“Eesti on PlayStationi maa,” ütleb Risto Juhansoo, Sandman Grupi (Euronicsi ja +/- Elektroonika poed) videomängude ja mängukonsoolide tootejuht. Kokku on Sony PlayStationi käes 80% Eesti turust. Popim on veel eelmise põlvkonna PlayStation2, mida müüakse aastas umbes 5500. Alates märtsist Eestisse jõudnud uut PlayStation3 on läinud 1500 tükki. “Rahaliselt teevad need meie jaoks umbes ühesugust käivet,” lisab Sony konsoolide esindaja Balti riikides Andres Meesak. PS2 saab poest kätte 2500 krooni eest, samal ajal kui PS3 hinnad algavad 7000 kroonist. Sony järel tuleb Nintendo Wii ja päris marginaalse osaga Microsofti Xbox 360. Kokku müüakse Eestis aastas umbes 9000 konsooli ligi 40 miljoni krooni eest.

Maailmas on asi hoopis teisiti. Pealkirju vallutab üleilmne superhitt Nintendo Wii, kindel teine on Xbox ja peamiseks kaotajaks just PlayStation. Esimest korda üle 17 aasta on Nintendo jälle maailma suurim konsoolimüüja. Veel aasta tagasi arvati, et konsoolisõda tuleb Microsofti Xbox 360 ja Sony PlayStation3 vahel. Wii ilmumine oli nagu välk selgest taevast. Aastaseks müügitulemuseks ennustab kompanii ise 17,5 miljonit Wiid. Ainuke, mis edu tagasi hoiab, on suutmatus nõudlusega kaasas käia.

Jõuluajal moodustavad Wii-jahtijad kaubamajade ette öiseid järjekordi ning üritavad ära arvata konsoole vedavate kullerautode teekonda. Olukorra leevendamiseks tutvustas Nintendo eelmisel nädalal kupongisüsteemi, mis laseb Wiist jõuluajal ilma jäänutel selle jaanuaris siiski kätte saada. Isegi Eestis on praegu Wii konsoolidest puudus. ONOFF-i kaupluste multimeediatoodete müügijuht Meelis Maasing selgitab, et muidu oli nõudlus Wii järele suhteliselt tasane ja nii ei suudetud hooaja tõusu täpselt ennustada. Pealegi pole Eesti üleilmses mõttes defitsiitsete toodete osas nii ega naa järjekorra esimeses otsas.

Mujal on konsoolisõda üliterav: tegemist on esimese jõuluhooajaga, mil kolm uue põlvkonna konsooli lähevad maailmas vastamisi. Igast arvust, faktist, kuulujutust leitakse enda kiitmiseks mingi tera. Analüütikud omakorda üritavad tabada kaugemaid suundumusi konsoolisõja võitjate-kaotajate seas. Tähtsaimal mängukonsooliturul USA-s mindi jõuluhooajale vastu igatahes järgmises seisus: novembris müüdi Nintendo Wiid 981 000, Xbox 360 770 000 ja PlayStation3 460 000 tükki.

Wiil on mitu trumpi. Kõigepealt hind. USA-s müüakse seda 250 dollariga. See on umbes 2700 krooni – tegelikult algavad Eesti poodides hinnad 4000 kroonist. Kõige kallim on PlayStation3 ja seda vaatamata tõsiasjale, et Sony on juba korra hinda oluliselt kärpinud. 599 dollariga müüki tulnud PS3-d maksavad nüüd 499 dollarit, samuti toodi müüki lihtsam 399-dollariline PS3 mudel. Eestis müüakse samal ajal PS3 kergemat versiooni alates 7000 kroonist, rohkem läheb siin hoopiski mahukam ja kallim ligi 10 000-kroonine mudel. Microsofti Xbox 360 jääb hinnalt kahe jaapanlase vahepeale, olles natukene PS3-st odavam. Xboxi üksuse juht Robbie Bach on öelnud, et sõltumata hinnamuutustest on nende peamine eesmärk olla odavam kui Sony PS3.

Wii are the champions!

Suuri hinnaerinevusi vaadates võiks öelda: mis tähtust on sellel, kui mitu tükki keegi müüb! Kallimat võibki ju vähem müüa, loeb ainult see, kui palju raha sisse tuleb. Tegelikult on Wii vaatamata oma odavusele ka ainuke konsool, mis annab kasumit. Nii Sony kui ka Microsoft müüvad konsooli alla omahinna ja loodavad raha tagasi teenida mängude arvelt.

Wii läbilöögi peapõhjus on aga selle uuenduslik liikumistundlik mängupult, mis lubab ekraani ees imiteerida päris liigutusi.

PlayStation tuleb tagasi?

•• Kui algul arvati, et konsoolisõda puhkeb Sony ja Microsofti vahel, siis praegu on troonil Nintendo ja jälitajaks Microsoft, Sony mängib omas liigas. Tööstusharu analüütikud usuvad seejuures, et pikemas perspektiivis Sony kosub ja tuleb ikkagi duell: Nintendo versus Sony. Digitaalmeediale pühendunud konsultatsioonifirma Screen Digest ennustab, et 2011. aastaks on PlayStation3 ja Wiid mõlemat müüdud ligi 80 miljonit, samal ajal kui Xbox jääb 40 miljonile. Wii eelis on teistmoodi mänguvõimalus. Sony kasuks aga peaks hakkama mõjuma seesama kõrgtehnoloogia, mis praegu ajab hinna konkurentidega võrreldes kõrgeks. PS3 pakub teise taseme kiirust ja teise taseme graafikat. Paljud nimetavadki seda multimeediaarvutiks, mitte konsooliks.

•• Risto Juhansoo toob PlayStationi suurema võimsuse ja parema graafika esile ka kui ühe põhjuse, miks selle konsooli müügi käivitamine võtab rohkem aega. PS3 jaoks on näiteks vähem mänge, sest parem graafika ja järeleproovimata võimsus tähendavad seda, et mängude programmeerijatel on rohkem tööd ja kõik võtab kauem aega.