Intervjuu Nordica juhiga: lennuliinide kokkutõmbamise majanduslikku kasu näeme juba praegu!

 (68)
Nordica lõpetas eelmise aasta "mõõdukas kahjumis"
Hannes Saarpuu
Hannes SaarpuuFoto: Kert Saarma

Eesti lennufirma Nordica juht Hannes Saarpuu tõdeb Ärilehele firma käekäiku kommenteerides, et Poola lennufirmast partneri LOT-i käitumine on segadusttekitav ja seepärast oleks parem neilt 49-protsendiline osalus Regional Jetis välja osta.

Nordica on vahepeal viidanud, et teil on plaan omandada 49 protsendiline LOT-i osalus tütarfirmas Regional Jet, mis opereerib lende. Kas selle plaaniga on edasiminekuid?

Oleme seisukohal, et Regional Jet areneva ettevõttena kiiresti areneval turul vajab lähiaastatel edasiseks kasvuks täiendavaid investeeringuid.

Oleme RJ kaasomanikuga arutanud erinevaid alternatiive, kuidas ettevõtte edasist arengut optimaalselt toetada. Regional Jeti osaluse väljaostmine LOT-lt on üks võimalustest.

Ma tunnistan, et meie jaoks on see tõesti probleem, et Poola partneritel on läbi aja olnud väga erinevaid arvamusi, kuidas ettevõttega edasi minema peaks. Küsimus on, kas nad on huvitatud investeerimisest või müügist? Niisiis ootame neilt konkreetsemaid seisukohavõtte ja alles siis saame rääkida detailsemalt edasi. Kõik see ei tähenda, et me omavahel ei suhtleks. Meie suhtlus on tihe, aga ootaks neilt selgemaid signaale, muidu on ka meil raske oma tegevust planeerida.

Millised on üldisemalt suhted Poola partneriga? Kas Nordicas on saadud näiteks hilinemiste arv - mis LOT-i tugevalt häiris - kontrolli alla?

Seotud lood:

Regional Jeti lendude regulaarsus on viimase poolaasta jooksul oluliselt paranenud ja saame tõesti kinnitada, et nii hilinemiste kui tühistamiste arv on täna kontrolli all ja mitmete suhtarvude poolest oleme viimastel kuudel juba Euroopa võrreldavate lennufirmade edetabeli tipu lähedal. Jätkame pingutusi, et meie lendude regulaarsus oleks edaspidi stabiilselt väga heal tasemel.

Millist majanduslikku efekti loodate Nordica liinivõrgu jõulise kärpimisega saavutada? Kas otsuse põhjendatust on näha juba nüüd, ca kuu ajaga ehk 14. jaanuarist kui liinivõrk koomale tõmmati?

Kahjumlike liinide opereerimine olukorras, kus Tallinna lennujaamas on mitmetel suundadel selge istekohtade ülepakkumine ei ole vastutustundlik. Majanduslik efekt selliste liinide sulgemisest aasta baasil on märkimisväärne. Muudatuste positiivne mõju tulemusele on märgatav juba täna, kuid nende täielik efekt avaldub pärast seda, kui oleme vabanenud ressursi suunanud ümber teistele turgudele ja kasumlike projektide teenindamisele.

Kas see tähendab, et osadele lennukitele-meeskondadele tegelikult uut tööd anda ei olnudki, kui need liinilt ära võeti?

Ükski lennuk ei seisa meil "niisama ootel". Jah, lennukite kasutusprotsent/efektiivsus küll langeb. Aga me ei oodanud liinide sulgemisega seni, kuni lennukil juba töö ees ootaks. Arvestades, et jaanuar-veebruar on kõige madalama nõudlusega kuud, siis otsus vähendada mahtu just 14. jaanuarist tulenes sellest loogikast.

Kas Nordica on suutnud vahepeal välisturgudel uusi lepinguid sõlmida, näiteks rääkisite vahepeal Lufthansale lendamisest?

Meil on hetkel mitu olulist lepingut viimases läbirääkimiste faasis ja loodetavasti saame konkreetsetest tulemustest rääkida juba enne veebruari lõppu.

Millise tulemusega lõppes Nordica 2018. majandusaasta?

Me ei kommenteeri detailides esialgseid auditeerimata majandustulemusi. Hetkel saame öelda, et meie käive 2018. aastal kasvas ja lõpetasime aasta mõõduka kahjumiga. Ka Regional Jet lõpetas eelmisel aastal kahjumis.

Samal ajal on Nordical käimas ka lennumeeskondade värbamiskampaania - palju inimesi teil tööle on vaja võtta?

Meie ettevõte on jätkuvas kasvus ja sellega seoses värbame ja koolitame meeskonnaliikmeid ka 2019. aastal. Hiljuti, 08.veebruaril lõpetas meil cabin crew koolituse 13 uut pardateenindajat. Järgmine koolitusgrupp alustab 25. veebruaril. Eelpoolmainitud koolitusel osaleb 25 uut pardateenindajat.

Lisaks pardateenindajatele värbame uusi piloote, viimane pilootide koolitusgrupp alustas 03.veebruaril, kus saavad koolituse 8 CRJ ja 3 ATR pilooti.

Loe veel

Kuuldavasti oli eelmise aasta lõpus käinud LOT-is nõukogu tasandil täiesti tõsine arutelu, et nad ei taha enam Nordica probleemides osaleda ja lendude pidevaid hilinemisi-ärajäämisi-lennukite tehnilisi rikkeid kinni maksta. Kas vastab tõele, et LOT mõtles ka kommertsplatvormi jätmisele ainult Tallinna-Varssavi liini jaoks? Kaasati teid sellistesse aruteludesse?

LOT on Regional Jeti kaasomanik ja LOT-i poolt valitud inimesed osalevad Regional Jeti nõukogu ja juhatuse töös ning kannavad ka vastavat vastutust.

Oleme omalt poolt juba eelmise aasta sügisel teinud LOT-le mitmeid ettepanekuid, kuidas meie nägemuses võiks Nordica muutunud tegevusplaanide kontekstis ümber korraldada ka omavahelist koostööd ja lepinguid, sh. LOT osaluse väljaostmine Regional Jetis ja muudatused kommertsplatvormi osas. Loodan, et neid ettepanekuid on tõesti ka LOT nõukogus tõsiselt arutatud [Saarpuu siiski ettepanekute sisu keeldus avaldamast - toim.]

Tahtsite Nordicale eraldi platvormi luua, kus maal see plaan on?

Oleme analüüsinud ja analüüsime jätkuvalt erinevaid alternatiive, et tagada Nordicale tulevikuks võimalikult konkurentsivõimeline ja paindlik raamistik. Hetkel me ühtegi lepingut pole allkirjastanud.