Suvised jalgpalli maailmameistrivõistlused algatasid suure skandaali seoses ETV kanalisse massiliselt jooksnud reklaamiga, mida vabandati FIFA poolse nõudega ja millele rääkis vastu Soome YLE televisiooni reklaamivaba eeter.

ERRi sporditoimetus sai jalgpalliliidult otsetoetusena ülekannete tegemiseks üle 2,1 miljoni krooni, mille nõukogu kenasti heaks ka kiitis. Meistrivõistlused oleks muidu näitamata jäänudki, kinnitasid ERRi inimesed juunis. Samasuguseid otsetoetusi on teinud ka Jalgpalli Liit, Korvpalli Liit ja Suusaliit.

Jalgpalli Liidu avalike suhete juht Mihkel Uiboleht rääkis, et nemad ei maksa hooajaülekannete eest ERRile midagi. „Meil on leping selline, et ERRil on ainuõigus Eesti koondise mänge näidata ning meie tagame, et ainult neil on see õigus. Lisaks jah, jooksevad mängude juures ka sponsorite reklaamid. Suvel toetasime jah maailmameistrivõistlusi, kuid selles on juba ajakirjanduses räägitud ning ma rohkem seda ei kommenteeriks,“ lausus Uiboleht.

Korvpalli Liidu peasekretär Karel Loide ütles aga, et neil on just komapäeval ERRiga uue hooaja ülekandeõiguste teemalise lepingu allakirjutamine ning ei tahtnud enne seda palju rääkida.

„Meil ei ole langenud ülekannete arv, muutunud on aga aeg ning näib nagu korvpalli ETV kanalitel ei ole. Tegelikult on ikka küll. Homme me lepime kokku mis hulgas ja osas korvpalli ringhäälingus näidatakse. Sellest, mis on lepingu sees, on veel vara rääkida, ootame homse ära,“ lisas Loide.

Küsimus on ellujäämises

Delfiga rääkinud ekspert ei näe sellises tegevuses, kus reklaamiraha salakaubana eetrisse imbub, midagi katastroofilist, kuna kõik riigikanalid üle maailma talitavad sarnaselt. Küsimus olevat ellujäämises ning tõsiasjas, et ilma lisarahata ei suudetaks maksta litsentse ning ülekandeid ei suudaks näidata ka erakanalid, kuna reklaamiraha ei kataks ülekandekulud.

Kui aga uurida viimase kahe aasta sponsortoetuseid siis on näha, et neid on teinud kõik olulisemad alaliidud. Korvpalli Liit mängu ajaloosaate toetuseks, Jalgpalli Liit MMi ülekandeks, Suusaliit nii MK etappide ülekandeks kogu hooaja vältel kui ka Otepääl peetud laskesuusatamise EMi ülenadmiseks ja nii edasi. Esimene enam kui 830 000 krooni ulatuses ning teine enam kui 780 000 krooni ulatuses. Piltlikult öeldes maksab Suusaliit Terelt ja Sakult saadud toetustega kinni MK etappide ülekanded ning saab suuremahulised reklaamiajad.

Suusaliidult endalt kahjuks kommentaari saada võimalik ei olnud.

Tihti toetatakse vaid reporteri transpordi- ja elamiskulusid, et oma mees saada kommenteerima võistluste areenile. Sedasi on talitanud näiteks Eesti Kergejõustiku Liit.

„Me edastame spordi- ja kultuuriürituste ülekannete juures spordialaliitude, võistluste korraldajate või kultuuriürituste korraldajate sponsorite reklaame. Nende reklaamide näitamise eest rahvusringhääling raha ei saa. Põhjus, miks neid reklaame näitame, seisneb selles, et tänu sellele on alaliitudel ja ürituste korraldajatel rohkem toetajaid ja sponsorsummad suuremad, mis omakorda võimaldab meile ülekandeõiguse võõrandanud alaliidul või ürituse korraldajal anda see ülekandeõigus odavamalt või rahaliselt kalli ülekande tegemist toetada,“ on kirjas ERRi reklaamiküsimuse teemal esitatud teabenõude vastuses.

Rahvusringhääling küsib lisaraha

Spordiliidud maksavad aga lisaülekanded omast taskust kinni. Delfile teada olevate andmete kohaselt see aga tõele ei vasta ning rahvusringhääling küsib iga nende eelarvesse mitte mahtuva ülekande eest lisaraha. Lihtne näide on pallimängud, kus iga lisamängu näitamise eest küsitakse 35 000 – 50 000 krooni spoonsorraha. Vastavalt, kas mäng on Tallinnas või väljaspool. Küsijaks on ERRi sporditoimetus.

Ülekandeõiguste lepingutesse on tavaline lisada juurde hind lisamängude ja ülekannete eest, kuna sporditoimetusel on eelarves raha vaid mingi kindla arvu mängude näitamiseks. Kui alaliidul on soov saada rohkem mänge Eestisse, tuleb need endal kinni maksta. Alaliidud saavad raha sponsoritelt ning vaataja naudib spektaaklit. Kui nüüd selline situatsioon lõpetada ning mängud suunata erakanalitesse, siis kindlasti ei järgneks sponsorid neile samas mahus, kuna ühes kontekstis on tegemist sponsorrahadega ning teises reklaamirahadega. Seda just toetavate ettevõtete vaatevinklist.