Olete suur Haapsalu raudtee taastamise eestkõneleja. Mis seisus see idee on?

Esimeses etapis tahame oma vahenditega ehitada raudtee Riisiperest Turbani. Sellega saaks me kogemused ja hinnad kontrollitud. Teise etapi jaoks kirjutame praegu Junckeri fondile taotlust, et saada ka ülejäänud osa jaoks rahastust, nii, et riik pääseks ainult dotatsiooni maksmisega samadel alustel kui muude liinide puhul.

Elron on nõus, neil on elektrironge niigi üle. Rahvaloendus näitas, et Tallinna suunal on töörändega seotud umbes 1000 läänlast. Bussiärile raudtee hea ei ole, aga inimesele kindlasti otstarbekam.

Haapsalu on ainus maakonnakeskus Eesti mandriosas, mis ei ole raudteega ühendatud.

Mind kannustabki see mõte, et kui kümne aasta pärast üks noor pere hakkab mõtlema, kuhu kolida, siis mille kuradi pärast peaks ta tulema kohta, kus ainsana Eestis ei ole raudteed. Euroopas on selline tendents, et inimesed hakkavad kolima linnadest kaugemale. Öeldakse, et raudtee on kallis ühiskondlik hüve, teame seda, aga kas see on ainult Läänemaa jaoks kallis. Me tahaks ka sellest osa saada.

Millal raudtee valmis saab?

Täna valmib raudtee planeering. Maakonnas on suhtumine positiivne. Küsimus on täna majandusministeeriumi laual. Me peame riigiga lepingu sõlmima. Täna on põhiküsimus, et kui palju võtame riske meie, kui palju riik. Leping peab olema vettpidav, muidu ei saa pankadest raha. Samas raha pankades on. Me peame siiski kiirustama, sest kui Rail Balticu ehitus peale tuleb, siis lööb see hinnad üles. Oleme täna graafikus, et see ära teha Eesti Vabariigi sajandaks sünnipäevaks.

Mis on Junckeri fondi sisuks?

Jean-Claude Junckeri Euroopa investeeringute plaaniga soovitakse Euroopa majandusse kolme aastaga paigutada 315 miljardit dollarit investeeringuid. Projektidele on loodud üleeuroopaline platvorm ning eelhindamine juba käib. Raha jagab Euroopa Strateegiliste investeeringute fond. Haapsalu raudtee taastamine võib maksma minna umbes 65 miljonit eurot. Osa raudteest ehitaks Eesti ettevõtjad ise.

Loe täispikka intervjuud Koit Uusiga siit.