Miks on geograafiline tähis oluline?
Kaitsud geograafilise tähise mõte on selles, et tarbija teaks, millisest piirkonnast ehk riigist tarbitava toote põhitooraine pärineb. Kaitstud geograafiline tähis välistab tarbija eksitamise ning tagab kindluse ja kvaliteedi.

Geograafiline tähis aitab säilitada piirkonnale eriomast majandusharu, hoiab kohalikke töökohti, toob inimestele tulu ning võimaldab jutustada unikaalset lugu. Oluline ongi rõhutada, et geograafiline tähis antakse piirkonnale, mitte konkreetsele ettevõttele.
Viinatootmise puhul tähendab geograafiline tähis, et „Estonian vodka“ kirjet kandvate toodete puhul on kõigile üheselt mõistetav tooraine päritolu ja tootmise koht.

Eesti vanim tööstusharu
Eestis on viinatootmine enam kui 500 aastase ajalga. Protsess on olnud läbi aegade ühesugune - alanud põllumeeste poolt teravilja või kartuli kasvatamisest, jätkunud sellest alkoholi destilleerimisega, ning lõppenud piirtusest viina valmistamisega ja villimisega.

Viimasel kümnendil on Eestis hüppeliselt kasvanud välismaisest toorainest viina valmistamise osakaal. Samas suureneb järjest enam inimeste teadlikkus toiduainete päritolu osas ning soovitakse tarbida just Eesti põllumajanduse toodangut. Geograafililine tähis peab kindlasti andma viite viina põhitooraine ehk piirituse päritolule.
Kuidas teisiti kui tarbija petmiseks nimetada olukorda, kui võõramaise päritouluga piiritusest saab valmistada tooteid, millel on lubatud kasutada kaitstud geograafilist tähist - Estonian vodka. Pole ju mõeldav, et geograafilise tähisega määratletud Prantsuse ja Itaalia veinide viinamarjad oleksid kasvanud Tšiilis ja Ungaris või Prantsuse Champagne tooraine toodaks sisse Saksamaalt. Miks peaks siis geograafilise tähise „Estonian vodka“ kaudu kaitsma teiste geograafiliste piirkondade põllumehi ja piiritusetootjaid, nagu mõned Eesti ettevõtjad soovivad.

Geograafilise tähise “Estonian Vodka” andmine Lätis põletatud piiritusel baseeruvale viinale võib põhjendada parimal juhul Balti sõprusega, kuid mingit sügavamat sisu sellele pole.

Eesti inimene on õppinud väärtustama tootega seotud lugu ja ausat ettevõtjat selle taga. Korra hanitada saanud tarbija end teist korda tüssata ei lase. Antud juhul on kaalul ka meie rahvusvaheline maine.
Näiteks meie šveitsi ekspordiks mineva mahepiirituse puhul oli otsustuse kohaks justnimelt asjaolu, et tegemist on algusest lõpuni Eestis valmistatud tootega. Mitte Venemaa, Ukraina ega Rootsi, vaid just nimelt väikse ja eksootilise Eesti sajandite taha ulatuvate väikeste mõisa viinaköökide unikaalne lugu sai määravaks sealsele turule jala ukse vahele saamisel.

Teraviljade ja eriti just taliviljade head kasvutingimused tagavad traditsioonilisel viisil valmistatud Eesti viinale kõrge kvaliteedi ja unikaalse maitse ja aroomi. Lisaks teraviljale annab Eestile omane lubja ja mineraaliderikka vee kasutamine piirituse ja viina tootmises traditsiooniliselt äratuntava nüansi. Geograafilise tähisega kaitstud viina tootmine annab meie põllumeestele suurema kindluse suurendada meie oma kohaliku rukkisordi „Sangaste rukki“ külvipinda, mis kahjuks on viimastel aegadel kahanenud.

Kaitstud geograafilise tähise “Estonian Vodka” kasutuselevõtmine ei tähenda, et mõni alkoholitootja ei saaks Eesti viina tootmist jätkata. Igal viinavillijal on võimalik valmistada kaitstud geograafilise tähisega „Estonian Vodka“ määratletud viina, selleks tuleb kasutada Eestis kasvanud toorainest kohapeal tehtud piiritust. Samuti võivad kõik alkoholitootjad jätkata enda seniste registreeritud kaubamärkide kasutamist, ühtlasi esitada oma toote pakendil viite tootjamaale - toodetud Eestis. Kuid üksnes sõnapaar “Estonian vodka/ Eesti viin” annab tarbijale garantii, et toode on algusest lõpuni tehtud Eestis ning vastab kindlatele nõuetele.

Kaitstud geograafilise tähise määratlemine aitab Eesti põllumajandust ja loob talumehele täiendava kindluse viljaseemne mulda panemiseks. Samuti pakub see uusi võimalusi kohalikele väiketootjatele. Kõik suur ei ole alati hea ning Eesti huvides pole teha ilmetuid ning mittemidagiütlevaid tooteid. Täna on meil kasutada unikaalne võimalus eristuda, rääkida oma lugu, olla teistsugune, tunda uhkust ja jääda võõrale meelde. Kasutagem seda võimalust targalt.