Lendurid ajas tagajalgadele Estonian Airi nõukogu esimehe Erkki Raasukese sõnavõtt, milles ta märkis, et pilootide kollektiivleping on üllatavalt piirav ning selles sisalduvad punktid: lendurite 38-päevane puhkus, vanemusjärjestus ja kollektiivleping on liigsed ning takistavad firma majanduslikku arengut.

Vanemusjärjestus (nn seniority list), mida ettevõte kaotada tahab, säästab alati kõige kogenenumaid ja staažikamaid lendureid ja pardapersonali liikmeid. Lennunduses on aga kogemused sõna otseses mõttes elulise tähtsusega.

Estonian Air tahab vanemusjärjestuse kaotamisega saavutada aga lihtsalt olukorda, kus kõigega nõus olevad töötajad, olenemata nende töistest kogemustest, jääksid alati tööle.

Veebel kirjutas kirjas, et puust ja punaselt selgeks tehes on vanemusjärjestus sama, mis järjekorra automaat polikliinikutes, haiglates, pankades jne. Mis saaks siis, kui automaat ära võtta? Tekiks anarhia.

Estonian Airi juhtkond maadleb samade teemadega edasi. Tänaseks on ettevõte teatanud 146 töötaja koondamisest.

Maido Veebel lahkus Estonian Airist poolte kokkuleppel. Anonüümseks jääda soovinud Estonian Airi nõukogu liige on varasemalt Delfile öelnud, et juhtkond pidas teda liiga töötajatemeelseks ja töötajad pidasid teda juhtkonna käsilaseks.

"Veebel ei soovinud vägikaigast vedada ja läks ettevõttest minema. Ta oli väga kogenud piloot, tema otsustas ka selle, kas ja milliseid piloote Estonian Airi tööle võtta. Kapten Veebel oli range, ludrisid ei sallinud,“ sõnas kõnelenu.

Maido Veebeli kiri Estonian Airi pilootidele, 11. nov:

Tere!

Vaatasin hommiku TVst Anti [Tappeli] esinemist, mis oli vägagi asjalik minu arust. Tekkis mõte, kuidas oleks lihtrahvale ja ka nõukogule puust ja punaselt selgeks teha, milleks sai vanemusjärjestus loodud.

Vanemusjärjestus on sama, mis järjekorra automaat polikliinikutes, haiglates, pankades jne.

Järjekorra automaadid seati üles just sellel eesmärgil, et oleks kord ja õiglus.

Tuled vastuvõtule, võtad oma numbri ja ootad oma järjekorda, number on sul kindel ja sa näed ka tabloolt, millal tuleb sinu kord. Saad vahepeal ka korra ära käia, kui pitsitab, aga võid ju ka selle numbri minema visata ja mujale minna, aga kui asutuse tööaeg hakkab läbi saama, siis viimased on need, kes jäävad sel päeval teenindamata, kuid saavad uuel päeval uuesti tulla... lihtne ja õiglane.

Aga aparaadid vajavad hooldust, nad maksavad midagi ja neid tuleb vahetada. Kaotaks nad ära, viiks vanarauaks ning sealt saadud ja kokku hoitud raha suunaks ministeeriumite ülalpidamiseks?!

Kõva kasumi allikas oleks ju? Küll see rahvas saab ise hakkama seal vastuvõttudes, ennegi said ju?! Mis sest, et tekib anarhia ja löögile pääseb ainult läbi tutvuste või muskleid kasutades, las see pööbel olla vihane ja pahane oma elavas järjekorras, kust ei saa lahkuda hetkekski ei kusele ega ka sünnitama ja kus kiivalt jälgitaks üksteise tegemisi ning kus on tavalised ka kaklused vaheletrügijatega. Tagasi minevikku seltsimehed! Elagu anarhia!

Samas on suht selge, et tegelik eesmärk on sellest lahti saada, kuna näiteks Embraeridest loobumise korral tuleks antud juhul kogu kaader uuesti ringi õpetada, "ülemakstud" piloodid jääksid ikka alles ja puudub võimalus omasid upitada või vaenlaseid uputada. Keegi on selle võtnud oma isiklikuks missiooniks ja sellistega argumenteerimine on suht lootusetu!
Edu!
Maido