Juhan Parts: uute laevade ostmisega hoiab riik aastas kokku 6-8 miljonit eurot

 (185)
Juhan Parts
Juhan PartsFoto: Vallo Kruuser

Majandusminister Juhan Parts ütles täna riigikogu infotunnis parvlaevaliikluse tuleviku kohta, et laevade soetamine riigi poolt võimaldab prahitasude pealt kokku hoida 6 miljonit eurot.

Kui võrrelda nelja laeva prahitasu praegustel tingimustel, siis oleks sääst 8 miljonit eurot aastas, ütles Parts.

Säästetav 6 miljonit eurot aastas moodustaks üle 40 protsendi tänasest toetusest ja oleks samas suurusjärgus kogu 2012. aasta piletituluga. "Saadava säästu arvelt oleks võimalik finantseerida neljanda laeva ehitamist või ostmist," rääkis Parts.

Lisaks rahalisele kokkuhoiule võimaldab laevade soetamine riigi äriühingu omandisse ka konkurentsi liiniveo konkursil ja seeläbi teenuse osutamist väiksema toetusega.

Saarte ja mandri vahelisel parvlaevaühendusel on ministri sõnul turukonkurents puudunud pea viimased 20 aastat. "Osaliselt on kulude kasv seotud kvaliteedi tõusuga, kuid üldiselt on iga uue avaliku liiniveo lepingu sõlmimine toonud kaasa täiendava hüppe kuludes ja riigi poolt makstavas toetuses," sõnas Parts.

Parts ei arva, et riigihanke korraldamine nelja uue laeva projekteerimiseks, ehitamiseks ja liinile saamiseks 1. jaanuaril 2016 on hilinenud. "Esiteks ei räägi me 1. jaanuarist 2016, vaid 1. oktoobrist. Kui konkursi tulemusena ehitatakse uued parvlaevad, millest mõni võibki valmida hiljem kui 2016. aasta oktoobris, siis tuleb vahepeal lihtsalt välja kuulutada riigihange samadel tingimustel nagu seni," rääkis Parts.

Seotud lood:

Ministri sõnul ei pea riik sõlmima operaatorlepingut kümneks aastaks, vaid võib ka seniks, kuni riigi äriühingu soetatud laevad on valmis liinile tulema. "Arvestada tuleb eelnevaid kõnelusi, mida on peetud tänase laevaomaniku ja tema esindajatega. Me ei saa rääkida ilmtingimata vajadusest ka uus laev ehitada, vaid me ootame endiselt, et konkursile tuleksid pakkuma ka hetkel liine teenindavate laevade omanikud."

"Laevade tänased omanikud on väljendanud soovi ühel või teisel moel, et riik saaks nende laevade omanikuks. Kui riigi äriühing selle konkursi korraldab ja nad otsustavad selles osaleda, siis tegelikult jääb aega isegi üle," lisas Parts.

Minister leidis, et läbipaistev laevaopereerimise konkurss tagab ausama ja läbipaistvama hinna. "Laevaliikluse infrastruktuur peab olema riigi kontrolli all. Aga kokkuhoiust või võidust on mõtet rääkida siis, kui konkurss läbi on viidud."