Tegemist ei ole klassikalise müügitehinguga, kus üks pool ütleb, et tema aktsiad on müügis sellise hinnaga ja teine pool räägib temaga läbi. See on ostjapoolne tugev majanduslik surve ja müüja pingutused ellujäämiseks. See on ülevõtmine transiidiäris Vene moodi.

Siberi nafta on Venemaa tähtsamaid loodusvarasid. Baltikumi sadamad on aga geograafilise asendi tõttu hea ekspordikanal. Nafta ja gaas moodustavad Venemaa ekspordist koguni 60 protsenti.

Naftatootmine Venemaal on kiiremini kasvanud kui Venemaa ekspordivõimsused. Musta kulda üritatakse maalt välja viia torujuhtmete kaudu ning läbi Venemaa enda sadamate. Nii on viimastel aastatel jõudsalt arenemas mitmed idanaabri Läänemere-äärsed sadamad – Primorsk, Ust-Luuga, Peterburi jt. Kuid nafta ja naftasaaduste transiit on kasvanud ka läbi Muuga ja Ventspilsi sadama.

Selle aasta kaheksa kuuga on naftatootmine Venemaal kasvanud kaheksa-üheksa protsenti, eksport väljapoole SRÜ riike aga ligi viiendiku võrra. Kõigile jätkub.

Tehing EOS-i aktsiatega leiab aset segasel ajal, mil transiiditurul valitseb teatav pingestatus. Räägitakse, et selle äri paremad päevad on möödas, et terminalide omanikud tahavad oma ettevõtteid müüa. Räägitakse tihenevast konkurentsist Läänemere sadamate vahel ning marginaalsest transiidivoogude kasvust Muuga kaudu.

Asja- ja turuosalised ei soovi tehingu üksikasju oma nime all avalikustada. Öeldakse, et “ollakse sellest midagi kuulnud”. Vaikimise põhjus võib peituda ka selles, et keegi ei taha avalikult kellegi peale näpuga näidata.

EOS, mida juhib hollandlane Arnout Lugtmeijer, kuulub välisfirmale Estonia Holdings Ltd. Läbirääkimised on lõpusirgel, allkirjastatud kokkulepet aga veel pole.

Severstaltransi esindaja Anna Vostruhova ei soostunud antud teemat kommenteerima. Küll aga oli ta nõus teavitama, kui kokkulepped on sõlmitud. “Me ei kommenteeri seda teemat täna.” Samas ta ei eitanud, et sellised kokkulepped on sõlmimisel. “Teil on küllalt soliidsed allikad... informatsioon ei ole vale,” kinnitas Vostruhova.