58,5-kilogrammise saadetise toimetamine Pariisist Tallinnasse läks kellaärimehele maksma 24 726 krooni (kõik hinnad käibemaksuta).

Konkurentide käest hiljem pakkumisi võttes selgus, et UPS oleks Balti Logistika kaudu tellides sarnase teenuse eest küsinud 9620 krooni ning DHL 3-4päevase lennutranspordiga kohaletoimetamise eest 4328 krooni.

“Meie koostööpartnerid saatsid meile esimese saadetise FedExi kaudu oktoobri alguses 15-20 kg hinnaga 270 eurot (4227 krooni – toim),” rääkis kellade hulgimüüja Kellakeskus OÜ juhataja Mati Väärtnõu. “Otsustasime seejärel kasutada FedExi teenuseid, kuna arvasime, et meie tarnijatele on see sobivam ja ka meile ei tundunud hind ülearu kallis.”

Väärtnõu sõnul tegi ettevõte endale FedExi kodulehel konto ning tellis kahe saadetise transpordi. “Vaatasime hinnakirja ning tundus, et peaks kõik sobima. Muidugi tärni, mis viitas ekspordile, ei pannud meist keegi kohe tähele,” sõnas Väärtnõu.

Lõpliku transpordihinna sai ettevõte aga teada alles kaks nädalat pärast kauba kättesaamist.

Et kauba Eestisse toomine esialgu arvatust enam kui poole võrra suuremaks kujuneb, ei osanud Väärtnõu arvata. FedExist vastati Väärtnõule, et hinnad kujunevad vastavalt kasutustihedusele – mida tihedamini saata, seda odavam tuleb.

“Aga miks seda ei teavitatud varem? Oleksime ju võinud veohinna oma Pariisi tarnijale tasuda nagu eelmine kordki,” sõnas Väärtnõu.

Teise (72 kg) saadetisega oli lugu seda huvitavam, et lisaks 29 610 kroonile nõuti Kellakeskuselt nende partnerite Tuneesiasse saadetud kauba 6379 krooni suuruse transpordiarve tasumist. Arvelt nähtub ilmselgelt, et midagi on sassi läinud, kuid Fedex nõuab Kellakeskuselt arve tasumist siiani.

Väärtnõu ei saa samas aru, miks ettevõte peaks maksma kinni kellegi teise transpordiarve. Või miks peaks Pariisist tulnud kaup Tuneesia kaudu Tallinnasse saabuma.

Ärimehe hinnangul rikkus FedEx võlaõigusseadustiku §14 lõige 2, kuna varjas lepingu sõlmimisel olulist hinnaerinevust turuhinnast ning maksja asukohast lähtuvalt. Ekspordi puhul oleks 58,5-kilogrammise saadetise transpordi maksumus nimelt olnud 13 102 krooni ehk 1,85 korda lõpphinnast väiksem.

“Äkki on sellest loost ka mõnel teisel transporditeenuste kasutajal abi, et mitte ämbrisse astuda nagu meie seda tegime. Nüüd võtame alati ennem pakkumised, kui midagi tooma hakkame,” ütles Väärtnõu.

FedExist ei õnnestunud loole kahe nädala jooksul kommentaari saada. FedEx Eesti operatsioonijuht Triin Tamm ütles, et kuna tegemist on ettevõte maine pihta suunatud laimuga, siis ei ole Eestist kedagi volitatud küsimustele vastama. Välisesindajat, kes oleks Eesti teenusetarbijate õigusi puudutanud küsimustele vastanud, pole seni aga ei leidunud.