Ärileht küsis kolme investeerimispankuri käest, milliseid riigifirmasid oleks võimalike ostjate (just ostjate!) vaatenurgast kõige lihtsam müüa. Kõik kolm ütlesid alustuseks, et praegu on Baltikumi ettevõtteid väga raske, vähemalt hea hinnaga, müüa. Samuti oldi ühel nõul selles, et strateegiliste ettevõtete juures tuleks eelistada vähe­mus­osaluse müüki ja seda pigem börsi kaudu.

Kui rääkida müügist teoreetiliselt, siis pankurite konkurentsitu lemmik on Eesti Energia – suur ja atraktiivsest sektorist. Kõige keerulisem oleks aga riigil müüa oma osalust Estonian Airis, Saku suurhallis ja Eesti Raudtees.

Kommentaar

Valeria Stulova

Redgate Capital

Energiasektoris on Euroopas tehtud palju tehinguid. 2008/2009. aastal teostatud tehingute keskmine ettevõtte väärtuse/tulu suhe on u 3,27 ning ilma Vene tehinguteta on vastav näitaja u 2. Seega võiks selle näitaja põhjal pakkuda Eesti Energia kiireks ettevõtte väärtuseks 2008. a tulude põhjal vahemiku 21–35 miljardit krooni. Eesti Energia oleks ka väga sobiv avaliku aktsiaemissiooni kandidaat, pakkudes investeerimisvõimalust väikeinvestoritele.

Eesti Posti investoriteks võiksid olla nii institutsionaalsed finantsinvestorid kui ka rahvusvahelised postiteenustega seotud logistikaettevõtted. Tal ei ole sellist strateegilist tähendust Eesti riigile kui Tallinna Sadamal või Eesti Energial. Eesti Post tegutseb väikese kahjumiga ja konkurentsivõime suurendamiseks on vaja teha lisapingutusi. Seega võiks ettevõtte väärtus olla kuni ühekordne ettevõtte väärtuse/tulu kordaja ning arvestades 2008. aasta esialgseid tulemusi, võiks väärtus olla u üks miljard krooni.

Eesti Loto 2008. a majandustulemused on isegi paranenud võrreldes 2007. aastaga, ettevõtte hinnaks (koos laenudega) võiks pakkuda ühekordse tulude kordaja ehk umbes 400 miljonit krooni.

Tallinna Sadam on nn landlord-tüüpi sadam ja landlord-sadamatega tehakse üldjuhul väga vähe tehinguid. Hinnastamisel võiks lähtuda teiste infrastruktuuri ettevõtete väärtuse hindamise kordajatest (u kahe-kolmekordne ettevõtte väärtus/tulud) ning seega võiks Tallinna Sadama kiireks ettevõtte väärtuseks 2008. a andmete põhjal pakkuda vahemiku 2,5–4 miljardit krooni.

Estonian Airist rääkides tuleb tõdeda, et lennundust iseloomustab investorite soov väljuda. Lõpule viidud tehingud on tehtud väga madalate hinnatasemete pealt (nt Air France, ettevõtte väärtuse/tulude suhe oli vaid 0,32). Kuna võrdlevate tehingute kordajad on kaheldava usaldusäärsusega, siis on Estonian Airi väärtust keeruline pakkuda.

Kommentaar

Lauri Lind

Swedbank Markets

On kolm nime, mille müük oleks suhteliselt lihtne. Eesti Energias vähemusosalus koos uute aktsiatega (väga hea tulemustele orienteeritud juhtkond, suure turuväärtusega firma, tuleks kindlasti kohaliku börsi lipulaev ja väga likviidne aktsia).

Eesti Telekomi vähemusosalus, kuna ostja on olemas. Vaja ainult hinnas läbi rääkida. Samal ajal väheneksid tuleviku rahavood ja börsil valitseva madalseisu tõttu ei saaks head hinda.

Kolmandaks ilmselt kas Eesti Loto või Eesti Post, kus oleks võimalik leida strateegiline ostja. Selgelt oleks kõige raskem müüa suurhalli, Estonian Airi ja Eesti Raudteed, kuna kõigil kolmel läheb praegu halvasti ja ilmselt ei oleks potentsiaalsed ostjad valmis maksma nende osaluste eest märkimisväärset hinda.

Kommentaar

Henrik Igasta

SEB Enskilda

Kindlasti on energeetikasektori väljavaade keskpikas perspektiivis hea. Kui aktsiate primaarturg ka Ida-Euroopa firmadele avaneb, siis Eesti Energia esmaemissiooni on kindlasti võimalik edukalt korraldada.

Teoreetiliselt võiks olla börsile viidavad ka Tallinna Sadam ja Eesti Raudtee, kuid seda kindlasti mitte enne transiidivoogude taastumist ja märgatavat suhete idanaabriga paranemist.

Eesti Loto on samuti atraktiivne rahamasin, mis võiks olla hea dividendiaktsia, kuid hoolimata monopoolsest turupositsioonist on tegemist väikese mastaabiga firmaga, millel ei teki rahvusvaheliste investorite mõistes aktsiaturul head likviidsust. Parem oleks jätta see eraoperaatori majandada.

Eesti Telekomi osaluse müümisel oleks mõtet vaid börsi kaudu, et elavdada siinset aktsiaturgu. Teliale müük ei annaks peale raha mitte midagi.

Estonian Airi peaks minu arust riik vähemalt ajutiselt tagasi ostma ja vaatlema suuremat pilti koos lennujaamaga. Lätlaste neli-viis aastat tagasi tehtud lennundust puudutavad strateegilised otsused on vilja kandnud, sest Riia lennujaamast on saanud ilmselgelt Baltikumi aktiivseim lennujaam. Praegune olukord, kus lennujaamale tehti suure raha eest laiendus ja seejärel lennuliinid üksteise järel kaduma hakkasid, on kurb vaatepilt.