Euroopa lennuohutusamet peatab kõik õnnetuse alti lennukitüübi lennud Euroopas

 (15)
Täiendatud kell 19.57!
Erinevate riikide uurijad Etioopia lennuõnnetuse toimumiskohas
Erinevate riikide uurijad Etioopia lennuõnnetuse toimumiskohasFoto: Mulugeta Ayene, AP/Scanpix

Euroopa lennuohutusamet on otsustanud sama teed minna, mis terve rida Euroopa ja maailmariike, kes pärast nädalavahetusel Aafrikas juhtunud traagilist lennuõnnetust on keelanud Boeingu kõige populaarsema lennukitüübi lennukitel õhkutõusmise ja oma lennuruumi sisenemise.

Euroopa ühineb üleilmse boikotiga Boeing 737 MAX 8-le, mis põhjustas nädalavahetusel 157 inimese surma, pärast seda, kui Ethiopian Airlinesi lennuk pärast õhkutõusu alla kukkus, vahendab Bloomberg. Tegemist oli juba teise sama lennukitüübi õnnetusega viimase poolaasta jooksul.

Ameerika lennukitootja Boeingu aktsia sööstis langusse pärast seda, kui Suurbritannia andis teada, et peatab kõigi Boeing 737 Max 8 lennukitüübi lennud ja keelab nendel lennukitel oma õhuruumi sisenemise ning kui Iirimaa ja Saksamaa tema eeskuju jälgisid. Nüüd on sama teed läinud ka Prantsusmaa, Holland ja Türgi.

Ühtlasi andis täna õhtul ka Euroopa lennuohutuseamet teada, et on otsustanud peatada kõik skandaalse lennukitüübi lennud. "Pärast Etiophian Airlinesi traagilist õnnetust, mis puudutas Boeing 737 Max 8, võtab Euroopa Lennuohutusamet (EASA) kasutusele kõik vajalikud meetmed reisijate ohutuse tagamiseks," märkis amet pressiteate vahendusel.

Seotud lood:

Ameti sõnul on täna kella 19-st UTC aja järgi (ehk kell 21st Eesti aja järgi) kehtima hakkava direktiivi näol tegemist ennetava meetmega võimalike edasiste õnnetuste ära hoidmiseks. Lisaks Boeing 737 Max 8 lennukitüübile peatas Euroopa lennundusamet ka Boeing 737 Max 9 lennukitüübi õhkutõusu.

Ka märkis EASA, et õnnetusjuhtumi uurimist juhivad Etioopa ametivõimud, kellele on toeks USA transpordiohutuse amet, kuivõrd lennukitootja on USA päritolu. Ka Euroopa lennuohutusamet on pakkunud oma abi juhtumi uurimisel.

Kuivõrd õnnetusjuhtumi uurimine alles käib, on Euroopa lennuohutusameti sõnul veel vara hakati selle põhjuste osas kaugeleulatuvaid järeldusi tegema.

Tänahommikuse seisuga olid peatanud Boeing 737 Max 8 lennukitüübi õhku tõusmise terve rida maailmariike, nende hulgas nii Austraalia, Brasiilia, Hiina, Indoneesia, Mehhiko, Singapur kui ka Lõuna-Aafrika Vabariik.

Praegu on maailmas kasutuses 387 Boeing 737 MAX 8 lennukit. Neist kõige enam, 102 lennukit on kasutusel Hiinas, tootjariigis USAs on 74 ja Euroopas 55. Neid kasutavad 12 lennufirmat kümnes Euroopa riigis.

Tegemist on kõige uuema ja kasumlikuma Boeingu lennukitüübiga, mis annab umbes kolmandiku Ameerika lennukitootja ärikasumist. Muuhulgas on viis seda tüüpi lennukit kasutusel ka Nordica strateegilise partneri LOT Polish Airlinesi lennukipargis.

Euroopa lennuohutusamet tegutseb 2003. aastast Euroopa Komisjoni mandaadi alusel ja sellel on 32 liikmesriiki, sealhulgas nii Eesti kui Poola. Ameti ülesandeks on arendada ohutust ja keskkonnakaitset Euroopa lennunduses.