„Tegelikult enamus kriitikuid tunnistab omavahelises vestluses firmaautode erakasutuse massiivse soodustamise probleemi,“ ütles Ligi Ärilehele vastuseks kriitikale, et rahandusministeerium pingutab autode maksustamise eelnõudega üle.

„Mujal Euroopas kehtib reeglina mitte ainult käibemaksu mahaarvamise täielik keeld, vaid lisaks ka automaks, aastamaks, teedemaks, isegi tulumaks. Kindlasti pole meie rahandusele vaja selliseid probleeme, mis tingiks selliste maksude sisse seadmise vajaduse või ettekäände ka Eestis. Meie pakume osalist maksustamist,“ märkis minister.

Ligi nentis, et teema pole mõistagi populaarne, millest on tema sõnul tekkinud ka mulje, nagu tegeleks ta ministrina millegi muu kui valitsuse otsuste täitmise ja võimaluste otsimisega kuni viimase hetkeni kulusid vähendada.

„Eelarve mahu paratamatus sai septembris tõsiasjaks. Erasektori palgatõusud ei jätnud võimalust jätta tõstmata palkasid avalikus sektoris, euroraha lõppemise tõttu oli vaja täita puudujääk teede remondis,“ rääkis Ligi põhjustest, miks autode maksustamine lisaks probleemi teadvustamisele nii teravalt päevakorda tõusis.

Eelarve esitamise järel on ministri sõnul tõsiasi ka see, et eelarve tasakaalu halvendamata, mida seadus teha ei luba, ei saa maksuraha ettevõtete lisadividendidega asendada. Samuti poleks see variant jätkusuutlik.

„Uus eelnõuring toetub seega valitsuse seisukohale ja eelarve paratamatusele,“ resümeeris Ligi.

Minister on välja pakkunud ka lahenduse, et eelarve kulud külmutatakse 24 miljoni euro ulatuses kuni seaduse vastu võtmiseni, riigikogu menetlusesse jääb aga eelnõu, mis lubab kulud seaduse vastu võtmisel lahti sulatada.

Homme kohtub Ligi ettevõtlusorganisatsioonidega. „Eelnõudel on nüüd ka põhjalikum seletuskiri ja sees kaks leevendust. Kaalun pakkuda veel ühe leevendava muudatuse, mille eelarve välja kannataks,“ ütles Ligi. Milline see olema saab, rahandusminister täna veel ei avaldanud.

Ligi märkis, et praegust asjade käiku on raske kiirustamiseks nimetada, nagu talle ette on heidetud. „Eelnõu põhisisu on avalik septembrist ja arutelu aega pakun juurde peaaegu kevadeni. Kui eelarvekärpeid ei tehta, on 1. juuli jõustumise kuupäevana paratamatus.“

Rahandusministeerium saatis eile ministeeriumidele ja partneritele kooskõlastamiseks täiendatud eelnõu autode käibemaksu tagastamise piiramiseks ja kavatseb selle riigieelarve vajadustele viidates veel sellel aastal riigikokku viia.

Peaminister Andrus Ansip ütles tänasel valitsuse pressikonverentsil, et ta pole veendunud, et firmaautode probleemi saab kosmeetiliste muudatustega lahendada.
Ettevõtjate esindajate hinnangul on käibemaksuseaduse muudatused sisuliselt uuesti esitatud vanad, kus on silutud vaid detaile.