Idanaabrite autotööstuse järjekordne peavalu


Maailmaklassi autoni on meie idanaabritel veel pikk tee. Seda tõendavad Gorki autotehases toodetavad väikeveokid.

Endised nõukogude ja praegused vene autotegijad on paistnud silma sellega, et püüavad muuta toodangut läänepärasemaks. Mõningatel juhtudel on see neil õnnestunud disaini puhul, enamat aga mitte. 1994. aasta lõpust tuuakse Eestisse Gorki autotehase lapsukesi - väikeveokeid, mida võib nimetada Ford Transiti onupojaks. Välimuselt kenad ja sümpaatsed, kuid kas ka sisult.

Autotäis probleeme

Kulutaja poole pöördusid õnnetud GAZ-33021 omanikud, kes kurtsid oma ebaõnne. Uus auto vajas mootori remonti juba nädal pärast ostmist, liiga suur bensiinikulu, kehvad rehvid, varuosasid on Eestist väga raske leida, bensiininäitaja ei tööta ning seni pole remonditöökojas seda korda saadud (auto on ostetud pool aastat tagasi).

Selguse saamiseks pöördusime AS Gate poole, kes on shassiide ja gazellide maaletooja. Esinduse direktori Illar Hinno sõnul on tegemist tavapärase Vene autoga, kvaliteedi osas mingeid olulisi muutusi pole toimunud. Kellel varem pole nõukogude autotoodanguga tegemist olnud, see peaks teadma, millega riskib.

Võrreldamatute võrdlemine

Ford Transit ja GAZ-i väikeveok on välimuselt suhteliselt sarnased, seetõttu tekkiski toimetusel mõte neid võrrelda. Peab aga mainima, et peale disaini rohkem võrdväärseid võrdlusmomente pole. Kui Fordi garantiiaeg on aasta läbisõidupiiranguta, siis GAZ-il aasta või 30 000 km läbisõitu. Lisaks üldgarantiile on Fordil veel eraldi garantiiajad auto erinevatel sõlmedel, näiteks amortisaatoritel ja siduritel 24 kuud, plekkosadel kuus aastat olenemata läbisõidust, kojameestel 12 kuud ja uus hooldus.

Gorki autotehas midagi analoogset ei paku. Oluline garantiitingimustes on aga see, et kui näiteks auto satub avariisse, mis toimub garantiiga. Fordil säilib see juhul, kui remont tehakse autoriseeritud töökojas. Avarii läbiteinud GAZ aga kaotab garantii.

Tehnohoolduse tagamaad

Auto on nagu laps, mille eest tuleb hoolitseda ning mis nõuab raha. Masinatele on ette määratud eluiga pikendavad hooldusprogrammid. See hoiab ära sõiduki peremehe võimalikke peavalu tekitamise võimalusi. Ford Transitile tehakse esimene hooldus pärast 15 000 km läbisõitmist, mil vahetatakse õli ning õli- ja õhufiltrid. Järgnevalt tuleks teenindusse tulla iga 15 000 km järel ning seda seni, kuni masin on läbinud 90 000 verstaposti. GAZ-i väikeveokit vaadatakse läbi neli korda. Esimene tehnohooldus on siis, kui on sõidetud 2000 km, järgmine läbivaatus 10 000 km järel ning nõnda veel kaks korda. Korralise hooldusprogrammiga seotud hindadest ei saagi me siinkohal rääkida, sest Fordi Keskusest saime hinnakirja, kus hinna sees on nii vajaminevad varuosad kui tööd, AS-ist Rondill aga hinnakirja, kus kirjas ainult töötasu, sest paljudel inimestel olevat endal vajalikud varuosad olemas ning nad soovivad ainult teenust.

Kimpus varuosadega

õnnetu GAZ-33021 omanik kurtis, et ostaks ise vajaminevaid varuosasid, kuid paraku pole neid alati saada. AS Gate varuosade poest polnud tõesti midagi eriti osta, seevastu oli korralik valik Volga varuosasid. AS Rondill hooldab ja remondib GAZ-e. Selle firma direktor väitis, et sõiduautoosad sobivad ka veoautole, seetõttu saab ehk kuidagi hakkama.

Garantiiautodega probleeme polevat, kuid eks seda tea kõige paremini autoomanik ise. Vajaminevad varuosad tuuakse otse Gorkist ning kui on tegemist harvaesineva rikkega, siis tuleb muidugi oodata, kuni tellimus tehasest saabub. Hinno väitel aga spetsiifilisi osasid eriti palju pole. Ka Fordil on tekkinud probleeme, et laos pole vajaminevat osa, ent kahe ööpäeva jooksul peaks see kohal olema, garantiiautodele rakendub kiirtellimus automaatselt.

Kes on need inimesed, kelle hoole alla te oma plekist lapsukese usaldama peate (vähemalt garantiiajal)? Fordi teenindustöökodades (neid on kolm) valitakse kaadrit väga tähelepanelikult, sest kaubamärgi huvides ei tohi mingeid tõrkeid tulla. Seal tööd leidnud mehed on väljaõppe saanud kas kohapeal või Soomes. Kui turule tuleb uus mudel, siis tuleb kohale inimene, kes selgitab kõik vajaliku. AS-is Rondill töötavad inimesed, kes on saanud oma koolituse taksopargis sõiduautode peal. Gorki autotehase toodangu eeliseks on loomulikult see, et nende masinate remontimisega saab omanik ise hakkama, eriti veel siis, kui tal on Vene autodega varem kokkupuuteid olnud. Arvestades idanaabrite kvaliteeti, pole mõeldav, et iga rikke puhul teenindustöökotta sõidetakse.

Kui võrrelda veel kahte välimuselt sarnast masinat, siis ei saa mainimata jätta, et Ford Transitil on seljataga 40-aastane ajalugu. GAZ-i väikeveokeid on valmistatud kõigest poolteist aastat. Seega jääb loota, et neljakümne aasta pärast on põhjust nendest masinatest tunduvalt positiivsemalt rääkida. Ostes uue Ford Transiti, peab oma rahakotti kergendama umbes 250 000 krooni võrra. GAZ-33021 eest tuleb maksta ligi 100 000 krooni vähem. AS Gate direktor: "Selle raha eest on seda autot küll." Edasine on juba ostja otsustada, kas ta tahab käia lipsuga ning maksab selle eest rohkem või valib odavama variandi ning arvestab sellega, et tihtipeale tuleb ka endal käed õliseks teha.

INGE PITSNER