Eesti majandust ja laia avalikkust on tabanud valus kaotus. Pärast pikka ja rasket otsustamisprotsessi lahkus meie hulgast 17. eluaastal säravaim kohalik kaubamärk Hansapank.

Surmaotsuse avalikustas panga direktsioon sel kolmapäeval ooperiteatris Estonia, kust varem on oma viimasele teekonnale saadetud Eesti rahva kultuuriheerosed Paul Keres ja Georg Ots.

Liialdamata võib väita, et Hansapank oli Eesti kõige olulisem ettevõte. Esimese kvartali seisuga oli tema käes 53 protsenti siinsest hoiusteturust ja 46 protsenti laenudest. Mainekas erialaajakiri The Banker andis Hansapangale aastatel 2000-2006 seitse korda järjest Eesti parima panga tiitli.

Hansapanga ülevõtmine rootslaste poolt kolm aastat tagasi oli nii kaalukas sündmus, et ainuüksi sellelt sisse kasseeritud tulumaks suurendas rahandusministeeriumi hinnangul Eesti sisemajanduse kogutoodangut 0,2 protsendi võrra.

Hansapank sündis suvel 1991. Tema rajajateks oli rühm ärksaid ettevõtjaid Hannes Tamjärve juhtimisel. Sama seltskond asutas nädalalehe Eesti Ekspress.

Pangale andis nime Tamjärve elukaaslane Pille Pihlamägi, stiliseeritud hansakoget kujutanud kaubamärgi lõi disainer Argo Vaikla.

Juba noore pangana kerkis Hansapank kohaliku panganduse tippu. Ta muutus kiiresti rahvusliku uhkuse võrdkujuks, sest kasvas hoogsalt, laienes edukalt raja taha, oli tugev, tunnustatud ja kasulik. Viimasel börsil olemise aastal (juuni 2004 — juuni 2005) kallines Hansapanga aktsia 96 protsendi võrra.

On arusaadav, et sellise edusümboli tahtlik hävitamine tekitab väga vastakaid tundeid. Panga endistest tegevjuhtidest kiitis asja Jüri Mõis: “Õige tegu. Ühte tugevat brändi peab hoidma!”

Kuid Indrek Neivelt ennustas, et “klientide lojaalsus ilmselt väheneb ja emotsioone jääb vähemaks. Ma ei üllatuks, kui tuleks suurem pangavahetuskuu ja pank circa 10 protsenti oma ärist kaotaks.”

Hansapanga brändi ei läinud rootslastele enam vaja, kuid eestlased ei tahtnud sellest loobuda. Sisuliselt esitas Hansapanga praegune tegevjuht Erkki Raasuke rootslastele ultimaatumi. Pärast kirglikku tüli lepiti kokku, et teema võiks uuesti kõne alla “millalgi 2008. aasta keskel”.

Lisatõuke andis hiljuti Ukrainas juhtunu, kus ostetud panga nimetasid rootslased kiiresti ümber Swedbankiks. “Pärast seda olnuks meil väga tugevat põhjust vaja, et oma brändi hoida,” selgitas Erkki Raasuke.

Hansapanga ärasaatmine tuleb suurejooneline: pank kavatseb siltide väljavahetamiseks ning oma uue nime tutvustamiseks kulutada lähema kahe aasta jooksul ligi 160 miljonit krooni.

Puhka rahus, Hansapank! Sinu nimi on raiutud kuldsete tähtedega Eesti majandusajalukku.