest kruiisilaevadeni. Ilmselt kõige enam vastukaja on pälvinud easyCinema ? Inglismaal Milton Keynesis asuv kino, kus piletihinnad algavad neljast ja poolest kroonist (0,30 eurot). Keskmiselt saab lunastada sissepääsu 35 kuni 45 krooni (2,2?2,8 eurot) eest, mis on Londoni harilikust hinnast umbes kolmandik. Võrdluseks, Tallinnas Coca-Cola Plazas saab õhtusel ajal näha filmi 110 krooni (seitsme euro) eest. ?Miks küsivad kinod nii palju raha, kui saalid on tühjad?? imestab Haji-Ioannou. ?Nii käitusid kunagi ka lennuliinid.?

##Nagu easyJetis, on ka easyCinemas palju uuendusi. Kõigepealt kaotas Haji-Ionnaou ära piletimüügikassad, asendades need ribakoodis lubatähekestega, mida saab interneti kaudu või automaadist. Nii pääseb kinno nagu metroosse. Samuti lubas ta külastajatel võtta kaasa oma jooki ja sööki, pakkudes samas võimalust osta normaalse (no rip-off) hinnaga krõpse ning karastusjooke (krõpsudest, maiustustest ning karastusjoogist koosnev komplekt maksab 23 krooni). Pärast esimest linastust soris kinojuhataja koguni prügikastides, et näha, millist toitu külastajad kaasa võtavad.

Esialgu loobus easyCinema ka reklaamist ning treileritest, kuid oli sunnitud need siiski aasta pärast tegutsemahakkamist ekraanile lubama.

Teeb revolutsiooni

Haji-Ionnaou ütleb, et tahab muuta olukorda, kus kinosaalid on täis vaid viiendiku ulatuses. Tema innovatsioonid ei meeldi põrmugi suurtele filmikompaniidele, kes on harjunud kinodele oma tingimusi seadma ning hinda dikteerima.

Kohe easyCinema avamise järel avastas ettevõte, et filmilevitajad eelistavad hoida pigem kinosaale tühjana kui hindu alla lasta. Seega sai easyCinema näidata vaid teisejärgulisi või siis juba mujal jooksnud filme.

Näiteks ?Teminaator 3? jõudis oran?ivärviliste seinte vahele enam kui poolteist kuud teistest kinomajadest hiljem.

easyGroupi omanik ei kavatse lasta end suurtel ja vägevatel jalge alla tallata ning on asunud neil seadusepügala abil käsi väänama. Jaanuaris palus ta Euroopa konkurentsivolinikul uurida, kuivõrd Columbia Tristari, Disney, Foxi, Warnersi ning Universal Paramounti tegevus on Euroopa Liidu reeglitega kooskõlas.

Seejuures ei eita Haji-Ionnau üldsegi, nagu oleks filmitootjatel õigus küsida sellist hinda, nagu nad tahavad. Teda häirib see, et nad ei nimeta mingitki hinda.

Tavapäraselt võtavad filmitootjad kinolt kokkulepitud osa kassatuludest, kusjuures meetodeid selle osa arvutamiseks on mitu. easyCinema pakub seevastu kindlat summat, mis läbimüügist ei sõltu. Kui tootjad ettepanekuga nõustuksid, tähendaks see filmitööstuses revolutsiooni: kinod võtaksid endale nii suurema riski

kui ka potentsiaalse kasumi.

Virgin tegutseb samal põhimõttel

?? Teine sama suure ulatusega üleilmne kaubamärk ? Virgin ? kuulub sir Richard Bransonile. Keeruka struktuuriga äriimpeerium tegeleb muuhulgas raudtee, lennunduse, muusika- ja kinoäriga. Aastal 2000 müüs Branson Singapore Airlinesile üheksa miljardi krooni (590 miljoni euro) eest 49-protsendilise osaluse oma edukaimas ettevõttes Virgin Atlantic. Tehing aitas lahendada kriisi harus, millega Virgini kaubamärki kõige rohkem seostatakse ? muusikaäris.

PEETER REBANE: Vaba konkurents puudub

Eestis ei saa kinomaailmas veel üldse vabast konkurentsist rääkida. Eestis on sisuliselt üks kino ja üks levitaja, kes peab iseendaga läbirääkimisi. Umbes kolmandik väärtfilmidest tuleb ka BDG-lt, kuid kogu Hollywoodi toodangu on monopoliseerinud Finnkino.

Kui Sakala multipleks valmib, siis võib arvata, et hakkavad toimima normaalsemad turumehhanismid ning ka hind langeb. Praegu on Tallinnas kinopileti hind üks Euroopa kallemaid, kui mitte kõige kallim.

Peeter Rebane, BDG juht

easyGroup

Projektid

Tosin firmat

?? easyJet ? lennufirma

?? easyInternetcafe ? netikohvikute kett

?? easyCar ? autorent

?? easyValue ? online-kaupluste hinnavõrdlus

?? easyMoney ? krediitkaardid

?? easyCinema ? kino

?? easyHotel ? majutus

?? easyBus ? linnadevaheline transport

?? easyCruise ? kruiisid merel

?? easyPizza ? pizza kojutoomine

?? easyMusic ? online-muusika allalaadimine

?? easyTelecom ? telefoni püsiühendus

?? easyMobile ? mobiiltelefonside

?? easy4men ? meestekaubad

Tulemused

Kasum ja kahjum

?? Projektid on andnud erinevaid tulemusi ? samal ajal, kui easyJeti puhaskasum ulatus käesoleva aasta augustis võrreldes eelmise aasta sama perioodiga 24 miljoni kroonini (1,5 miljoni euroni), on nende

internetikohvikud toonud ligemale 230 miljonit (15 miljonit eurot) kahjumit. Samuti on vajanud täiendavaid rahasüste autorendiäri.