Eetikanõunik „Viiendast võimust“: ETV poleks tohtinud sellist reklaamfilmi eetrisse lasta

 (38)
Eetikanõunik „Viiendast võimust“: ETV poleks tohtinud sellist reklaamfilmi eetrisse lasta
TelemajaFoto: Tanel Meos

Neljapäeva õhtul ETV ekraanile jõudnud suhtekorraldusfirmast Powerhouse rääkiv dokumentaalfilm „Viies võim“ tekitas sotsiaalmeedias ning mujalgi elava arutelu selle ümber, kas tegemist on ikkagi dokumentaal- või reklaamfilmiga. ERRi ajakirjanduseetika nõunik Tarmu Tammerk leiab, et tegemist oli siiski eelkõige ühe firma reklaamfilmiga.

"Minu hinnangul mõjub film „Viies võim” reklaamfilmina ühele kommunikatsioonibüroole. Eesmärk on küll asjakohane: tutvustada suhtekorralduse valdkonda ühe ettevõtte näitel. Filmi tegijad ei püüagi öelda, et see on kõikehõlmav ja adekvaatne ülevaade suhtekorraldusfirmade tegevusest,“ kommenteeris Tammerk.

„Probleem on selles, et see film oli ETV eetris. ERRil kui avalik-õiguslikul kanalil on kohustus hoiduda reklaamist. Antud film käsitles ühte ettevõtet kriitikavabalt ja ilma piisava autoripoolse distantsita,“ osutas ta.

„Filmi stsenarist on filmis käsitletud büroo juht ise. Kuigi filmi ei teinud ETV, vaid filmitootja väljastpoolt ETVd, on lõplik vastutus standardite järgimise eest ikkagi ERRil. Praegu läks kahjuks eetrisse liigselt reklaamfilmilik lugu,“ nentis Tammerk.

Edaspidi tuleb tema hinnangul hoolikamalt jälgida ka väljaspool ERRi toodetud materjali vastavust avalik-õiguslikule kanalile seatud ootustele ja standarditele.

Sisuturunduse maik

ETV peatoimetaja Heidi Pruuli kinnitusel ei ole ERR filmi tootmiskulusid tasunud, samuti pole selle näitamiseks ETV-lt eetriaega ostetud.

„ETV otsustas filmi näidata, et anda ülevaade sellest, kuidas üks suhtekorraldusfirma töötab,” selgitas Pruuli. „Me ei käsitlenud seda reklaamfilmina vaid korporatiiv-videona, millede näiteid on teisigi ja mille eesmärk on tutvustada ühe või teise elu-või töövaldkonna elavat toimimist ühe firma näitel,” selgitas ta.

Koheselt pärast filmi eetrisse minekut hakkas sotsiaalvõrgustikes arutele selle ümber, kas tegemist oli reklaamfilmina või mitte.

„ERR on ka hakanud sisuturundusega tegelema. Muud selgitust Janek Mäggi endast tehtud saate eetrisse lubamisele ei oska anda. Üpris mage värk,“ kirjutas Äripäeva peatoimetaja asetäitja Aivar Hundimägi Facebookis.

Powerhouse juht Janek Mäggi kirjutas Hundimäele vastuseks, et filmi tehes ei olnud neil üldse plaani seda avalikult näidata. „Me tegime selle firma 15. sünnipäeva peoks. Endale, klientidele. See, et tootja Estfilm pidas seda avaliku esitluse vääriliseks....ütlesin lihtsalt, kui kõlbab, me ei ole vastu,“ selgitas ta.