“Jäin järelmaksuga telefoni ostmise eest Tele2-le võlgu iseenda lohakusest, kuna kolimisega kaotasin vajalikud arvenumbrid ja lihtsalt unustasin järelmakseid üle kanda,” tunnistas Läänemaal elav Merle.

Pärast kolme järelmakse unustamist sai ta Tele2-st kirja, mis teatas, et tema võlaga tegeleb inkassofirma. Merle võttis kiiresti inkassofirmaga ühendust ja tasus ära nii põhivõla kui ka menetluskulud.

“Võlgnike arvu kasv on seotud üleüldise majanduskasvuga,” selgitas AS-i Julianus Grupp nõukogu liige Jaanus Laidvee. Ta märkis, et võlanõudeid pole plahvatuslikult juurde tulnud, sest majanduslikult heale järjele jõudnud firmad on suutelised looma  krediidijärelevalve osakonna ja jälgivad võlgade sissenõudmist juba ise. Kõige enam nõuavad eraisikutelt võlgu sisse telefonifirmad, palju jäädakse võlgu ka kataloogikaubamajadele.

Eesti Mobiiltelefon asub võlgnevusi kohtu kaudu sisse nõudma siis, kui korduvad meeldetuletused ega kohtuvälised sissenõudetegevused ei ole võlgnikule mõju avaldanud. EMT krediidihalduse osakonna juhataja Anu Pragi ütles, et sissenõutaval summal alampiiri ei ole, pigem määrab nõude alampiiri kohtuliku sissenõudmise kulukus. Nii võidakse kohtu ette kutsuda 600 või ka 25 000 krooni võlglane.

Sama osakaal

EMT kinnitust mööda on võlglaste osakaal jäänud samaks kui eelmistel aastatel, kuid kuna klientide hulk on kasvanud, siis on absoluutarvuna kasvanud ka võlglaste arv.

Võlgniku nimi jõuab aga eraisikute krediidiajalugu ja maksekombeid kirjeldavasse maksehäireregistrisse. Ametlik maksehäire on võlgnevus, mis on vanem kui 45 päeva alates maksetähtpäevale järgnevast päevast ning ületab koos intresside ja viivistega 500 krooni. Andmed ametlike maksehäirete kohta säilitatakse ning need hoitakse andmebaasis nähtavad seitse aastat arvates maksehäire lõpetamise päevast.

Tele2 Eesti AS-i kommunikatsioonijuhi Kersti Gostovi arvates võivad võlgnike arvu mõjutada mitmed asjaolud: kampaaniate tingimused, teenuse hind, üldise majanduskeskkonna hetkeolukord jne.

Lohakus tasub end edaspidi kurjasti kätte

•• SEB EÜP eralaenude arendusjuht Triin Messimas ütles, et võlgu jäädakse rohkem väikelaenude/krediitkaartide maksete tasumisel.

•• Seejuures võib põhjuseks olla lihtsalt kliendi lohakus.

•• Üldiselt likvideeritakse võlgnevused paari kuu jooksul.

•• Ühispanga võlglaste osakaal on viimasel paaril aastal püsinud enam-vähem ühesugune, sealjuures pikaajaliste võlgnevuste vähenemise suunas.

•• Üldiselt teenindavad eraisikud oma laenukohustusi korrektselt ja on aru saanud, et ka väiksemad maksehäired tuleb kiiresti likvideerida, sest pangad jälgivad uue laenuotsuse tegemisel (näiteks kodu soetamiseks laenu taotlemisel) väga tähelepanelikult varasemate kohustuste täitmist.

•• Probleeme tekib sellest, et ülehinnatakse oma laenuvõimet, loodetakse sissetuleku olulisele suurenemisele või võimalusele kulusid kokku hoida, mis ei pruugi õnnestuda.

•• Üldiselt ei luba pank teha kliendil n-ö kahjulikku laenuotsust ehk siis võtta laenukohustusi üle oma võimete.