Eile teatas majandus- ja kommunikatsiooniministeerium, et riigi lennufirma Estonian Air esitab 31. oktoobriks Euroopa Komisjonile täiendustega rekonstrueerimiskava, mis näeb ette enamusaktsionäri kaasamist erainvestori ehk Infortar Grupi näol. Infortarile kuulub kolmandik Tallinkist, mis opereerib laevadega Eesti ning Soome ja Rootsi vahel ja millele kuulub hotellikett. Infortari suurim aktsionär on omakorda OÜ Linandell, mis kuulub Eesti suurärimeestele Enn Pandile, Kalev Järvelillele ja Ain Hanschmidtile.

Estonian Airi tegevjuht Jan Palmér kinnitas, et tema on valmis firmat juhtima ka omanike vahetudes, sest on lubanud oma nõu ja jõuga abiks olla, kuni ettevõttel hakkab hästi minema. „Paljud riiklikud lennufirmad, kes on Euroopa Komisjoni uurimise all olnud, tahavad erainvestorit leida, sest riigil on turul tegutsemiseks suhteliselt piiratud võimalused. Siiani pole Estonian Airil olnud võimalik kasvada, sest peame restruktureerimiskavast kinni pidama, ja eks uute liinide avamine ole ikka riskantne ja nõuab investeeringuid,” rääkis Palmér. „Samuti ei ole maailmas uudne nähtus, et laeva- ja lennufirma ühendatakse – mõlemad on väga kapitalimahukad ärivaldkonnad. Näiteks Skywaysi lennufirma, mille tegevjuht ma olin, ostis juba 1993. aastal üks laevandusettevõte.”

Infortari juhatuse esimees Ain Hanschmidt ütles, et ühelt poolt tulid nad riigifirmale appi missioonitundest ja ettevõtte ülevõtmine on riskantne. Ühtlasi on nad paari kuu jooksul toimunud läbirääkimistel seadnud tehingu toimumiseks ka eeltingimusi. Euroopa Komisjonilt peab selleks tulema positiivne otsus ja kellegi „vanu võlgu ja tehtud vigu” uued omanikud endale kaela ei võta. „Ma arvan, et meie soov on õige, sest investeeringud peavad minema tuleviku arenguks, mitte me ei hakka tehtud kahjumeid kinni maksma.”

Lennukeid ja liine juurde

Ta viitas valitsuse antud n-ö laenule, mis küündib tänaseks 25 miljoni euroni ja millelt ettevõte iga kuu krõbedaid intresse maksab. Riigil on võimalik see laenukohustus sisuliselt maha kanda, „bilanss puhastada”, ja summa konverteeritakse lihtsalt ettevõtte aktsiakapitali. Seda jällegi juhul, kui komisjonilt selleks luba saadakse. Estonian Airi nõukogu esimees ja MKM-i asekantsler Ahti Kuninga sõnas, et ka riik sellise stsenaariumiga arvestanud.

Hanschmidti sõnul on koostatud äriplaanide järgi võimalik Estonian Airi paari aastaga kasumisse viia, sest Infortaril jagub selleks kogemusi teiste ettevõtete näol. Võtmesõna on firma kasvatamine: plaanide järgi peaks EA-le juurde ostma lennukeid ja tegema juurde ka sihtkohti. Kui täna on lennufirma käive 70 miljonit, siis Hanschmidti hinnangul võiks see olla vähemalt 300 miljonit.