Näiteks Thulema poole aasta majandustulemuste järgi on seeriamööbli käibe kasv võrreldes eelmise perioodiga olnud 15%. Veerandi võrra on suurenenud ka ekspordinumbrid. Tegevjuht Arno Otstaveli sõnul loodab firma ekspordi edendamiseks aasta lõpuks tootmisvõimsust kasvatada 30–40%.

Standardi juhatuse liikme Priit Tamme sõnul nemad tulemusi poole aasta kaupa ei avalda, kuid paari aasta lõikes püütakse jõuda olukorrani, kus pooled tellimused müüakse välismaale. “Eelmisel aastal andis eksport 155,5-miljonilise aastakäibe juures 47 miljonit krooni,” rääkis Tamm.

##Kolmveerandi toodangust eksportiv projektmööbli valmistaja Sarkop plaanib aga veel tõsisemalt välisturgudele siseneda. “Ideaaltingimuste juures võiks Sarkop juba kahe-kolme aasta pärast välisturu osakaalu protsentuaalselt 20 võrra suuremaks viia,” arutleb mullu 66 miljoni kroonise käibega Sarkopi juht Priit Kerma.

Valdavas osas ekspordile orienteeritud Viisnurga juhatuse liikme Andrus Aljase sõnul on firma välisturgude areng olnud ootuspäraselt ühtlane, kuid ta möönab, et veidi ponnistamist toob tulevik Saksa turul. Peamiselt Soomes ja idaregioonides allhangete ja teiste koostööpartnerite kaudu äri ajav börsifirma näeb oma prioriteedina eelkõige tootearendust.

Mööbliäri tegusamate tootjate sõnul Eesti turul suuremaid muutusi oodata ei ole. Räägitakse mahtude säilitamisest, kuid põhienergia kulub välismaa tellimuste täitmisele.

Justkui ühest suust tõdevad ettevõtjad, et välisturule sisenemine on pikaajaline protsess ning üleöö ei juhtu midagi. Teadjate info alusel võtab usaldusväärse partnerlussuhte tekkimine aega isegi kaks aastat.

Eesti kontori- ja tellimusmööbli turu nimekad tegijad jäid poole aasta tulemustega rahule ja panustavad tootmisvõimsuse kasvatamisse ja arendustegevusse.

Kvaliteet nagunii

Eelkõige otsitakse Eestist hea hinnaga mööblit – kvaliteedist ei ole mõtet rääkida, sest see on koostöö üleüldiseks alustalaks. Välismaiste klientide jaoks on kõige olulisem kindlustunne tuleviku suhtes ehk teadmine, et nende eestimaine koostööpartner ka kolme aasta pärast vajaduse korral neile samasuguse kapi või riiuli võib teha.

Samas kiirendavad kodumaiste mööblitootjate välisedu teised Eesti ettevõtted, kes välismaal äri on alustanud. Näiteks Tarmo Sumbergi eestvedamisel Riiga rajatav 11-korruseline Alberti hotell sisustatakse Thulema mööbliga, sama lugu oli Jurmala spaas.

Enamik kontori- ja projektmööbli tootjatest näeb oma sihtgrupina välisturgudel eel-kõige Baltikumi ja Põhjamaid. Lähiriike eelistatakse kaugemal asuvatele eelkõige kiire tarne pärast. “Isegi kui hinna poolest võiksime vabalt ka Lääne-Euroopa hangetel konkureerida, tekitaks kauba kiire kohaletoimetamine ja monteerimine päris kopsaka lisakulu,” põhjendab Arno Otstavel teravast konkurentsist tingitud hinnakääre.

Potentsiaali ja arenguvõimalusi Skandinaavia turul näeb ka Priit Kerma Sarkopist: “Kui keegi räägib Skandinaavia turu müügipotentsiaali langusest, siis tegelikkuses on probleemiks saamatus ja suutmatus!”