“Selle jäälõhkuja rentimine on hetkel ainus võimalus saada Tarmole kiiresti abiline,” ütles veeteede ameti peadirektor Andrus Maide Eesti Päevalehele. “Samal ajal jätab see aega võimaluseks rääkida läbi kaugemate ja soodsamate operaatoritega, sest meie eesmärk on üks — saada laevad liikuma.”

Veeteede ameti riigihanketa, läbirääkimistega pakkumismenetluse ainus osaleja on Norra laevafirma Viking Supply Ships AS. Kuigi kinnitamata andmetel asub Norra firma jäälõhkuja praegu Soomes, ei soovinud Maide paremate läbirääkimistingimuste saavutamiseks täpsustada jäälõhkuja nime ja selle saabumispäeva järgmisel nädalal. “Ajaliselt asub laev lähedal, kõik oleneb sellest, kuidas kokku leppida suudame.”

Maide sõnul on jääkriis lahenemas. “Aga teist laeva on vaja, sest Tarmo peab vahepeal varusid täiendama ning siis võib laevateel jälle tekkida tropp,” ütles Maide. Seisaku võib põhjustada ka jää liikumine.

Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi avalike suhete nõunik Kuldar Väärsi kinnitas, et kuigi ministeerium laskis analüüsida Eesti sadamaid läbivaid kaubavoogusid, pole ühtki sadamat kavas sulgeda. “Ministeeriumi seisukoht on: praegu ühtki sadamat ei suleta, kõik jäävad töösse,” lausus ta.

Analüüs tehti eeltööna juhuks, kui jäälõhkujaid poleks saanud rentida ning Tarmo poleks suutnud kõiki jääteid lahti hoida.

Kokku on veeteede amet teinud turu-uuringuid jäälõhkujate leidmiseks kuues riigis.