Jürgen Ligi firmaautode käibemaksustamisest: piinlik on!

 (348)
Valitsuse pressikonverents
Foto: Ilmar Saabas

Rahandusminister Jürgen Ligi viskas eilsel riigikogu istungil õhku süüdistuse, et huvigrupid, keda viisil või teisel puudutab kavandatav ettevõtete sõiduautode käibemaksustamine, ei mõtle riiklikult ja õpetavad ettevõtjaid maksudest kõrvale hiilima.

Sel neljapäeval toimub rahanduskomisjoni avalik istung, kus arutatakse seaduseelnõu, millega soovitakse piirata sisendkäibemaksu mahaarvamist sõiduautode soetamisel. Sotsiaaldemokraat Eiki Nestor tõi riigikogu saalis taas välja juba varemgi kõlanud kriitika, et seadusemuudatus on sündinud kiirkorras ja kipakas.

„Nende kõikvõimalike huviliste hulk, kes tahavad neljapäeval osaleda rahanduskomisjoni avalikul istungil, on väga suur," ütles Nestor, pidades silmas erinevaid huvigruppe, keda kavandatav muudatus puudutab. "Ju me siis kuulame need kõik ära ja kindlasti on neil ka ettepanekuid, mis antud eelnõu teevad mõistlikumaks. Aga ka see näitab, et võib-olla ei olegi vale see jutt, et seda eelnõu hakati kirjutama alles 19. septembril."

Ligi sõnul on aga küllaga põhjust turuosaliste repliikidesse suhtuda kriitiliselt, kuna neil on mängus omad huvid.

„See nende turuosaliste sõnavõtt on natukene piinlik,“ märkis rahandusminister, viidates sellele, et ilmselgelt on olemas probleem, kui need inimesed, kes teevad kulusid oma palgast, on kõrgemalt maksustatud kui need, kes ei maksa ettevõtte tulumaksu ega käibemaksu, mille nad tagasi küsida saavad.

Seotud lood:

„Ma ühe kaasatud huvigrupi puhul tean täpselt, kuidas kuluaarides ilgutakse ja õpetatakse tegelikult sadade kaupa maksumaksjaid, teenitakse raha sellega, et maksudest mööda hiilida. Teiselt poolt on nad auväärsed külalised rahanduskomisjonis nõu andma, kuidas seadusi teha. Ma tahaks päris näha, kas nad räägivad rahanduskomisjonile sama juttu või teevad tõepoolest mõne positiivse ettepaneku,“ teatas Ligi.

Minister lisas, et tal on alust selles sügavalt kahelda, kuna kõigi nende gruppide huvi on mujal. „Põhiline huvi on maksu mittemaksmine ja see on tihti ülemäära küüniline, eriti kui samal ajal saadakse palka riigisektorist, mida need huvigrupid ka teevad.“

„Üks teine huvigrupp, ütleme nii, on ju meedias sõna võtnud, et tema vaatab asja laiemalt, et see on üks ettevõtluse toetamise viis, kui maksu ei maksta,“ jätkas Ligi, pidades ilmselt silmas Autode Müügi- ja Teenindusettevõtete Eesti Liidu (AMTEL) uudiskirjas ilmunud ja ka Ärilehe veebis kajastust leidnud seisukohta.

„Ausalt öeldes, piinlik on!“ põrutas Ligi ja tegi iroonilise märkuse autoettevõtjate suunas, kes kardavad, et peavad hakkama oma sektoris rohkem palka maksma.

Minister rõhutas, et iga toetamise viis peab olema hästi sihitud ega seisne selles, et tagada inimestele mugav autokasutus ilma igasuguste maksudeta.

„Maksu välditakse massiliselt ja probleem on ka see, et huvigrupid ei mõtle riiklikult. Katsuge siis selle seaduse menetlusel mõelda tõesti, mis on hea ühiskonnale tervikuna, mitte mis on hea sellele, kes kas õpetab makse vältima või müüb autosid,“ ütles Ligi.