Justiitsministeerium väidab, et vajab Maardusse kavandatavale vanglale kahte riigimaa tükki, millel asub Vopak E.O.S-i naftaterminali raudteeharu.

„Olen kurb ja nõutu, sest Lang tahab, et lõhuksin maha oma terminali piirdeaiad ja kisuksin üles raudtee,” ütles Vopak E.O.S-i juht Arnout Lugtmeijer.

Kaart näitab, et mõlemad maatükid jäävad vanglast eemale ega ole sellega seotavad. Justiitsministeerium süüdistab aga naftafirmat riigimaa omavolilises hõivamises. Mõlemad riigimaa kuumad tükid kuuluvad keskkonnaministeeriumi haldusesse, kellel Vopak E.O.S-ile etteheiteid pole – naftafirma poolt maa kasutamine on kehvalt vormistatud, kuid tehtud riigi loal ja heakskiidul.

Justiitsministeerium taotleb neid kahte maatükki nüüd endale ja selle põhjendusega lükkas maa-amet mullu tagasi ka Vopak E.O.S-i taotluse kruntidele hoonestusõiguse seadmiseks. Riigi Kinnisvara Aktsiaseltsil (RKAS), kes on uue vangla ehitaja ja vanglakinnistu omanik, ei ole nende kruntide suhtes mingisuguseid soove.

Langi ametkonna huvi riigimaa tükkide vastu tekkis siis, kui naftafirma näitas riskianalüüsi, et vangla rajamine kütusemahutite, mürgitünnide ja raudteeharude vahele keset transpordisõlme pole arukas. Suurõnnetuse korral kõrbevad vangid oma kongides nagu sitikad lõkkes. Püssirohutünni otsas istuvad vangid peletavad eemale transiidiäri rahvusvahelised investorid.

Naftafirma riskianalüüs pani Langi üllatuslikult kurtma alaväärsustunde üle. „… avaldatakse survet nagu banaanivabariigis…” teatas Lang mullu märtsis Eesti Päevalehele. „Lähenemine on selline: me oleme Hollandist pärit suurinvestorid ja teie olete kohustatud meie pilli järgi tantsima. See käitumismall viitab suurriiklikule soovile viidata Eesti valitsusele, et te pole siin mitte keegi. See ei ole lähenemine, mida mina saan aktsepteerida.”

Parts otsib lahendust

Kui Lang võidab oma piinlikuks muutunud ristisõja, kaotab Eesti rohkem kui 25 miljoni euro suuruse investeeringu. Suur osa Eesti Raudtee ja Tallinna Sadama töötajaid suunduks tööbörsile, sest Vopak E.O.S. täidab enamiku Eesti transiidiäri mahte.

Majandusminister Juhan Parts tunnistas, et kõikidele osapooltele sobivad lahendused on käeulatuses, segab ainult Langi kius. „Olukord on piinlik ja Reformierakond lubas mulle, et nad lahendavad probleemi sisemiselt ära, aga lahendus on veninud,” ütles Parts. „Kõigile on selge, et vangla ei sobi transpordisõlme ja selle kavandamine sinna oli viga. Õige asukoht on Rae vallas, mille juhid tegid riigile pakkumise. Vopak pakub vangla asukoha muutmise eest 20 miljonit krooni kompensatsiooni – see tuleb vastu võtta. Justiitsministeeriumi hagid kahe maatüki suhtes tuleb kohe tagasi võtta, sest vangla ega justiitsministeerium ei vaja neid maid. Vaidlusalused maad tuleb anda Tallinna Sadama haldusesse, kes rendiks need turuhinnaga Vopak E.O.S-ile,”.

Justiitsminister Langilt ei õnnestunud loo valmimise ajaks kommentaari saada.

„Ministeerium on esitanud hagi riigi kui omaniku huvidest lähtuvalt, sest Vopak on hõivanud riigi maa, ilma et tal oleks selleks seaduslik õigus, ja kasutab täna neid hõivatud maatükke ettekäändena vangla ehituse takistamiseks,” teatas ministeeriumi kantsler Margus Sarapuu.

Üleeile lükkas Tallinna halduskohus tagasi Vopak E.O.S-i kaebuse vangla ala detailplaneeringu vaidlustamiseks.

Langi vanglasõja külgmanöövri tähtsündmused:

2002

•• Maardu linn kehtestab detailplaneeringu Vopak E.O.S-i raudteeharu pikendamiseks üle kruntide Riigimaa1 ja Riigimaa5. Ehitusloa ja hiljem kasutusloa väljastab raudteeamet.

2007

•• Maardu linn kehtestab vangla detailplaneeringu, millesse ei kuulu krundid Riigimaa1 ja Riigimaa5.

2008

•• Vopak E.O.S. esitab ohuanalüüsi. Justiitsministeerium asub taotlema krunte Riigimaa1 ja Riigimaa5.

2010

•• Vopak E.O.S. esitab taotluse hoonestusõiguse saamiseks kruntidel Riigimaa1 ja Riigimaa5.

2010

•• Tallinna Sadam esitab taotluse kruntide andmiseks ettevõtte haldusesse, et neid rentida Vopak E.O.S-ile.

2010

•• Justiitsministeerium nõuab kohtus, et Vopak E.O.S. lammutaks oma raudtee ja piirdeaiad.