Kuna Saue vald ei ole detailplaneeringu puudumisel seda vastu võtnud, siis on Joakim Heleniuse juhitav Trigon olnud sunnitud juba kaks korda edasi lükkama kavandatud aktsiaemissiooni.

Saue vallavanema Mati Tartu sõnul tuleb keskuse rajamiseks ümber kavandada teedevõrk Pääskülast kuni Kanama ristini Pärnu maanteel. Samuti peaks lahendama Laagrist väljasõidu probleemi. Mati Tartu hinnangul tuleb arendajal teedevõrku kokku investeerida ligikaudu 300 miljonit krooni.

“Vallal sellist raha ei ole. Pealegi ei saa Saue vald sellest arendusest midagi muud kui austava ülesande lund koristada, samuti mõned teoreetilised töökohad. Vale on väita, et vald on keskusele vastu või teeb selle valmimiseks takistusi. Teede küsimus tuleb arendajal siiski lahendada,” kõneles ta.

Mati Tartu teadmist mööda on Trigon eelplaneeringut alustanud, ent selle valmimine võtab veel paar kuud aega.

Maanteeameti planeeringute osakonna juhataja asetäitja Jüri Kirotami sõnul on Saue vallavanema jutt mahukatest teeinvesteeringutest õige. “Vana-Pääskülast Kanamani planeerimine on miinimumülesanne,” kommenteeris Kirotam.

“Keskus tuleb kaks korda suurem kui Ülemiste keskus Tallinnas, ühtaegu on tegemist ühe tihedama liiklusega teelõiguga Tallinna juures,” rääkis Kirotam. “Siin ei ole tegemist lihtsalt põllu peal asuva platsiga. Vaja on korralikku lahendust, aga selle leidmine ei ole lihtne.”

Ala on ühest küljest piiratud raudteega, mistõttu pole Kirotami hinnangul muud võimalust keskuseni jõuda kui Pärnu maantee kaudu. “Via Baltica puhul saab ainsaks variandiks olla kahetasandiline ristmik. Foor ei rahulda, sest see tekitab liikluses seisakuid,” märkis Kirotam.

Ristmiku jaoks pole aga maanteeameti hinnangul muud kohta, kui ehitada see enne Kanama risti, mis tähendab, et Tallinna poolt tulijad peavad keskusesse jõudmiseks tagasi sõitma.

“Arendaja huvi on asi võimalikult kiiresti ja odavalt valmis teha. Omavalitsuse huvi on vaadata, et saaks lahendada Laagrist väljasõidu probleemi. Meie huvi on jällegi hoolitseda selle eest, et kõik nõuded oleksid täidetud,” rääkis Kirotam. “Kõik osapooled peavad jõudma rahuldavale kokkuleppele. Arendustegevuse juures on see täiesti loomulik protsess, ainult et aega kulub mõnevõrra rohkem kui algul ehk eeldati.”

AS-i Trigon Property Development nõukogu esimees Ülo Adamson lausus, et kuna tegemist on börsiettevõttega, siis ta ei saa suure kaubanduskeskuse arendusega seotut praegu ajakirjanduses kommenteerida. “Peagi väljastame börsiteate ajagraafikute kohta ning pärast seda anname hea meelega ka kommentaare,” teatas Adamson.

Trigon teatas Via Baltica äärde Baltimaade suurima kaubanduskeskuse rajamise plaanist mullu detsembris.

Ehitust on kavandatud teha kahes etapis. Esimesena rajatakse lao-, logistika- ja äriruumid, mis algse ajagraafiku järgi pidid valmima tuleval aastal. Kaubanduskeskuse valmimisajaks pakuti 2011–2012.

Kokku hõlmab arendatav maa-ala 620 000 ruutmeetrit, millest kaubanduskeskuse alla jääks 115 000 ruutmeetrit.

Trigoni suuromanik Joakim Helenius on varem öelnud, et tänu Gate Tallinnale on Eestisse tulemas kaubandusettevõtted, kes muidu poleks siia tulekut plaaninudki.

Projekt Gate Tallinn kuulub praegu OÜ-le Chester Universal, mille osanikud on Trigoni teatel avaldanud valmisolekut konventeerida enda osalus Trigoni Property Developmenti aktsiateks.

Ettevõtte nõukogu esimees Ülo Adamson ütles eile, et ettevõte väljastab peagi arenduse edasise ajakava kohta börsiteate.