USA Ford Motor Co võtab juhtohjad Jaapani autofirmas Mazda Motor Corp. oma kätte, kinnitades kanda tulusal Aasia autoturul, aidates rakustest välja Jaapani firma ning luues potentsiaalselt võimsaima autotööstusgrupi maailmas.

Mõlemad firmad teatasid reedel ühisavalduses, et Ford tõstab oma osalust Mazdas 33,4 protsendini ning Mazda senine president astub tagasi, loovutades kontrolli juhtimise endisele Fordi juhtivtöötajale.

Enam kui 30-protsendiline aktsiapakk koos ümberkorraldustega juhtkonnas annab Mazda juhtohjad kindlalt Fordi kätte. "Ford ja Mazda usuvad, et meie koostöö strateegiate tihedam koordineerimine, eriti mis puudutab arengut, tootmist ja sõidukite turustamist, võimaldab mõlemal firmal tõsta konkurentsivõimet ja efektiivsust," ütles Fordi viitsepresident Wayne Booker.

Analüütikud ütlevad, et kontrolli üleminek Fordile on kasulik mõlemale poolele. Mazda on viimasel ajal olnud tõsistes finantsraskustes ning ei tuleks sellest omal jõul välja. Seega on Mazdale suureks kergenduseks, et ta saab arvestada Fordi toetusega, ütles Masahiro Kushida Daiwa uurimisinstituudist.

Ford saab omakorda kasu Mazda tehnoloogiast ja kindlustab oma positsiooni Aasias, lias ta. Viimastel aastatel on Ford paigutanud nii raha kui ekspertteadmisi Mazdasse, mille läbimüük on 1990. aastatel langema hakanud. Ford ostis 25 protsenti Mazda aktsiatest 1979. aastal ning hoidis seda aktsiapakki kuni praeguseni. Pärast kontrolli üleminekut Fordi kätte asub Mazda senine president Yoshihiro Wada tööle juhatuse esimehena. Wada on pankur, kelle pani Mazdas paika Fordi järel suuruselt teine aktsionär Sumitomo Bank. Wada koha võtab üle endine Fordi Venetsueela president Henry Wallace, kellest sai Jaapani kompanii viitsepresident 1994. aastal.

Viimastel aastatel on Mazda suur kodumaise tootmise osatähtsus ja sõltuvus ekspordist muutnud firma väga tundlikuks tugeva jeeni suhtes, mis teeb Jaapani tooted välismaal kalliks. Mazda majandusnäitajad USA turul on olnud kesisevõitu.

1995. aastal langes Mazda läbimüük USA-s 24 protsendi võrra. 1996. aastal on läbimüük langenud 18 protsenti. 1995. aasta märtsis lõppenud eelarveaastal oli Mazda kahjum 380 miljonit dollarit.

Suuremad Jaapani autotootjad, näiteks Toyota ja Honda, on olnud edukamad valuutariskide kõrvaldamisel, viies tootmist agressiivselt välismaale. Ford ja Mazda toodavad sõidukeid ühiselt Michiganis ja Uus-Meremaal ning kavas on alustada veokite tootmist Tais. Mõlemad firmad on teinud koostööd uute mudelite kallal, mille viimasteks näideteks on 1997. aasta Ford Escort ja Mercury Tracer.

AP-Baltic News Service