Äris on keeruline eristuda. Šokolaadimaailmas püütakse leiutada aina uusi maitseid ja katsetatakse erinevate ümbripaberitega.

Madalmaade Tony's Chocolonely nimeline äri on suutnud eristuda teistest tootjatest selle poolest, et nad müüvad šokolaadi kakaoubadest, mille kasvatamiseks ja koristamiseks pole kasutatud orjatööjõudu. Suured šokolaaditootjad sellise looga kiidelda ei saa, kuna ei suuda kinnitada, et kokkuostetud kakaoubade kasvatamiseks ja koristuseks pole kasutatud orjatööd.

Šokolaadi tarneahelas on asjad väga viltu, seisab ettevõtte kodulehel. Miljonid farmerid kasvatavad kakaoubasid ja lõpuks jõuab kaup šokolaadi näol miljardite inimesteni. Kuid kuidas need kaks kokku saavad? Šokolaadigigandid teenivad kasumit hoides kakao hinna nii madalal kui võimalik. Seetõttu elavad kakaofarmerid vaesuses, mistõttu peavad kasutama lapstööjõudu ja orjasid.

60 protsenti maailma kakaost tuleb Lääne-Aafrikast: Ghana ja Cote d'Ivory 2,5 miljonist farmist.

Kui kuhjata kakaokauplejate poolt ostetud sertifitseeritud ja sertifitseerimata kakaooad ühte kuhja, siis ei ole võimalik hiljem neid üksteisest eristada. Lääne šokolaaditootjad muudavad kakaooad kakaopulbriks ja seejärel vedelaks šokolaadiks. Sel moel töödeldakse 70% kakaost Barry Callebaut ja Cargilli poolt.

Edasi muudetakse lisamaitseid lisades vedel šokolaad šokolaaditahvliteks ja muudeks toodeteks. Seejärel saab šokolaad kena ümbrispaberi, läheb kastidesse ja toimetatakse poodidesse. Sokolaadisõbrad saavad osta poodidest šokolaadi ja seda nautida.

Kakaofarmerid on vaesuslõksus, kust ei saa madala kakaooahinna tõttu välja rabeleda. Kahes Aafrika riigis töötavad kakaoistanduses 2,3 miljonit last. 90 protsenti nendest lastest töötavad illegaalselt ja väga ohtlikes oludes. See on lapstööjõu ärakasutamine, mitte oma vanemate farmis abitamine.

Tony's võitleb orjatöövaba šokolaadi eest kolmel moel. Kõigepealt luuakse teadlikkus, et võimalik on osta orjatöövaba šokolaadi. Nad näitavad eeskuju, tootes šokolaadi vaid sertifitseeritud kakaofarmidest pärit kakaoubadest. Kui nad on äriliselt edukaid, näitab see teed teistele tootjatele, et ka ilma orjatööjõuta valmistatud kakaooast saab edukalt šokolaadi toota.

Ettevõte otsib partnereid, kes tahavad ärimudelit kopeerida.

Kokkuvõtvalt peavad orjatööjõuvaba kakaoubade saamiseks sertifitseerima oad, maksma kakaoubade eest rohkem, saavutama tugevamad farmerid, näitama neile pikaajalist tulevikuvaadet ning saavutama parema kvaliteedi ja produktiivsuse.

Abistamisvajadusest alguse saanud äri kasum kasvas mullu kuus protsenti ja käive 53 protsenti. Käibeks kujunes 44,9 miljonit eurot.

Madalmaade supermarketites oli mullu oktoobris ettevõtte turuosa šokolaaditahvlite turul 16,7 protsenti. Lisaks Madalmaadele on tooted saadaval ka USA, Belgia, Saksamaa ja Rootsi poelettidel.

Ärilehe ajakirjaniku Madalmaade reisi kulud kandis Madalmaade valitsus.