Palgasaaja mätta otsast vaadates on asjad väga halvasti. Hinnad kasvavad mühinal. Seejuures on Eestis Eurostati andmetel euroala kiireim inflatsioon, enam kui 2,5 korda kiirem kui euroalas tervikuna. Hoogne inflatsioon tähendab, et isegi kui keskmine nominaalpalk pisut kasvab, halveneb reaalne toimetulek.

Selge ka see, et näiteks inimene, kes töötab müüjana Eesti turul opereerivas kaubandusettevõttes, ei saa eeldada riigi keskmisest suuremat palka - seda ei saa müüja üheski riigis. Praegu on müüjate palgad valdavalt alla keskmise. Juhul, kui tekib piisavalt palju kõrgepalgalisi inimesi, kes on võimelised teenuste ja kaupade eest rohkem maksma, siis varem või hiljem (eeldusel, et konkurents siiski toimib) kajastub ühiskonna jõukuse kasv ka müüjate palkades. Ja mitte ainult palkades, vaid kõigi koduturul pakutavate teenuste ja kaupade hinnas, mida tarbija on valmis välja käima.

Eesti turg on liiga väike ja hetkel ka liiga vaene, et ettevõtjad saaksid sellel tegutsedes mugavalt ära elada, töötajatele kõrget palka makstes. On oluline liikuda väärtusahelas kõrgemale, pakkudes tooteid ja teenuseid, mille eest ollakse valmis maksma kas rohkem - või suurema arvu inimeste poolt. Kuna Eesti turg on pisike, kodumaine ostujõud kasvaks vaid palkade tõusul ja selleks ei ole omakorda õiget võhma, tuleb mõtelda hoopis suuremal skaalal. Suletud süsteemis jõukus ei kasva, järelikult on tarvis raha sisse tuua.

Tööjõukulude minimeerimise ja hindade maksimeerimise aeg on läbi. Peale on kasvamas uus põlvkond ettevõtjaid, kes on selgelt teadvustanud Eesti turu eripära ning vaatavad juba ettevõtet luues välisturgudele. Esmaseks sihiks ei ole isegi mitte Balti- ja Skandinaaviamaad, vaid maailmaturg.

Koduturg on kogu maailm, nagu Eesti idufirmades öeldakse. Tuleb teha tooteid või pakkuda teenuseid, mis on konkurentsivõimelised maailmaturul. Oluline on leida skaleeruv ärimudel, mille tarbijale suunatud väljundit on tarvis paljudel inimestel või ettevõtetel korraga. Tuleb valida oma nišš, töötada üles oma toode või teenus ning luua tugev kaubamärk.

Togglis oleme algusest peale teadvustanud, et vaid maailmaturg annab meie tootele piisava kasvupotentsiaali ning seetõttu panustamegi tootearendusse, et olla oma alal maailmas tipptegija. See ongi paradigma muutus, mille Eesti ettevõtjad peavad läbi tegema - ei ole vaja olla tipptegija mitte koduturul (kuigi ka see on tore), ega lähiregioonis, vaid terves maailmas. Sel viisil toimetades kasvab järsult nii kasum kui tööviljakus ning seoses sellega on võimalik maksta korralikku palka.

Astudes oma tootega konkurentsivõistlusse maailma tippude vastu, on üsna selge, et samasugune konkurents toimub ka töötajate alal. Et leida uusi tippspetsialiste ja olemasolevaid mitte kaotada, toimub paratamatu ühtlustumine ka palkades. Näiteks Togglis on viimase paari aasta jooksul palgad tõusnud üle 10% aastas ning sarnast kasvu planeerime hoida ka edaspidi. Et teha maailmatasemel toodet, pead omama  maailmatasemel töötajaid ning maksma neile maailmatasemel palka.

Täiesti mõistetav, et kõik Eesti ettevõtted ei saa tegeleda ainult ekspordiga - on tarvis kaupluseid pidada, maju ehitada ja palju muud. Siiski on kummaline, kui möödunud paari kümnendi tippettevõtjad kalduvad mõtlema kitsalt Eesti tasandil, seades eesmärgiks odava tööjõu ning tootes samas hüviseid, mille eest käiakse palju raha välja. Ühiskonna rikastumine ja koduturu kasv algab ekspordist ning eksport omakorda toodetest, mida loovad hästi makstud asjatundjad ja oskustöölised.