Manifestis on kirjas, et tegevusalati oli riigi omandis suurim osakaal elektrienergia, gaasi, auru ja konditsioneeritud õhuga varustamise ning veevarustuse, kanalisatsiooni, jäätme- ja saastekäitluse valdkonna ettevõtteist (ligikaudu 20% kõigist tegevusala ettevõtetest). Lisaks osutab riik ise teenuseid, mida ta võiks tellida erasektorilt ja sekkub turu toimimisse liigse regulatsiooniga. Osa tasulisi teenuseid kultuuri ja ühistranspordi valdkonnas doteerib riik lisaks maksumaksja rahast. Nii ei lase riik kasvada vaba turumajanduse tingimustes nende teenuseosutajate konkurentsivõimel piisavale tasemele selleks, et nad tuleksid toime iseseisvalt.

Riigi osalus ettevõtluses on põhjendatud ainult siis, kui ta investeerib ettevõtlust soodustavasse taristusse, või siis, kui erasektor ei tule ettevõtlusega üksi toime.

ETTEPANEK RIIGILE: Jätkata erastamist ja avalike teenuste erasektorile üleandmist.

Avaliku sektori töötajate arv oluliselt väiksemaks

Hoolimata poliitikute ja ministeeriumide kõlavatest eesmärkidest ja sõnavõttudest hakkab Eesti muutuma oma seaduste ja eeskirjadega ettevõtjale üha ahistavamaks. Üle reguleerimine on tõusuteel, seadusloome on tihti pealiskaudne ja segane. Seadusloome ei lähtu mitte eelkõige talupojamõistusest ja loogikast, vaid on muutunud poliitikute ebarealistlike lubaduste rahastamise tööriistaks. Seaduste turbomenetlus on saanud igapäevaseks normiks, sest riiki juhitakse nelja-aastaste valimistsüklite kaudu. See aga toob kaasa hulga populistlikke lubadusi, mille täitmine käib riigil tihti üle jõu.

Lõppeval valitsemisperioodil on riigireform saanud haldusterritoriaalse reformiga hea alguse. Riigi toimimise revisjoni tuleb põhjalikult jätkata: kuni 25% võrra tuleb vähendada seadusloome ja eeskirjade mahtu, kaotada tuleb dubleerimised ning avalike teenuste vajalikkus ja toimeprotsessid tuleb kriitiliselt üle vaadata.

ETTEPANEKUD RIIGILE: Leppida kokku riigireformi pikaajalisemas sisus, eesmärkides ja ajakavas. Vähendada avaliku sektori poolt pakutavate teenuste hulka ning selle kaudu avaliku sektori töötajate arvu kümne aasta jooksul vähemalt 3000 inimese võrra aastas; mõõta ja avaldada tulemust kord aastas.

ETTEPANEK RIIGIKOGULE: Mitte võtta eelnõusid menetlusse ilma väljatöötamiskavatsuse, põhjaliku mõjuanalüüsi ja partnerite kokkuleppeta.