Kuidas Fortumo alguse sai?

Iga tehnoloogia muutub üldisemaks ja kättesaadavamaks. Kunagi maksis veebilehe tegemine 50 000 krooni ja oli suur töö. Täna maksab see vähe kui üldse. Ka mobiilimaksete osas pidi minema operaatori juurde, rääkima erinevate operaatoritega läbi, tegema integratsiooni. Me nägime, et see peab muutuma lihtsamaks.

Fortumo emafirma Mobi üks teenus, Igamehe M-äri proovis seda lihtsamaks teha. 2006. aastal nägime, et see suund ongi meie tulevik. Alguses laienesime Lätti ja Leetu, 2007. aastal Skandinaavia, 2008. aastal Ida-Euroopa ja Hiina, 2009. aastal Lääne-Euroopasse nüüd oleme laenemas USA-sse.

Milles see teenus seisneb?

Meie teenus võimaldab mobiilimakse püsti panna ilma kuludeta, viie minutiga, ilma oskusteta ja kõikides riikides korraga. Ole sa siis mänguarendaja, sotsiaalsete võrgustike või mobiilirakenduste arendaja. Oleme üks lüli ahelas.

Lõppkasutaja ostab mängu, maksab operaatorile mobiiliarvega, mobiilioperaator maksab meile ja meie maksame mängu arendajale. Me vahendame operaatori maksevõimalusi väikestele ja keskmise suurusega rakenduste arendajatele.

Kuidas te müüte ennast?

Meie ülesanne on olla hästi nähtav kohtades, kus mängutootjad käivad. Kuna neid on nii palju, peame olema esil Google’is, foorumites. Me ei suuda ise leida näiteks Malaisia arendajaid, me peame olema õigetes kohtades olemas ja nemad leiavad meid. Aitas, kui saavutasime kriitilise kohaloleku piiri – muutusime regionaalselt huvitavaks suurematele mängutootjatele.

Alustavatele tehnoloogiafirmadele korraldatakse palju konkursse, milleks neid vaja on?

Mida algsemas faasis firma on, seda olulisemad sellised konkursid on. Sul pole ette näidata töötavat mudelit. Sul on usk, aga potentsiaalsel kliendil ja investoril ei ole ülevaadet. Kui keegi veel sinusse usub, siis see lisab kindlust. Kui jõuad konkursil parimate hulka, siis on ideel jumet. Mida hilisemas faasis oled, seda vähemtähtsaks need muutuvad. Meile olid konkursid olulised kaks aastat tagasi.

Näiteks TaxiPal, kes äsja tõi oma teenuse turule, võitis enne toote valmimist mitmeid mainekaid auhindu.

Kas ettevõtte päritolu on oluline? Aga kohalolek?

Päritolu on oluline, sest me vahendame raha ja suuri arendajaid huvitab seetõttu meie usaldusväärsus. Skandinaavia suunast vaadatuna olime alguses võõrad, samas Ida-Euroopa jaoks olime väga läänelikud ja usaldusväärsed. Teatud internetiringkondades on Eestil tänu Skype`ile ja e-teenustele väga hea maine ja siit pärit algatusi usaldatakse.

Et olla mitmes riigis, ei pea tegema igasse riiki tütarfirmat ega palkama inimesi. Rahvusvahelist äri saab teha kodust lahkumata. Kui rihid paljusid väikeseid, kes on mööda maailma laiali, on okei olla ise ka väike. Ei oodata, et koputad uksele.

USA-sse sisenemisel peab aga olema Silicon Vallwys kohal. Meile sai selgeks seal olemise vajadus, kui nägime, et meie jaoks oluliste rakenduste arendajad asuvad Silicon Valley’s. Seal on ka vaja professionaalsemat ning kallimat personali. Igaühel ei ole vaja sinna minna, meie aga saime aru, et meie kliendid on seal ja meil tasub see investeering teha. Seal on sama inimese kulu viis korda suurem. Need inimesed tulevad koos kontaktidega ja see nende puhul maksabki.

5. mail toimub Estonia kontserdisaalis Liidrite Foorum "Värskesse vette", mille on ellukutsunud Sampo Pank ja mille kaaskorraldaja on Fastleader.com. Foorumi ettevalmistamise raames küsitleb foorumi üks korraldajatest Endrik Randoja foorumil esinevaid eesti eksportööre.

Liidrite Foorumi lisainfo asub siin.