Juba praegu on erinevates Euroopa pankades reaalne olukord, kus pangatöötaja palub laenutaotlejal otse kontoris avada oma Facebooki konto, sinna sisse logida ja teha linnukesed kastidesse, mida ta lubab pangal andmetöötluseks kasutada. Laenutaotleja saab näiteks valida, kas laenu teenindamisvõime hindamiseks kasutab pank tema sõprade nimekirja, like’ide ajalugu, postitusi ja/või igapäevast üldist sotsiaalmeediakanalis käitumist.

Kui valik tehtud, on Soomes registreeritud firmal Big Data Scoring, mis kuulub Eesti ettevõttele OÜ Social Media Holding, ainult sekundite küsimus, et nende laenuvõime hindamise mudel arvutaks välja, kui suur on tõenäosus, et taotleja satub makseraskustesse või tasub oma kohustuste eest korrektselt. „Olen ise samuti katsejäneseks olnud ja mina kuulusin pigem laenuga toimetulejate etteotsa,” naerab ettevõtte juht ja kaasasutaja, endine LHV panga juhatuse liige Erki Kert.

Kuigi klientide ehk teenust kasutavate pankade nimekirja Kert ei avalikustanud, sõnas ta, et Eestis seda võimalust veel ei pakuta. Eesti ei ole firmale prioriteet number üks oma turu väiksuse pärast, pigem on nad praegu saadaval Skandinaavias, Kesk- ja Ida-Euroopas. Big Data Scoringu ärimudel nimelt eeldabki võimalikult paljusid kliente, sest pank maksab teenuse puhul n-ö tükitöö ehk läbitöödeldud profiilide arvu pealt.