Valitsuse otsuse kohaselt luuakse kaks ettevõtet, millest üks hakkaks tegelema Estonian Airi pankroti korral Eesti lennuturu otsese teenindamisega ning teine planeeritav ettevõte võtaks üle Estonian Airi lennukite krediidilepingu koos lennukite pealt tasutud deposiitidega.

Infortar Grupi juhatuse esimees Jaan Tamm ütles Ärilehele, et nendeni jõudis uudis ettevõtete loomise kohta ajakirjanduse vahendusel ning riigiga nad mingeid asjaga seonduvaid detaile arutanud ei ole.

„Kõik stsenaariumid on praegu veel lahti, pigem on see selline tagavara ja julgestusvariant,“ iseloomustas Tamm valitsuse plaani luua Estonian Airi tulevikku silmas pidades uued ettevõtted. „See on üks võimalik stsenaarium. On positiivne, et selline samm on valitsusel ette võetud. Avalikkus võib ehk pahanda pisut, kuid kui sügavamalt järgi mõelda, siis see on Eesti ühiskonna ja majanduse huvides,“ lisas ta.

Küsimusele, kas Infortar on ka uues firmas enamusosalusest kindlasti huvitatud, ei saa Tamme sõnul veel vastata. „Uut firmat ei ole veel olemas. Kuidas ta luuakse ja mis tingimustel? Kas valitsus on huvitatud? Infortar võib olla ju ükskõik millest huvitatud. Tähtis on see, mis on selle poole huvi, kes uue firma loob või vana edasi peab,“ selgitas ta.

Tamme kinnitusel on Infortaril jätkuvalt strateegiline huvi lennundussektori vastu, kuid kas ja millisel kujul see realiseerub sõltub konkreetsest pakkumisest ning laual olevatest tingimustest.

Varem on räägitud, et Infortar saaks kontrolli Estonian Airi üle praktiliselt tasuta, kuid sellega kaasneks kohustus võtta enda kanda ka raskes rahalises olukorras oleva lennufirma finantskohustused. Kas uue juriidilise keha loomisel saaks Infortar osaluse lennuettevõttes samuti tasuta?

„Tasuta on suhteline mõiste. Estonian Air on suurtes võlgades, see tasuta ei ole päris tasuta. Inimestele on vaja palka maksta ja kokkuleppeid täita. Infortar on lubanud investeerida tänasesse Estonian Airi, kuid mis puutub uude firmasse, siis on raske midagi selle kohta praegu öelda,“ rääkis Tamm.

Millest sõltub Estonian Airi pankrot või ellujäämine?

Euroopa Komisjon peaks lähiajal jõudma otsusele, kas Estonian Airile antud valitsuse poolne rahaline abi oli ebaseaduslik või mitte. Kui peaks tulema otsus, et rahastamine on olnud vastuolus Euroopa Liidu seadusandlusega, siis tähendab see väga suure tõenäosusega Estonian Airi pankrotti, sest ettevõttel pole lihtsalt vahendeid abi tagastada.

Valitsus otsustas, et Eesti peab olema valmis nii positiivseks kui negatiivseks otsuseks ja seega volitas valitsus majandusministrit asutama riigi aktsiaseltsi aktsiakapitaliga 40,7 miljonit eurot.
Uue ettevõtte investeeringu raha on selle eesmärgiga juba riigieelarves olemas, see oli varem ette nähtud Estonian Airi kapitaliseerimiseks Euroopa Komisjoni riigiabi uurimise positiivse otsuse korral. Riigiabi positiivse otsuse korral liidetakse Estonian Air loodava grupiga ja sisse pandud kapitali eest maksab Estonian Air tagasi riigi poolt antud laenu – samuti summas 40.7 miljonit eurot.

Samuti vähendab riik Estonian Airi varadega seotud nõuete võimalusi, asutades 32 miljoni eurose aktsiakapitaliga ettevõtte, kes võtab Kanada krediteerimisagentuurilt üle Estonian Airi lennukite krediidilepingu koos lennukite pealt tasutud deposiitidega. Ettevõte saab lennukeid jätkuvalt rentida nii Estonian Airile, kui turul soovijatele ning vastavalt Euroopa Komisjoni otsusele saab varad liita suuremasse valdusettevõttesse tulu teenimiseks või kasutada Eestile vajalike ühenduste pidamiseks.