See 47% kasv võrreldes eelmise aastaga tähendab 1,5 miljonile talunikule ja töölisele 58 arenguriigis paremat elu, teatas Õiglase kaubanduse märgistamise rahvusvaheline organisatsioon FLO.

Märkimisväärsed kasvunäitajad on kõikides tootekategooriates. Puuviljamahlade müük kasvas neli korda, suhkru müük kaks korda ja banaanide müük 72%.

Õiglase kaubanduse esimese toote kohvi müügikasv jätkus stabiilselt 19%. Õiglase kaubanduse puuvilla nõudlus on kahekordistunud vaid ühe aastaga. 2007. aastal müüdi 14 miljonit erinevat Fairtrade puuvillast tehtud riide-eset sh t-särke, kleite, teksapükse ja käterätikuid.

Õiglane kaubanduse on kasvanud tänu olemasolevate turgude laienemise ja uute avanemisele. Kaks suuremat turgu – Suurbritannia ja Ameerika Ühendriigid – kasvasid vastavalt 72% ja 46%. Rootsi ja Norra olid 2007. aastal kõige kiiremini kasvavad turud, vastavalt 166% ja 110%.

Kõige rohkem müüdi Fairtrade tooteid inimese kohta Šveitsis, kus iga tarbija kulutas keskmiselt 20,8 eurot õiglastele toodetele. Esimest korda said ettevõtted müüa Fairtrade märgitooteid nendes riikides, kus õiglase kaubanduse areng on alles algusjärgus nagu näiteks Eesti, mis ühines süsteemiga 2007. aasta kevadel.


Ka õiglase kaubanduse toodete valik suurenes. Esmakordselt jõudsid eelmisel aastal Austrias müügile värsked puuviljad, sh mahepõllumajanduse mangod ja avokaadod. Kanadas alustati Lõuna-Aafrika veinide müügiga. Lilled tulid müügile Itaalias, Rootsis ja Ameerika Ühendriikides. Esimesed partiid Fairtrade sertifikaadiga puuvillatooted müüdi Austraalias, Austrias, Saksamaal, Itaalias ja Uus-Meremaal.

Õiglase kaubanduse süsteem võimaldab arengumaade tootjatele lisaks müügile muudki. Õiglase kaubanduse standardid kindlustavad pikaajalised suhted tootja ja ostja vahel, mis on oluline selleks, et tootjad saaksid plaanida tulevikku.

“Esindan rohkem kui miljonit inimest Ladina Ameerikas, kes vajavad õiglase kaubanduse tuge, et harida oma põldu väärikalt,” ütleb Peruu kohvifarmer Raúl del Águila, kes on Ladina Ameerika õiglase kaubanduse tootjate võrgustiku (CLAC) ja FLO juhatuse liige. “Mitte ükski teine sertifitseerimissüsteem peale õiglase kaubanduse ei kindlusta väiketootjatele väärikat tasu nende raske töö eest”.

Vaatamata 40% keskmisele kasvule viimase viie aasta jooksul, on õiglase kaubanduse turul veel palju laienemisruumi. FLO hinnangul müüvad Fairtrade sertifitseeritud tootjad vaid 20% oma toodangust õiglase kaubanduse süsteemis. FLO ja selle liikmesorganisatsioonid püüavad avada uusi turge ja leida uusi ärivõimalusi, et tootjaühistud saaksid suurema osa oma toodangust müüa vastavalt õiglase kaubanduse tingimustele.