1. jaanuarist 2005 peavad kõik rahvusvahelisi lende tegevad lennufirmad varustama oma lennukid, mille maksimaalne stardimass on üle 5700 kg või istekohti üle 19, õhus kokkupõrke vältimise süsteemiga ACAS II (Airborne Collision Avoidance System). Lennufirmadele on probleemiks asjaolu, et nende lennukipark on suhteliselt vana ja seade ning selle paigaldamine oleks juba võrreldav lennuki enda hinnaga.

Majandusministeeriumi pressiesindaja Martin Jaško ütles, et lennuamet on alates 1999. aastast aeronavigatsiooni info kogumiku vahendusel Eesti lennufirmasid sellisest kohustusest korduvalt teavitanud, mistõttu pole mingit alust väita, justkui oleks nõue tekkinud üleöö.

Kui Kuressaare ja Tallinna vahelist lennuühendust korraldaval Aviesil ei ole mänedžer Inga Rjazanova väitel nõuete täitmisega probleeme, siis Ruhnu ja Kuressaare vahel lendav Air Livonia kavatseb küsida seadmete paigaldamiseks ajapikendust.

"Ei oska teha sellist investeeringut, mille maht on orienteeruvalt kaks miljonit krooni lennuki kohta, ilma riigipoolse dotatsiooni kasvu või piletihinna tõusuta," ütles Air Livonia juhataja Ants Aringo. Tema juhitaval firmal on kaks lennukit.

Saare maavalitsuse majandusosakonna peaspetsialist Marek Raud rääkis, et tänavu veebruaris pöördusid Eesti väiksemad lennufirmad Airest, Avies ja Air Livonia majandusministeeriumi poole kirjaga, kus tõid välja, et ühele lennukile läheb seadme soetamine maksma koguni 3,13 miljonit krooni.

Raua sõnul taotlesid lennufirmad nõude muutmise taotlemist, seadme paigaldamise tähtaja pikendamist või riigi finantstoetust. Ministeerium vastas, et nõuet ei ole võimalik muuta ja toetust seadme soetamiseks ei ole võimalik saada. Ministeerium teatas, et lennuettevõtjad võivad maavalitsuste kaudu taotleda dotatsiooni suurendamist. Seda Saare-, Hiiu- ja Pärnu maavalitsus ka tegid.