“Maagaasi kasutus transpordikütusena laieneb kiiresti ja Läänemeri vajab nõudluse teenindamiseks mobiilset infrastruktuuri. LNG punkerlaev on investeering kõrgtehnoloogiasse ja keskkonnasäästu, Läänemere puhta õhu ja merevee nimel. Siinse piirkonna ainus LNG punkerlaev viib aastas mere kohalt ca 66 000 tonni CO2,” märkis Eesti Gaasi nõukogu esimees Ain Hanschmidt.

“Projektis kohtuvad Infortari kaks peamist ettevõtet – Tallink merenduse ja Eesti Gaas energeetika kogemusega, mõlema teadmisi arvestatakse juba laeva ehitusel ning need saavad peamiseks selle käitamisel. See investeering tõstab nii Eesti merenduse kui laiemalt Eesti majanduse konkurentsivõimet,” lausus Hanschmidt.

Laeva hinda ei soostunud ta kommenteerima. Loodetavasti tasub kuni 20 protsenti laeva maksumusest CEF fond.

“Infortar soovis Eesti Gaasi ostes arendada ettevõtte kaasaegseks energiafirmaks ning leida maagaasile uusi kasutusvaldkondi. Kaasaegne energiafirma saab oma klientidele pakkuda vaid puhast ja jätkusuutlikku energiat ning näeme, et huvi kasutada maagaasi ja rohegaasi nii maismaa kui meretranspordis saab vaid laieneda,” sõnas Eesti Gaasi juhatuse esimees Ants Noot.

“Eesti Gaas omab piirkonnas täna suurimat LNG tarne ja teenindamise kogemust. Oleme viimastel aastatel välja arendanud eraldi LNG tegevusvaldkonna, teinud üle tuhande LNG truck-to-ship punkerdamise ning maismaalt edasi merele minek on järgmine loogiline samm, nii olemasoleva kogemuse väljendus kui uus väljakutse,” lausus Noot.

LNG punkerlaeva teeninduspiirkonnaks kujuneb Läänemere põhja- ja idapoolsem osa, eelkõige Soome laht. LNG laev on võimeline punkerdama nii avamerel kui sadamates tankereid, kauba-, teenindus-, reisi- ja teenistuslaevasid, selle mahutid võimaldavad tarnida klientidele ühekorraga kuni 6000m3 veeldatud maagaasi (-163°).

Ligi saja meetri pikkuse LNG punkerlaeva ehitab Hollandi firma Damen. Laev valmib järgides äärmiselt kõrgeid ohutusnõuded, paljud juhtimissüsteemid dubleeritakse. Punkerlaev hakkab vastama jääklassile 1A ning teenindama kliente aastaringselt.

LNG laeva ehitust finantseerib Infortar ning kaasrahastab Euroopa Liit. Eesti Gaas on sõlminud Infortariga pikaajalise lepingu laeva opereerimiseks ning Tallinkiga tehniliseks toeks ja mehitamiseks.

LNG ehk veeldatud maagaas on väga kõrge energiasisaldusega ja selle kasutamiseks ei ole vajalik maagasivõrgu olemasolu. LNG-d kasutatakse energiatootmises, maismaa- ja meretranspordis. Tegemist on keskkonnasäästliku kütuseliigiga, mis võimaldab oluliselt vähendada CO2, NOx, SOx sisaldust heitgaasis ning see ei tooda praktiliselt üldse tahmaosakesi.

Eesti Gaasi LNG punkerlaeva peamised näitajad:
Mahutavus – 6000 m3
Kandejõud – 3300 tonni
Pikkus – 99,8 meetrit
Laius – 18,6 meetrit
Kiirus – 13,4 sõlme
Valmimisaeg – 2020. aasta