Euroliit tõi alkoholitootjatele rekordaasta


TALLINN, 21. jaanuar (EPLO) - Eesti tootjad müüsid eelmisel aastal 1. mail alanud viianaralli toel kanget alkoholi siseturul 30 protsenti rohkem kui aasta tagasi ja loodavad mõõdukat müügi kasvu selgi aastal, kirjutab Äripäev.

Siseturul kasvatasid oma müügimahtu mullu kõik siinsed alkoholitootjad. Kõige rohkem kasvas müük Livikol, kes suurendas ühtlasi oma niigi suurt turuosa varasemalt 58 protsendilt 61 protsendini. Teisel kohal püsib endiselt Ofelia ja kolmandal Onistar. Need kolm ettevõtet juhivad ka kange alkoholi ekspordi pingerida, ainult et seal edestas Onistar mullu Ofeliat. Neljandal kohal on nii sise- kui ka välisturul Lõuna-Eestis tegutsev Liiwi Heliis ja viiendal Kiiu ettevõte Remedia.

Viina Liidu esimees Aleksander Skoblov, kes ühtlasi juhib alkoholitootmist Onistaris, ütles lõppenud aastat kommenteerides, et sellele andis tooni maist alanud soomlaste viinaralli, milleks kõik ettevõtted ka hoolikalt valmistusid.

Aasta esimesel neljal kuul, kui Eesti ei olnud Euroopa Liidus, kasvu võrreldes möödunud aasta nelja kuuga ei olnud. Kange alkoholi müük kasvas sellal ainult 1,4% ja valge viina müük isegi langes 0,7%. Maist detsembrini ehk pärast Eesti ühinemist ELiga hakkas müük järsult kasvama: 8 kuuga suurenes see möödunud aasta sama perioodiga võrreldes 38,2%, mis tähendab, et kaheksa kuuga müüdi ligi 3 miljonit liitrit enam kui möödunud aastal sama ajaga.

“Võib kindlalt väita, et kogu selle aasta kasv tuli meie põhjanaabrite ostude arvel ja kogu see alkohol läks Eestist välja,” selgitas Skoblov.

Eriti hea oli detsember, mil kange alkoholi müük kasvas koguni 82,3%.

Ühe kuuga müüdi ära ca 2,3 miljonit liitrit kanget alkoholi, sellest ca 2 miljonit liitrit valget viina. Lisaks põhjanaabrite poolt väljaveetule tingis nii suure kasvu tänavu 1. jaanuaril kehtima hakanud 5% aktsiisitõus. Kõik hulgibaasid ja kauplused varusid alkoholi ette.

Skoblov avaldas arvamust, et sisemüük jääb sel aastal umbes samale tasemele kui mullu ja 30–40% Eestis toodetavast kangest alkoholist viivad turistid riigist välja tänavugi.

Liviko turundusdirektor Janek Kalvi rääkis, et turismikaubandus kasvatas oluliselt margitoodete, näiteks Viru Valge ja Vana Tallinna osakaalu ettevõtte kogumüügis. “Vaatame ootusrikkalt tulevikku ja loodame, et turismikaubanduse potentsiaal ei ole veel täiel määral ammendunud,” lausus ta. “Liviko hinnangul sisemaine tarbimine 2004. aastal ei kasvanud ja tuleviku kasv saab aset leida üksnes salaalkoholi vähenemise arvel.”