Kuigi pealtnäha on Eesti ühistranspordiäris käimas armutu konkurents nelja-viie suurema ettevõtte vahel, selgus Tartu linnaliinidele vedaja leidmise riigihanke käigus, et mõned ettevõtted on valmis omavahel jagama isegi busse.

Nimelt selgub MRP Linna Liinide AS-i ja GoBusi pakkumusi vaadates, et bussid, mida mõlemad ettevõtted võidu korral lubavad mööda Tartu tänavaid vurama saata, on samad.

Tartu linnavalitsuse linnamajandusosakonna juhataja Rein Haak rääkis, et mõlemad ettevõtted lubasid uute bussidena kasutada uusi MAZ-tüüpi busse. Pakkumusse oli lisatud aga ka alla kuue aasta vanuseid busse, mille registrimärgid mõlemas pakkumuses olid samad. Sellist koostöövalmidust ühistranspordihangetes ei ole Eesti ettevõtted varem ilmutanud.

„Need olid väga ühenäolised pakkumused, erinesid vaid hinna poolest,” kommenteeris Haak GoBusi ja MRP Linna Liinid pakkumusi. Küsimusele, kas need pakkumused tundusid Tartu linnavalitusele niivõrd kahtlased, et pakkumuste sisu ja võimalikku ebaseaduslikku koostööd tuli uurima hakata, ütles Haak, et linnavalitsus uurimist läbi ei vii.

Üksnes kõhklused

„Selle jaoks on ikkagi teised organid. Kuid meie teada pole midagi veel uurima hakatud, sest meile need organid järelepärimisi teinud pole,” rääkis Haak.

Tallinna inimestele teada-tuntud bussiettevõtte MRP Linna Liinid juhataja Rein Vinni eitas järsult mingisugustki võimalust, et kaks ettevõtet sõlminuks Tartu linnaliinihankel küsitavaid kokkuleppeid.

GoBusi juhatuse liige Rene Alpius selgitas, et Go jaoks oli tegemist lihtsalt äriga. Nimelt soovis praegu Tartus mitmekümnesõidukilist bussiparki omav ettevõte kindlustada tagalat juhuks, kui MRP Linna Liinid peaks hanke võitma.

Kui MRP oleks võitnud, oleks Alpiuse sõnul Go lihtsalt oma bussid neile müünud või rentinud. Samal ajal jääb GoBusi juhist mulje, nagu vajanuks MRP Linna Liinid üksnes Go busse. Rein Vinnit uskudes oli ka MRP valmis oma busse kokkulepete kohaselt GoBusiga jagama. Küsimusele, kes kellelt busse oleks rentima hakanud, ütles Vinni „vastavalt sellele, kes oleks võitnud”.

Tekib küsimus, et kui ettevõtted jagasid pakkumust koostades tehnikat, siis kas võib kahtlustada, et pakkumusi koostades jagati infot ka teineteise hinnapoliitika osas. Karmimad kahtlustused sellise tegevuse puhul võiksid lõppeda kriminaalmenetluse ja kartellisüüdistusega. Midagi sellist ei kahtlusta praegu ei prokuratuur ega konkurentsiamet.

Ka Tartu linnavalitsus ei kahtlusta ettevõtteid kokkumängus. Ametnikke kuulates jäävad esialgu alles vaid kõhklused. Tartu linnavalitsuse linnamajandusosakonna jurist Sille Arak selgitas, et riigihangete seadusest tulenevalt ei saa linnavalitsus selliseid pakkumusi riigihanke käigus diskvalifitseerida. Lihtsamalt öeldes pole riigihanke korraldajal voli kahtlustada pakkujaid kokkumängus või sobingus. Selliseid rikkumisi peaks uurima konkurentsiamet või prokuratuur.

Tartu linnavalitsus kuulutas kevadel välja riigihanke 2011. aasta algusest kuni 2017. aasta keskpaigani linna bussiliikluse tagava ettevõtte leidmiseks. Pakkumuse tegid viis ettevõtet hinnavahemikus 103–143 miljonit krooni. Linnavalitsus sõlmis eelmisel nädalal madalaima pakkumuse teinud Sebega liinilepingu. Lisaks MRP-le, Go’le ja Sebele vastasid hankekutsele Mulgi Reisid ja Harjumaa Liinid.

Ettevõtted pakkumusi kooskõlastada ei tohi

•• Konkurentsiameti järelevalve osakonna juhataja Juhan Põldroosi sõnul kehtib riigihangetes põhimõte, et pakkumusi tegevad ettevõtted omavahel nende sisu konsulteerida ei tohi.

••  „Kui nad kasutavad sama tehnikat, siis tuleb vaadelda iga juhtumit eraldi. Arvesse tuleb võtta seda, kas ühise tehnika kasutamine oli vajalik või hädavajalik, et hankes üldse osaleda,” lisas Põldroos.

••  Samuti ei tohi mõlemad ettevõtted riigihanke pakkumust koostades suhelda teemadel, mis puudutavad selle sisu, hinda. Samuti ei tohi ettevõtted konkurendile avaldada ka seda, millist tehnikat nad ise kavatsevad kasutada, kust ja mis hinnaga nad selle rendivad või ostavad.

•• „Tehnikat tohib jagada, aga see tehing ei tohi viia selleni, et hakatakse kooskõlastama muid pakkumuse detaile,” täpsustas Põldroos.