Esimene kuu täielikult avatud elektriturul on möödas. Segadusi oli, aga üldvaates, kas läks isegi kergemini, kui plaanisite.

Meil läks täpselt nii, nagu plaanisime. Meie turuosa kasvas, kasvas seitsmelt protsendilt 11 protsendile. Elektrum Eesti on turul kõige edukam iseseisev elektrimüüja, kui me jätame kõrvale n.ö monopoli Eesti Energia. Teistel elektrimüüjatel on turuosa ühe protsendi juures ja ülejäänud kliendid on üldteenuse peal. Meie arvame, et meie ootused täitusid - me liigume õiges suunas ja meie eesmärk on saavutada 20-protsendine turuosa.

Turu avanemine oli keeruline seetõttu, et seadus ei jõudnud elektrituruga sammu pidada. Kindlasti ei ole see veel tänagi täiuslik, aga püüame selle piires, mis on, oma klientidele parimat pakkuda.

Kui rääkida üldises plaanis, siis segadusi on olnud arvetega. Kes on saanud topeltarveid, kellel on öö- ja päevatariifid nihkesse läinud.  Oli selline segadus etteaimatav?

Kõigepealt vabandame kõigi nende klientide ees, kellele oleme pidanud saatma parandatud arveid. Tunnistan, et ka meil on olnud probleeme arvete koostamisel ning veel tänagi me lahendame neid. Probleeme on olnud erinevaid - lähteandmed on tulnud erinevad, on tulnud ette seda, et päeva- ja öötarbimise kogused läksid tunninihkesse, aga ma usun, et iga uue asja algusfaasis on sellised asjad mõistetavad.

Üks lõbusamaid juhtumeid oli seotud teie ettevõtte arvetega, kuhu oli kirjutatud, et kui te arvet kätte ei saa, siis andke sellest teada.

Ma arvan, et see oli puhtalt inimlik eksitus, me oleme selle juba ära parandanud ja enam seda ei juhtu.

Inimesi tegelikult huvitabki pigem see, et kas järgmisel kuul on oodata samasuguseid probleeme või mitte. Kas järgmiste arvete saabudes võivad inimesed loota, et segadusi on vähem.

Ma usun, et kõik probleemid on lahendatavad ning kui mõne kliendi puhul on mingeid erijuhuseid, siis me need lahendame. Väga erinevaid asju võib juhtuda, nagu näiteks see, et klient müüb korteri maha ning ta lõpetab kuu keskel võrgulepingu, ka selliseid asju tuleb lahendada. Aga ma usun, et juba järgmisel kuul on meil juba tunduvalt kergem.

Turu avanedes selgus ka, et elektrimüüja vahetamine ei kujunenudki nii lihtsaks, nagu algselt inimestele välja hõigati.

Seadus näeb täna tõesti ette, et tarbija peab lõpetama oma olemasoleva lepingu enne, kui ta saab valida uue. Meie austame seadust nii, nagu see kirjas on. Loomulikult oleks tarbijasõbralikum, kui süsteem toimiks nagu telefonioperaatoritel kus kõik toimingud saab ära teha juba uue lepingu sõlmides. Ma usun, et tarbijakaitseamet tegeleb selle teemaga ja aitab kaasa, et ka elektriturul toimuksid muutused kiiremini.

Elektrum pakub täna meiega elektrilepingut sõlmida soovivale tarbijale võimalust volitada Elektrumit lõpetama tema nimel olemasolev müüjaga elektrileping. Seda võimalust päris paljud ka kasutavad. Klient helistab või kirjutab meile ning siis me juba juhendame teda, mida edasi teha.

Nii et tegemist on keerulisema protsessiga ja müüja vahetus ei ole kliendist vaid hiirekliki kaugusel.

Hiirekliki kaugusele jõuab see ka kunagi, aga kuna täna ei ole massilist, sadade-tuhandete klientide kaupa äraliikumist, siis me jõuame kõiki kliente personaalselt teenindada.

Kui aktiivsed on inimesed olnud müüjat vahetama?

Jaanuarikuu oli rahulik ning lõplikud numbrid ei ole niivõrd olulised, aga veebruar on olnud juba tunduvalt aktiivsem kuu. Meiega on liitunud sadu uusi kliente. Me loodame, et märts on veelgi aktiivsem.

Võibolla eksin, aga inimeste ootused olid seoses Elektrumi turule tulles suuremad kui suutsite neid täita. Kui te oleksite veidi agressiivsemad olnud, siis oleksite te ehk kohalikult monopolilt veelgi enam kliente võitnud?

Mul on tõsiselt raske kommenteerida seda, mida inimesed ootasid. Me olime oma elektripakettidega väljas juba, kui ma ei eksi, 18. septembrist alates. Kuni detsembri esimeste päevadeni oli huvi leigelt öeldes nullilähedane.

Raske on öelda, mida oodati, kuna turu aktiivsus oli niivõrd madal. Elektrum uue tulijana nägi neid riske ette ja mis ka juhtus, oli kahjuks see, et viimase kahe nädala jooksul võttis praktiliselt terve Eesti vabariik telefoni ja hakkas helistama. Mitte ainult meid, aga ka teisi müüjaid ei olnud sel hetkel sekundipealt võimalik tabada. Kuna meil oli kakstuhat kõnet tunnis, siis oli keeruline neid kõiki vastu võtta.

Seadusest tulenevalt oli eelis suurel monopolil. Enamik lepinguid tehti telefoni teel - inimestele helistati, pakuti elektrilepingut, sõlmiti see suuliselt ära ning saadeti leping järele. Mitte ühelgi teisel müüjal peale Eesti Energia klientide andmebaasi ei olnud. Teatavasti peab telefoni teel lepingut sõlmides tuvastama isiku, kellega leping sõlmitakse ning kelle mõõtepunkte soovitakse Andmelaos registreerida. Aga kuna monopol on ainus, kel on ajalooliselt kõigiga leping sõlmitud, siis Eesti Energial oli selleks ainsana võimalus ning nad kasutasid seda.

Jällegi, kui kõik müüjad oleksid saanud alustada võrdsetel tingimustel, siis meil ei oleks olnud selle vastu midagi.

Ka Elektrimüügi ASi nõukogu esimees Priit Põldoja on öelnud, et turu avanedes oli Eesti Energial teiste turuosaliste ees suuri eeliseid. Nagu jalgpalliplatsil, kus selgub, et üks meeskond võib veel pärast vile lõppu edasi mängida ja palle väravasse taguda. Mis teie hinnangul peaks regulatsioonis muutuma, et turul valitseks kõigile osalistele võrdsemad tingimused ja aus konkurents?

Tänane regulatsioon soosib selgelt ühte endist ja tegelikult ka praegust monopoli. Teisest küljest ma usun, et ka Eesti Energia soovib samuti, et turg avaneks ning valitseks õiglus, siis paraneb ju ka nende paindumatu ja monopolistlik maine. Pigem seisab seaduseloojate ees ülesanne need võrdsemad tingimused luua.

Võtame näiteks võrgu- ja elektriarve esitamise ühel arvel, millega me oleme tegelenud eelmisest suvest saadik. Täna meil sellist arveldusvõimalust paraku pole. Seadus näeb tõepoolest ette, et me võime võrguettevõtjaga ühise arve osas kokku leppida, kuid võrguettevõtja ei suuda meile seda kokkulepet teatud infotehnoloogiliste puuduste tõttu tagada. Eesti Energia aga on juhuslikult ühe võrguettevõtjaga, mille nimi on Elektrilevi, selles kokku leppinud ning neil probleeme ei ole.

Täna tegutseme kindlalt selles suunas, et ka meie kliendid saaksid mugavalt arveldada vaid ühe arvega ja koostöö Elektrileviga saab alata juba suvel.

Kõigil elektrimüüjatel peavad olema võrdsed võimalused ja see on minu arust normaalne. Kui võrguettevõtted rääkisid eelmise aasta suvel ja sügisel, et tarbijad üldse ei hooli sellest, kas nad saavad ühe või kaks arvet, siis kokkuvõttes me täna näeme, et ega see väga suur probleem ei ole.

Mugavam on aga saada ühte arvet ja kahe arve saamine tekitab pigem segadust. Tänases situatsioonis on sellele olukorrale ka alternatiivne lahendus - kliendid saavad meie arvete tasumiseks teha ka otsekorralduse.

Aga selle asemel, et kogu aeg viriseda, tegeleme me igapäevaselt klientide parima teenindamisega ja ma usun, et meil on läinud hästi.

Usun, et ebaõiglust ja manipuleerimist ei tunneta mitte ainult konkurendid, aga ka tarbijad. Täiesti ettearvamatu oli näiteks, et üldteenus kokkuvõttes nii kalliks kujuneb, kui Eesti Energia selle välja käis.

Sellest räägiti palju ning oli teada, et üldteenus võib tulla kallim kui teised võimalused. Vabaturu mõte on, et mida rohkem on müüjaid, seda paremad on tingimused ja seda rohkem hinnad klientidele langevad.

Üldteenus on paraku mugavusteenus ja selle hinna sisse pannakse kõikvõimalikud teenindus- ja muud kulud, et kõik teeksid oma valiku ning vabaturg hakkaks tööle. Kui keegi ei langeta oma valikut, siis on tal võimalik valida mugav, aga kallis teenus.

Millist kodutarbijat Elektrum turul püüab? Kas eelkõige neid, kes rohkesti elektrit tarbivad?

Absoluutselt mitte. Meil on olemas täiesti mugavaid ja sobivaid pakette väiketarbijale ja me ei ole oma valikut teinud. Meie valik on pakkuda kõikidele tarbijatele parimat elektripaketti, aga selle, mis on parim, selgitab turukogemus välja tagantjärele.

Tihtipeale panevad võrdlusportaalid, mis on oma olemuselt subjektiivsed, meie paketid otsesesse võrdlusesse börsihinnapakettidega. Kuidas me aga võrdleme, et kumb on parem - kas leib või sai. Ma saan aru, et mõlemad on pagaritooted, aga kumb on parem. Tegelikult on börsihind ja fikseeritud hind olemuselt jah samad asjad, ehk tagavad kliendile elektrihinna, kuid ühel juhul on hind etteaimamatu ja teisel juhul saab klient olla kindel, et mis  iganes ka börsil ei juhtuks, jääb ühe kWh hind tema jaoks alati fikseerituks. Need on kaks väga põhimõtteliselt erinevat valikut ja suuresti oleneb see sellest, kui palju klient soovib riskida.  

Meie oleme lähtunud sellest, et fikseeritud hinnaga tooted oleksid ka väiketarbijatele atraktiivsed. Juhul kui kliendil on soov valida börsitoode, siis ka meil on selleks kohe varsti lahendused olemas ja vastav elektripakett välja tulemas.

Miks te seni ei ole börsihinnaga pakette pakkunud?

Meil on antud valiku puhul olnud siiamaani üks väga kindel argument - nimelt tõsiasi, et kogu elektribörsiga seonduv on olnud tarbijate jaoks võrdlemisi segane. Seda on tegelikult näidanud ka tagasiside.

Paljud tarbijad ei pruukinud siiani mõista, et hind, mida näidatakse börsi koduleheküljel ei ole see, mis tegelikult reaalsuses nende arvetel kajastuma hakkab. Seetõttu oleme algusest peale soosinud fikseeritud hinda, mis on kindel valik - lihtne ja arusaadav. Nii palju kui tarbid, niimoodi ka maksad. See on lihtne kWh hinna ja tarbimise korrutis.

Fikseeritud hind tundus selles osas, mis puudutab ühe elektripaketi arusaadavust meile kõige tarbijasõbralikum valik. Nüüd, kus inimesed on juba hakanud paremini aduma, mil moel hind kujuneb, tuleme samuti välja börsipaketiga.

See, mis Elektrumi börsipaketti iseloomustab, on turvaline hinnakoridor - oleme tarbijate jaoks fikseerinud maksimaalse hinnalae ning ei küsi selle eest ka mingeid lisatasusid. Samuti lähtume oma börsihinnaga paketis äärmiselt lihtsast põhimõttest - kliendi iga tarbitud kWh korrutatakse reaalselt läbi eelmise kuu börsi keskmise hinnaga. Ei mingeid kaalutud keskmisi, mis tõstavad tüüpkoormusgraafikute korral pigem hinda jne.

Kui börs oli eelmine kuu soodne, maksab klient vähem kui börsihind oli eelmine kuu kallis, tuleb seda ka aktsepteerida. Samuti kaitseme klienti turu suurte kõikumiste eest.

Elektrimüüjate peamine võitlus käib enamasti ikkagi suurte elektritarbijate - ettevõtete või ühisostjate - pärast. Korteriühistute liit kurtis elektri ühisostu läbi viies elektrimüüjate leige huvi üle. Tartu linna näitel võib aga öelda, et Elektrum oli suisa ainus pakkuja. Miks nii?

Miks ükski teine elektripakkuja antud juhul ei pakkunud elektrihinda, ei ole mina kuidagi valmis kommenteerima, kuna minul lihtsalt puudub sellekohane info. Eks igaüks otsustab ise. Kas ei sobinud mingid lepingutingimused või ununes asi ära või on veel midagi, seda ma ei oska öelda. Meie seal osalesime ja meie selle elektrilepingu ka saime. 

Konkurssidest aga niipalju, et kuna teada on, et Eestis on elektrimüüjate seas kaks tootmisega tegelevat elektrimüüjat - Eesti Energia ja Elektrumi emaettevõte Latvenergo, siis äriettevõtetel soovitan kindlasti mõlemaga isiklikus kontaktis olla ja personaalseid pakkumisi küsida, kokku saada ja läbi rääkida. Vaid nii on võimalik tagada enda jaoks kõige parem hind.