Majandus - ja kommunikatsiooniministeeriumi tehnoloogia- ja innovatsioonitalituse juhataja Jarmo Tuisk rääkis BNS-ile, et tulenevalt saastekvoodi müügitehinguga kaasas käivast konfidentsiaalsuskohustusest ei olnud riigil erilisi võimalusi automüüjatega eelkokkuleppeid sõlmida ja seega ei saa anda mingeid tagatisi autode Eesti turule jõudmise osas.

"Siiski, teades tänast turuolukorda ja tuginedes avalikult kätte saadavatele materjalidele, võiks hinnata tõenäoseks, et e-autosid hakkavad pakkuma Mitsubishi (iMiev), Peugoet (iOn) ja loodetavasti ka Nissan (Leaf). Siiski Nissani osas on täna avalikult teada ka see, et globaalselt on nõudlus nende Leafide järele väga suur ja tehasel võivad esineda tarneprobleemid juba avatud turgudel. Seega Nissani osas on veidi suurem küsimärk," rääkis Tuisk.

"Mustad hobused on väiketootjad nagu Think Norrast või Reva ja samuti Hiina tootja BYD. Võimalik, et nad tulevad turule, kuid tõenäosus on ettearvamatu," rääkis Tuisk.

Nissan Nordic Europe turundusjuht Henri Daum rääkis BNS-ile, et tõenäoliselt turul aasta lõpuks väga suurt valikut ei ole.Enamik autosid on väiksed, mahutavad kaks, heal juhul neli inimest. Mitshubishi iMiev on Daumi sõnul äärmiselt väike auto.

Nissan Leaf on Daumi sõnul saadaval praegu Suurbritannias, Hollandis, Portugalis, Iirimaal, peatselt ka Šveitsis ning loetelu täieneb aega-mööda. Enamikes riikides on Leafi hind umbes 30.000 eurot, toetus enamikes maades on 5000 eurot.

Normaalmõõdus autosid tõenäoliselt Daumi sõnul selle aasta lõpuks või 2012. aasta alguseks turul väga pole. Leaf on Daumi sõnul esimene taoline. Võimalik on veel Renault Fluence'i turule jõudmine, kuid loetelu teistest võimalikest mudelitest on väga lühike.

Majandus- ja kommunikatsiooniminister Juhan Parts ütles valitsuse istungi järgsel pressikonverentsil BNS-i küsimusele vastates, et kui huvi uute elektriautode soetamise vastu riigi toetusel on suur, siis moodustatakse järjekord. Tõenäoliselt toimub see nagu esmane avalik aktsiate emissioon, mille pinnalt saadakse teada huviliste toetuse vajadus. Seejärel fikseeritakse toetus ja järjekord moodustub avalduste laekumise aja järgi.

Riik sõlmis neljapäeval Jaapani suurkorporatsiooni Mitsubishiga kokkuleppe, mille raames vahetatakse kasutamata saastekvooti 507 iMievi vastu, samuti rajatakse tervet Eestit kattev laadimisjaamade võrgustik ja toetatakse eraisikute elektriautode ostu.

Mitsubishi iMiev on 3395 millimeetrit pikk ja 1475 millimeetrit lai, auto võimsus on 47 kilovatti ja vääne 180 njuutonmeetrit. Ühe laadimisega läbib auto kuni 160 kilomeetrit.

Nissan Leaf on 4445 millimeetrit pikk ja 1770 millimeetrit lai, auto võimsus on 80 kilovatti ja vääne 280 njuutonmeetrit. Ühe laadimisega läbib auto tootja andmetel samuti kuni 160 kilomeetrit.

Toetusskeemi ei rakendada elektrisõidukite puhul, mis on nähtud ette kasutamiseks vaid teatud kindlas piirkonnas, ega sõidukite puhul, mille kiirusepiirang on kuni 60 kilomeetrit tunnis ehk autod, mis maanteel sõitmisega hakkama eisaa. Samuti ei toetata laaditavate hübriidsõidukite või muud tüüpi poolelektriliste autode puhul, kus autot veab sisepõlemismootor.

Toetusskeemi koostab ja seda haldab Kredex.

Elektriatode toetusega ostjate sihtrühmana näeb riik esiteks keskkonnateadlikke inimesi ja teiseks perekondi, kellel on vähemalt üks suur pereauto ning kes on huvitatud oma väiksema linnaauto asendamisest säästliku elektriautoga. Sihtrühmad elavad valdavalt suuremates linnades eramajades või uuemat tüüpi korterites, millel on oma garaaž või parklakoht, kus juba on või saab vajadusel paigaldada laadimispistiku.