Ekspress Grupp hakkab uut kasvu otsima väljapoolt meediaäri

 (9)
Hans H. Luik
Hans H. LuikFoto: Karli Saul

Eelmise aasta viimases kvartalis ületas kontserni käive 17 miljonit eurot, kasvades võrreldes eelmise aasta sama perioodiga 2%. EBITDA ulatus 2,7 miljoni euroni, mis on 1% vähem kui eelmisel aastal samal perioodil. Võrreldes kolmanda kvartali aruandes toodud prognoosiga osutus tegelik konsolideeritud müügitulu 1,6% võrra väiksemaks, samas kui EBITDA ületas prognoosi 12%, raporteerib Ekspress Grupp oma börsiteates.

Meediasegment ületas viimast müügitulu prognoosi 2,3% võrra ja EBITDA 38% võrra, samas kui trükiteenuste puhul oodati kiiremat taastumist ja seetõttu oli müügitulu prognoosist 6% ja EBITDA prognoosist 15% madalam. Neljandas kvartalis kasvas puhaskasum enne allahindlusi aastaga ligi 3% ja moodustas 1,7 miljonit eurot.

Aastases arvestuses jäi kontserni käive eelmise aastaga võrreldes samale tasemele, EBITDA kahanes 11% 7,9 miljoni euroni, puhaskasum vähenes 15% 3,9 miljoni euroni. Kontserni finantsvõimekus paranes, koguvõla suhe EBITDA-sse langes 2,39-ni, omakapitali osakaal kasvas 63%-ni.

Aasta tulemust mõjutas negatiivselt enim aasta keskel saadud kahjum summas 1,1 miljonit eurot seoses M/S Titanic merereisi kajastava Riia ja viimasel hetkel ära jäetud Vilniuse näitusega. Kontserni põhisegmentide teenitud EBITDA kokku oli üheksa miljonit eurot, mis on 1% parem kui eelneval aastal, kuid 6% madalam kui aastane eelarve.

Põhitegevuse puhaskasum ulatus viie miljoni euroni, mis on 8% parem võrreldes eelmise aastaga, kuid samuti jäi eelarvele alla 7%. Nimetatud numbritesse on arvatud ka meie ühisettevõtete (AS SL Õhtuleht, AS Ajakirjade Kirjastus ja AS Express Post) tulemused 50% ulatuses.

Seotud lood:

Kontsern teenis põhitegevusest eelmise aastaga võrreldava kasumi olenemata asjaolust, et trükitööstus-ettevõtte käive kahanes 11% ja EBITDA vähenes võrreldes eelmise aastaga 1 miljon eurot. See tähendab, et meediasegment suutis kompenseerida trükitööstusettevõtte kasumi kaotuse. Kui 2014. aastal moodustas meediasegmendi osakaal kontserni põhitegevuse kasumist 40%, siis 2015. aastal tõusis see 50%-ni, näidates meediasegmendi elujõulisust.

Trükitööstussegmendi tulemuse suurimaks mõjutajaks oli Venemaale kehtestatud majandussanktsioonide negatiivne mõju Skandinaavia trükiettevõtete käibele, mis on oluliselt suurendanud hinnasurvet eksportturgudel ning sundinud kontserni trükiettevõtet alandama teenuste hindu.

Olenemata hindade alandamisest on ettevõte aasta jooksul kaotanud käivet ka mahuliselt. Aasta viimases kvartalis oli AS-i Printall müügitulu 9% ning kasum 17% madalam kui aasta varem. Aasta kokkuvõttes jäädi eelmisele aastale alla 11% ning EBITDA osas 16%.

Olukord on eelmise aasta lõpul stabiliseerunud ja sellelt aastalt ootame eelmise aasta taseme hoidmist ja mõõdukat kasvu. Ettevõtte tegevus on maksimaalselt optimeeritud, mistõttu ei ole ettevõttes olulisi võimalusi efektiivsuse tõstmiseks, küll aga töötab ettevõte endiselt väga konkurentsivõimelise kasumlikkusega, mis võimaldab vajadusel olla hinnastamisel pandlik. Samas on ettevõtte juhtkond konkureerimiseks valinud pigem kõrgema teenuse kvaliteedi kui madalama hinna.

Meediasegmendi võtmesõnadeks oli kontserni Eesti ja Läti ettevõtete oluliselt parem kasumlikkus ning euro kasutuselevõtust tulenev hinnašokk Leedus. 2015.a. aasta neljandas kvartalis kasvasid nii meediasegmendi konsolideeritud müügitulu kui ka EBITDA võrreldes eelmise aasta sama perioodiga mõlemad 9%, moodustades vastavalt 11 miljonit eurot ja 1,6 miljonit eurot. Meediasegmendi aastane käive kasvas võrreldes aastataguse ajaga 8% ja võrreldes eelarvega 2%, moodustades 40 miljonit eurot. EBITDA ulatus 4,9 miljoni euroni, ületades eelmist aastat 22% ja eelarvet 15%.

Aasta algus oli Delfi Leedule raske eelpool nimetatud euro kasutuselevõtust tuleneva hinnašoki tõttu. Selle tulemusena jäi Delfi Leedu EBITDA kasv eelmise aastaga nõrgemaks, kui olime lootnud, kasvades ainult 6%.

Delfi Läti aastatulemus oli 60% parem kui aasta varem. Kasvu vedas aktiivne osalemine reklaamimüügiturul ning online-toodete sisukvaliteet. Aasta suurimaks sündmuseks meediasegmendis oli varasemalt Eestis eraldi tegutsenud ajalehtede kirjastaja AS Eesti Ajalehed ning online-portaali Delfi ühendamine uue firma AS Ekspress Meedia alla, mille tulemusena kasvas EBITDA võrreldes eelmise aastaga 45%.

Ühinemine tõi nii kuluefekti erinevate osakondade töös kui oluliselt tõusnud konkurentsivõime reklaamiturul. Ekspress Meedias töötab täna üle 300 inimese, ettevõte teenindab 100 000 tellijat, kellest osa on mitme ettevõtte poolt kirjastatava väljaande tellijad. Ettevõte müüs 2015. aastal reklaami rohkem kui 10 miljoni euro eest, sealjuures aasta viimases kvartalis iga kuu üle 100 000 euro eest reklaami uudisportaali mobiilsesse versiooni.

Aasta kokkuvõttes kasvatasid kasumit agressiivselt ka ühisettevõte AS SL Õhtuleht, kasvades vastavalt 43% ning AS Ajakirjade Kirjastus vastavalt 52%. Neljanda kvartali kasumi kasvud jäid samas negatiivseks. Ainsana kaotas meediasegmendis kasumit ajakirjanduse kojukandeettevõte Express Post jäädes eelmise aasta kasumile alla tervelt 22%.

Üheks oluliseks teguriks nimetatud ettevõtte kasumlikkuse langusele on ettevõtte postiljonide palgakulude kasv. Kontserni raamatukirjastamise ettevõte Hea Lugu suutis teenida pea sama suure kasumi kui eelmisel aastal, sealjuures ilma ühegi raamatusarja kirjastamiseta.

Bestselleriks kujunes Jaak Joala elulooraamat, mida on müüdud üle 10 000 eksemplari ja mis aitas ettevõttel teenida eelmise aasta viimases kvartalis üle kolme korra parema tulemuse kui aasta tagasi.

Meediasegmendis jätkasime investeerimist trükitoodete digitaalsele platvormile viimise osas, tuues turule uue digilehelahenduse nädalalehele Eesti Ekspress ning lansseerides esimese digitaalse ajakirjanumbri AS Ajakirjade Kirjastus toodete portfellist.

Uuel aastal toome turule digitaalse versiooni maaelu propageerivast ajalehest Maaleht ja olulisemad kaubamärgid ajakirjade portfellist, tõstes kontserni tütar- ja ühisettevõtete poolt kirjastatavate digitaalsete toodete portfelli rohkem kui kümne erineva väljaandeni.

Oleme digitaalse kirjastamise jaoks leidnud väga kuluefektiivse lahenduse, mis võimaldab meil suhteliselt kiiresti ja minimaalsete kuludega digitaalses meedias edasi liikuda.

Turule tuli Õhtulehe digileht ja venekeelse uudisteportaali www.vecherka.ee digitaalne versioon. Uute tegevuste käivitamisega kaasnevad kulud on mõjutanud EBITDA-d negatiivselt, kuid pikas perspektiivis annavad need võimaluse täiendavate tulude teenimiseks.

Trükimeedias üllatasime septembris oma lugejaid veelgi mahukama nädalalõpulehe LP turuletoomisega. Maaleht on lansseerinud eduka Tarkusepuu raamatusarja, mis toetab edukalt Maalehe jaemüüki. Eesti Päevaleht pabertoode sai uue kujunduse. Ajakirjade Kirjastus omandas ajakirja Sensa, laiendades oma tegevust enesearendamise ja psühholoogia valdkonda.

Aasta jooksul asutasime ka ühe uue ettevõtte, OÜ Zave Media. Tegu on startup-ettevõttega, mille eesmärk on olnud ehitada kõigis Balti riikides online-tarbijaportaali, mis aitab kasutajatel leida neile vajaliku toote parima müügikoha sõltuvalt kliendi eelistustest. Portaalil on Eestis ligi 100 tuhat, Lätis 60 tuhat ja Leedus üle 200 tuhande unikaalse kasutaja kuus, kes sirvivad regulaarselt keskmiselt 100 erineva kaupmehe tooteid igas riigis.

Samuti tegime aasta jooksul esimese passiivse investeeringu startup ettevõttesse, investeerides 50 tuhat eurot tööpakkumiste portaali Jobbatical. Uue aasta esimesel kuul viis Jobbatical lõpuni järgmise ringi kapitali kaasamise, tõstes peamiselt Ameerika institutsionaalsetelt investoritelt ettevõtte arenguks ligikaudu kaks miljonit USA dollarit uut kapitali.

Kuigi tehtud investeering ei haaku otseselt kontserni investeerimispoliitikaga, peame tehtud investeeringut heaks esimeseks sammuks idufirmade maailma sisenemisel ning jätkame uute potentsiaalsete investeerimisobjektidega tutvumist.

Uuel aastal jätkame uute meediaga haakuvate ettevõtlusvaldkondade analüüsimist, eesmärgiga leida uusi tegevusalasid ja ettevõtteid kontserni tütarettevõtete portfelli. Leiame, et meedia valdkond on kõigis kolmes riigis väga tihe, mistõttu oleme oma pilgud suunanud kasvu leidmisele meediasegmendist välja, kuid siiski valdkonnaga seotud potentsiaalsete sihtmärkide poole.

Äritegevuse tulemuseks ootame uuel aastal käibe kasvu 7% ning EBITDA kasvu 14% eeldusel, et maailmamajanduses ei leia aset olulisi stabiilset arengut kõigutavaid tegureid.