Halb uudis šokolaadisõpradele: kakaonappus võib tõsta hinda

 (3)
Shokolaad
ShokolaadFoto: Eero Vabamägi

Kakaoturg on muutuste keerises. Viie aasta pärast võib seoses kasvava šokolaadi tarbimise ja paigal tammuva kakaoubade pakkumisega tekkida märkimisväärne hinnatõusu surve.

Brasiilia kakaoubade kasvatajatel algasid halvad ajad 1989. aastal. Seenhaigus ründas istandusi, mis vähendas kakaoubade toodangut. Brasiilias on kasvanud ka kakaotarbimine. Tänapäeval on Brasiilia kasvanud maailmas suuruselt kolmandaks kakaotarbijaks. Alates 2006. aastast on kakao tarbimine brasiillase kohta kasvanud sarnaselt Hiina ja Indiaga 25%, kirjutab Handelsblatt.

Brasiilia Bahia osariik toodab kakaod täisvõimsusel. Turul kardetakse, et Lääne-Aafrika kakaosaak võib jääda väikeseks.

Šokolaaditootjad on panustanud pea ainult Brasiiliale, et seal toodangut suurendada. Üle maailma kasvavale šokolaadinõudlusele on vastas stagneerunud kakaopakkumine. Kõige kiiremini kasvab šokolaadi tarbimine Kaug-Idas ja Ladina-Ameerikas. Kakaoubade toodang on stabiliseerunud umbes 4 miljoni tonnil.

Šokolaaditootja Mars prognoosis, et 2020. aastaks võib turul olla puudu miljon tonni kakaod. Üha suureneva nappuse baromeetriks on kakao juba kaua tõusnud hind. Alates 2000. aastast on kakao hind ligi kolmekordistunud.

Šokolaaditootjatel võib olla keeruline laduda kõrgemaid kakaokulusid šokolaadiostjate õlule.

Seotud lood:

Maailma kakaoturg on väike. Kakaoubade aastane turumaht on umbes 12 miljardit dollarit. Maailmas on raske tõsta kakaoubade toodangut. 2/3 maailma kakaoubadest tuleb Lääne-Aafrika riikidest. Probleeme on palju - väikesed perekondadele kuuluvad istandused, investeeringuteks napp kapital ja veepuudus, moodsa logistika puudus, mastaabiefekti puudus, poliitiline ja majanduslik ebakindlus.

Brasiilias Lõuna-Bahias oleks võimalik kiiresti toodangut tõsta – istandused on suured, infrastruktuur on juba aastakümneid tagasi välja arendatud.

Raha tahab juba tungida Brasiilia kakaotööstusesse, ütles kakao-ekspert Adilson Reis. „Viimastel kuudel on siia reisinud fondijuhid, šokolaaditootjad ja investorid, et leida investeerimisvõimalusi ja uusi varustuskanaleid.,“ ütles Reis. „Kõik see räägib etteaimatavast nappusest.“