Toimetaja veerg

Mart Luik

Tubakavabriku direktor Boris Oks rääkis mulle aastaid tagasi oma nägemusest, miks oli kasulik Leegi erastamisel kokku leppida rootslastega, aga mitte näiteks Philip Morrise, Reynoldsi või mõne teise sigarette tootva gigandiga. Kas ta ise seda vana lugu enam mäletabki, aga legend oli järgmine.

Svenska Tobaks tuleb Eesti turule tõsiste kavatsustega reformida kogu tootmisprotsess, koolitada kaader ja hakata valmistama suurtes kogustes sigarette Ida turu tarvis. Selle kui põhitegevuse kõrvalt jääb loomulikult jaksu üle ka kohaliku nõudluse rahuldamiseks tunduvalt kvaliteetsemate suitsudega. Rootslased ei hakka kunagi siinset tubakatootmist likvideerima, vaid, vastupidi puhuvad sellele õige hoo sisse.

Miks just rootslased? Rumba või Ekstra amerikaniseerimisel võinuks samahästi sakslastelt, ameeriklastelt või kellelt iganes abi paluda. Aga sellepärast, et teised pannuks tubakavabriku Leek kohe kinni, ütles legend vastuseks. Näiteks tõi Oks, kui õigesti mäletan, Klaipedas asuva tubakavabriku. "Philip Morris ostis Klaipeda vabriku vaid selleks, et saada enda kätte Leedu turg. Tehas pannakse varem või hiljem kinni," räägiti siis. Veel öeldi seletuseks, et kuna Philip Morrisel on Euroopa vabrikutes sedavõrd suur ületootmine, on tema ainus eesmärk hõivata uusi turge, mitte suurendada tootmist. Läksin meelega umbisikuliseks, sest esiteks selle jutuga ei tõestanud Svenska Tobaksi kasulikkust Eesti majandusele ainult Oks. Ja teiseks oli ja on Oks ainult palgatööline.

Nüüd teatas Lars Elmenius, et nad panevad Eestis tubakatööstuse kinni ja lasevad inimesed töölt lahti. Põhjus - firma on kolm kuud kahjumis! Meenutuseks lugejatele: eelmise aasta kasum oli firmal üle 40 miljoni krooni. Minu teada töötab aastaid tagasi näiteks toodud Klaipeda tehas siiani.

Hoopis Rootsi tubakatööstusel oli vaja hõivata uus turg suurendamata samas tootmist. Eesti sobis stardipakuks suundumisel Lätti, Leetu, Venemaale jm. Tol hetkel oli eestlasi vaja: neil olid idaturu kogemused ja kontaktid. Nüüd on rootslastel ühisfirma Peterburis (tegeleb sigarettide turustamisega) ja tehas Tveris (toodab Priimat ja Astrat). Mooramehed Eestis on töö teinud.

Sel kevadel teatas Skandinaavia lennufirma SAS, et soovib osaleda Estonian Airi erastamisel. SASi juhid rääkisid Kopenhaagenis Eesti ajakirjanikele, et neil on tõsine soov teha meie lennufirmast tulutoov ettevõte. Miks peaks SASi juhtide juttu võtma rohkem tõe pähe kui Svenska Tobaksi räägitut? Euroopa lennundusturul on sama kitsas kui sigaretitootjate hulgas.

Loomulikult saab erastamisel sõlmitavate lepingutega ära hoida seda, et sügisest suitsupääsukesega lennukid enam ei lenda. Kuid firma tööshoidmise kohustus on jõus loetud aastad.

Jaan Kaplinski luges ühes oma artiklis üles meie aja dogmad: "riik on halb omanik", "konkurents alandab hindu ja tõstab kvaliteeti", "monopolid tuleb kaotada". Kuigi seda rida võiks täiendada lõputult, lisan ainult ühe: "igasugune välisinvesteering on kasulik". Eelnevast selgub, et välismaa rahastaja võib olla tunduvalt heitlikuma meelega kui kohalikud ettevõtjad. Ja habras välisinvesteering toob kasu asemel kahju.

Ilmselt saab Eesti ka tubakatööstuseta hakkama. Aga õpetlik on lugu ikkagi. Valitsus on otsustanud hakata erastama suuri infrastruktuuri ettevõtteid. Meil tasuks vägagi mõelda selle peale, kuidas vältida elutähtsate ettevõtete sarnast käekäiku. Et lipsuga härrad ei teataks pärastlõunasel pressikonverentsil: "...selgus, et see Tallinn-Tartu vaheline rong (kirjade saatmine, elektri tootmine vms) toodab kahjumit. Oleme sunnitud firma sulgema. Aga Peterburg-Moskva liin jääb alles."