Kell on seitse õhtul. On esmaspäev. Oleme Stockholmis. Markus Persson istub oma 10. korruse kontori terrassil ja rüüpab alkoholjookide speedball’i – viina Red Bulliga. Kolm tundi tagasi otsustas ta, et ei joo, sest taastub veel neljapäeva õhtu 12-joogisest joomatuurist ja ravib kõrvapõletikku. Siin me aga nüüd oleme, käes heldekäeliselt valatud Belvedere vodka, ja jälgime, kuidas kõrval asuvas kõrghoones ametnikud kontoritööd teevad.

„Ta tundub murelik,” osutab Persson vastasmaja mehele, kes nägu hõõrub ja tühja pilguga arvutiekraani vahib.

Meest mõni hetk vaadelnud, tundub Persson olevat vaatepildist häiritud. Suurema osa viimasest viiest aastast on see 35-aastane rootslane pidevalt muretsenud oma loomingu, Minecrafti pärast. See on kõigi aegade enim müüdud arvutimäng. Õigupoolest on vale seda lihtsalt mänguks nimetada. Minecraftist (mida on siiani alla laaditud enam kui 100 miljonit eksemplari) on saanud inimeste eneseväljenduse lõuend.

Mängijad alustavad tühjas virtuaalruumis, kuhu nad ehitavad Lego-sarnastest klotsidest ja tellistest (mida nad ise kaevandavad) kõike, mida hing ihkab. On tähelepanuväärne, et teised saavad ehitatut pärast kasutada. Enamik mängijaid on väikesed lapsed, kes ehitavad lihtsaid maju või külasid, kus pidusid korraldada või ennast marodöör-zombide eest varjata.

Tõeliselt mängu kütkes olevad täiskasvanud on veetnud aga sadu tunde, et luua elusuuruses jäljendeid Surmatähest, Empire State Buildingust ja „Troonide mängu” linnadest. Sõna „minecraft” guugeldatakse rohkem kui piiblit, Harry Potterit ja Justin Bieberit. See üks mäng on teeninud brutosummana enam kui 700 miljonit dollarit, ja suur osa sellest on puhaskasum.

„See ei ole teiste menukate mängudega võrreldav,” väidab USA Georgia tehnoloogiainstituudi professor, videomängude uurija Ian Bogost. „See sarnaneb muude menukitega, mis on märksa suuremad kui mängud. Minecraft on põhimõtteliselt praeguse põlvkonna Lego või isegi praeguse põlvkonna mikroarvuti.”

Virtuaalmaailmas sai Perssonist (õigemini tema internetiisiksusest, suure suu ja viltkaabuga veidrikust nimega Notch) miljonite mängijate jaoks jumalusesarnane kuju, kes kehtestas ja selgitas reegleid Zeusile omase autoriteediga.

Tegelik Persson on aga kõike muud kui enesekindel ekstravert. Näost näkku suheldes on ta viisakas, avameelne ja hoidub eraelus tagaplaanile. (Ta räägib ajakirjanikega väga harva.) Notchi poole pöörduvate fännide nõudmised ja ootused, et ta selle koletu suure hitiga jätkaks, on ajapikku muutnud ta kohmetuks inimvareks.

Niisiis lükkas Persson kolm kuud tagasi kõik selle endast eemale ja sõlmis 2,5 miljardi suuruse sularahatehingu Minecrafti müümiseks Microsoftile. 71-protsendine osalus Minecrafti taga peituvas ettevõttes Mojang tegi temast Forbesi miljardäride nimekirja uue, väga varaka liikme.
Mees, kellel pool elu veel ees ja kes on loonud terve universumi, mille sünonüüm on tema enda isik, ja kes pälvis kogukonna viha, sest ta ütles sellest lahti, peab nüüd selgusel jõudma, kes ta päriselt on.

Siinsed vestlused Forbesiga on Perssoni ainus usutlus Minecrafti tehingu ja tema pärastise elu teemal. Ilmneb, et kindlaim asi, mis see süllekukkunud raha endaga kaasa tõi, oli põhjalik endasse süüvimine. Ainus, mida Persson saab kindlalt öelda, on see, et Minecraftist lahkumine oli õige tegu. Ta tsiteerib oma viimaseid otsuseid selgitades Leonardo da Vincit: „Kunst ei lõpe kunagi, see vaid jäetakse pooleli.”

Mis üldse on Minecraft?

Ellujäämisrežiim on lihtne: teie peategelane (Steve) saadetakse juhuslikult loodud maastikule ja tal tuleb ellu jäämiseks koguda loodusvarasid ja ehitada asju. Minge puu juurde ja lööge seda, et koguda puitplokke. Tehke neist lihtne kühvel või kirka. Kasutage seda maa kaevamiseks või mägedes kaevandamiseks. Pärast saate valmistada kivist ja rauast tööriistu. Kui te ei ole suutnud öö hakuks küllaldase peavarju ehitada, võite langeda ohtlike koletiste ohvriks. Loomingulises režiimis võite ehitada kõike, mida soovite: Big Beni, diskoteegi, häärberi. Lisaks saate selle tänapäevase Lego abil suhelda teistega ja kasutada teiste mitmesuguseid ehitisi.
Mänguga alustati mais 2009. Praeguseks on sellel enam kui 100 miljonit allalaadimist. See on rohkem kui 47 000 päevas.
Minecrafti viisil loodud maailmad on nii suured, et kaart võib sisaldada kuni 921,6 kvadriljoni üksikut plokki.

Materjal kuulub Forbes Eestile. Materjali täismahus versiooni on võimalik lugeda FORBES Eesti 34-st numbrist.