Estonian Airi uus juht: lennufirma peab kiirkorras jõudma kasumisse

 (32)
Estonian Airi uus juht: lennufirma peab kiirkorras jõudma kasumisse
Estonian Air'i uus juht Tero TaskilaFoto: Andres Putting

Täna hommikul Estonian Airi uueks juhiks nimetatud Tero Taskila ütles Delfi Majandusele antud intervjuus, et kuna ta on olnud lennufirma juhiks vaid kolm tundi ei saa ta väga konkreetseid numbreid arengu kohta välja öelda, kuid möönis, et Estonian Air areneb suureks lennufirmaks ning esimeseks sammuks saab olema firma kasumisse viimine.

"Ma loodan, et minu tuleks Estonian Airi on hea uudis kõikidele, mitte ainult mulle," ütles vaid mõned tunnid varem kogu lennufirma meeskonnale uue juhina kõne pidanud Taskila naljatledes, kuid lisas tõsisemalt, et lennufirma on hetkel väga heas seisus, kuna ründas kriisi väga õigesti ning omab nüüd väga stabiilset omanikesituatsiooni.

"Meil on üks põhiomanik, mis on lihtsam nii lennufirmale, kui ka mulle, sest meil on üks suund ning ei pea võitlema paljude arvamuste ja omanike suhtumistega. Ma loodan, et selline seis toob firmasse palju vajatud stabiilsust, et me saaksime luua strateegia ning siis seda võimsalt täitma hakata," sõnas Taskila.

Taskila ei tahtnud hakata täna veel avama seda, mis raskuse pani lennufirma nõukogu uue juhi õlule ning millised peavad olema numbrid aasta lõpuks või millised uued liinid avatakse või millised suletakse. Taskila sõnas aga, et teeb endale asjad nädalaga selgeks ning tutvustab numbreid ning uusi sihtpunkte järgmisel nädalal toimuval transpordi konverentsil.

Seotud lood:

"Peamiseks eesmärgiks on vähemalt järgmise aasta jooksul lennufirma kasumisse jõudmine. Lisaks peame tagama lennufirmale pideva kasvu, see on selle aasta eesmärk. Kuna me oleme nüüd iseenda peremehed, omandisuhte mõttes, saame käituda vabamalt ja laiemalt oma arengu suundades," sõnas Taskila.

Tulevikuplaanid

"Estonian Airi areng sõltub paljugi sellest, kuidas omanik ehk riik käitub ja kui palju sekkub firma tegemistesse. Samas ma ei näe põhjust miks ei võiks Estonian Air saavutada mõlemat, nii laia kasutajateringi ja usaldus, kui ka kasumisse jõudmist," kommenteerib Taskila küsimust, et kas lennufirma peaks pigem olema olemas inimeste või kasumi eesmärgil.

Rahvusliku lennufirma arenemine samasse suurusjärku Finnairi ja SASiga ei ole Taskila jutu järgi primaarne eesmärk, kuid ta ei näe ka põhjust, miks seda saavutada ei võiks.

"Loomulikult on iga lennufirma eesmärk saada suurimaks maailmas. Ma hetkel mõtlen nii, et me peame kogu Eesti ning eestlaste head kuvandit läbi lennufirma edasi kandma ning muutuma parimaks Estonian Airiks mis võimalik," sõnas Taskila.

Taskila lisab, et kui riike ei dikteeri kuhu ja kui palju peaks lennufirma lendama võiks arendada rahvuslikku lennufirmat ka kauglende tegevaks ettevõtteks.

"Selge on see, et Eesti kaudu on lennata kiirem ja odavam, kui Helsingist või Stockholmist, kuid selleks, et me võiksime hakata lendama interkontinentaalseid lende peab tegema julgeid otsuseid ja suuri investeeringuid," Sõnas uus juht ning lisas, et selliseks sammuks oleks vaja osta vähemalt kuus suurt lennukit, mille tükihinnad jäävad paari-kolmesaja miljoni euro vahele.

Kas odavlennufirma, ettevedaja või klassikaline lennuettevõte?

Taskila aga lisab, et väga laiapõhjalist lennuskeemi ja maailmavallutust ei ole vaja täita üksi vaid koostöös teiste lennufirmadega.

"Estonian Air on väga turvalise ja hea lendaja kuvandiga, mis maksab tänapäevalennunduses igapool palju. Seda saab müüa," sõnas Taskila.

Palju on räägitud meie lennufirma saatusest ning strateegilisest suunast, et praegusest madalseisust ning imepisikese lennufirma staatusest välja rabeleda. On räägitud nii odavlennufirmaks muutumisest, kui ka ettevedaja staatuse võtmisest. Taskila ei ole nende väidetega nõus.

"Odavlennufirmasid on maailmas juba küll, seal ei ole mõtet punnitama hakata. Samas ettevedajate leib on raske ning sellega seoses tuleb teha palju kompromisse ning alati suuremate lennufirmade kasuks. Minu selge seisukoht on see, et lennufirma peab jääma klassikaliseks ning oma mugavuse ja kvaliteediga esile tungima," sõnas Taskila.

2015. aastaks paarkümmend lennukit Eesti Õhu lipu alla

"Hetke uuringute järgi on Estonian Airi kasu riigi majanduslikku koguprodukti umbes 3 protsenti. Kui ma olin seotud Abu Dhabisse lennuettevõtte loomisega sai selle mõjuks 10 protsenti SKPst. Kasuruumi on veel," sõnas Taskila.

Samas lisas uus Eesti rahvusliku lennufirma juht täiesti isiklikust seisukohast, et on meie tegust jälginud airBaltiku töötajana kaks ja pool aastat kui konkurenti ning võib öelda, et Estonian Air on väike lennufirma, kuid tal on palju pakkuda.

"Eesti on majanduslikult Euroopa Liidu kiireimi arenev majandus, Eesti kooliharidus on esimeste seas, eestlased on nutikad, lõid Skype ja nii edasi. See kõik tuleb valada lennufirma olemusse ja müüti," sõnas Taskila.

Mehe isiklik seisukoht on see, et aastaks 2015 peaks lennufirma teenindama 1,5 kuni 2 miljonit klienti ning omama kuni 20 lennukit.

Estonian Air ei ole aastaid kasumit teeninud. Üle-eelmine aasta lõppes ettevõttele 4,4 miljoni euro suuruse kahjumiga, tänavune kahjuminumber avaldatakse lähinädalatel.

Taskilal on ligi 14aastane kogemus lennunduse võtmevaldkondades, nagu kommerts- ja strateegiline juhtimine, samuti käitusalased teadmised.

Taskila alustas oma lennundusalast karjääri Finnairis, töötades mitmetes olulistes divisjonides, nagu maapealne teenindus, IT, liinivõrgu planeerimine (seal hulgas Euroopa-Aasia liinivõrgustiku strateegia kujundamine), suundudes sealt edasi vanemkonsultandiks firmasse Lufthansa Consulting.

Ta on töötanud mitmesuguste ümberkorraldusprojektidega maailma erinevates paikades. Enne Estonian Airiga liitumist töötas ta viis aastat juhtivatel positsioonidel Lähis-Ida ja Euroopa lennufirmades, nagu Qatar Airways, Gulf Air ja AirBaltic.

Tero Taskila on 36aastane, rahvuselt soomlane. Ta on abielus ning kahe lapse isa. Tema hobide hulka kuuluvad lugemine, jäähoki ja juhendamine.