Juudi kogukonna tellimusest idee saanud küünlakuller kogub populaarsust, firma plaanib Eestist väljapoole laieneda

 (83)
Küünlad kalmistul
Küünlad kalmistulFoto: Rauno Volmar

Eesti kalmistutel küünalde süütamise teenust pakkuv firma loodab aastalõpu pühade ajal mahtu mitmekordistada ning esmakordselt suunatakse teenus ka venekeelsetele klientidele.

Eestlased on kalmisturahvas ja siit ilmast lahkunud esivanemaid hoitakse au sees. Pühadel külastatakse agaralt kalme ning süüdatakse küülaid. Aga alati ei ole võimalik seda revision ette võtta ning selleks, et südametunnistus ikka rahu saaks tulebki appi küünlakuller.

„Meie teenuseid on kasutatud umbes 500-l korral ning kogume aasta lõpuni veel küünalde tellimusi. Juba süüdatud ning jõulude ja aastavahetuse paiku süüdatavaid küünlaid on kordades rohkem, lausus 10. oktoobril asutatud Gratitude Services üks omanik Gerli Palgi.
Ettevõtte kodulehe andmetel maksab ühe kuni 120-tunnise põlemisajaga kalmuküünla hauale viimine 5,99 eurot.

Küsimusele, kas ettevõtmine sai alguse turul valitsevast nõudlusest või isiklikust vajadusest, vastab Palgi: mõlemast. Ettevõtte üks omanik Antons Jurčenko, täitis 6 aastat tagasi Juudi kogukonna tellimust ühel Riia kalmistul, kus sooviti haudade kaardistust ning seejärel tellimiskeskkonda hauahooldusteenuste tellimiseks. Seejärel oli tema mõned aastad riiulis ning hakkas asutajate peades isiklikust vajadusest tulenevalt küpsema ning arenema. Nimelt olid firma asutajad ise korduvalt lõhkise küna ees, kui vanaema palve oli Räpina või Kivi-Vigala surnuaias hauad korda teha. Või veelgi hullem, kui surnuaia sihtpunkt oli Ukrainas või Lätis nagu Antonsil. „Terve 2019 suve tegelesime Baltikumi turunõudluse kaardistamisega ning hingedepäeva küünlakampaania oli esimene katse turult laiemat tagasisidet saada,“ tõdes ta.
Hingedepäeval toimetati nelja linna ehk Tallinna, Tartu, Viljandi ja Pärnu kalmistutele üle 300 küünla.

Seotud lood:

Palgi sõnul kõnetatakse detsembris esimest korda ka venekeelset tellijaskonda ning nendegi tagasiside on olnud soe. Praegu kasvatatakse tasapisi endale kevadeks kliendibaasi ning valmistatakse ette tehnoloogilist lahendust suurema hulga kalmistute kiireks kaardistamiseks. „Kaardistatud kalmistud on meie teenuste pakkumiseks ning Eestist välja laienemiseks ainuvõimalik lahendus,“ lausus Palgi. Vastasel juhul ei räägi klient ning teenusepakkuja ühte keelt ja teenuse osutamise asukoha väljaselgitamine võtab kõigilt liiga palju aega ja energiat. Sestap peab ettevõte end sisult isegi rohkem tehnoloogiaettevõtteks.

Lisaks küünlakulleri teenusele pakub ettevõte ka haudade hoolduse teenust. Selle vastu tunti Palgi kinnitusel palju huvi juba hingedepäeva paiku. Firmaga on ühendust võtnud paarkümmend ettevõtet ja eraisikut, kes soovivad enda kodu lähedal asuval kalmistul neile abikäsi ulatada. Palgi tunnistab, et selline tähelepanu ning huvi on olnud üllatav. „Samas nii me seda teenust tulevikus näemegi - teenust osutavad regioonis elavad inimesed ning kliendi jaoks on üks tellimiskeskkond ja üks teenusepakkuja sõltumata sellest, mitmele kalmistule ta hooldusteenuseid vajab. Nii nagu Boltki - igaüks võib olla taksojuht, kuid takso tellime Boltiga ning teenuse kvaliteedi ja teostamise eest vastutavad nemad,“ räägib Palgi.

Kuna hooldusteenuse pakkumine konkureerib praegu jõuludega, sellele teenusele ka eraldi ei rõhuta. Palgi sõnul algab hooldusteenuse hooaeg kevadel. „Hakkame teemast suuremalt rääkima uuel aastal ning hakkame siis ka pakkuma erinevaid taskukohaseid pakette - ühekordsetest kuni kuutasulisteni,“ kirjeldab ta.

Nii küünlaviimine kui ka hooldusteenused on Palgi sõnul praegu kõige populaarsemad suuremate linnade kalmistutel - Tallinnas, Tartus, Pärnus ning Viljandis. „Eks siin kehtib reegel, et kui Pärnamäe kalmistu on maetute hulga poolest 15 korda suurem kui keskmine Eesti kalmistu, siis sinna tulebki kõige rohkem tellimusi,“ selgitab Palgi.

Küünlatopsid jäävad kalmistule

Küünal on põledes küll kaunis, kuid päeva või kahe möödudes, kui leek kustub, saab sellest plastprügi, mis enam ühtegi hauda ei kaunista. Palgi möönab, et nende firma viidavad küünlatopsid jäävad kalmistule. „Praegu oleme jäätmete probleemi lahendanud nii, nagu seda surnuaiakultuuris ikka tehakse - see, kes läheb kalmule, viib sealolevad tühjad topsid prügisse,“ selgitab Palgi. Ehk kui ettevõttelt on tellitud teenuseid, siis hauale minnes korjab ettevõtte esindaja ära tühjad topsid ning järgmine külastaja saab ära visata nende viidud küünlatopsid.
„Oleme ka pidanud esimesi läbirääkimisi Soome ning Eesti küünlatootjatega, et haudadelt kokkukorjatavaid küünlatopse neile tagastada, kuid Eestis sellist head süsteemi veel pole ning Soome tagastamine ei ole veel kuluefektiivne,“ selgitab ta. Palgi kinnitusel töötab ettevõte selle nimel, et tulevikus oleksid nende poolt kalmistutele viidavad küünlad biolagunevad.

Mis firma on Gratitute Services?
Gratitude Services OÜ omanikud on Allan Selirand ning Antons Jurčenko, kellele kuulub kummalegi 40% ettevõttest. Gerli Palgile kuulub firmast 20%. Kuna firma on veidi enam kui kaks kuud vana, ei ole veel ühtegi majandusaruannet esitatud.

Antons Jurčenkole ning Allan Selirannale kuulub ka Krediidiinfo andmete kohaselt toidukaupade, jookide ning tubakatoodete hulgimüügiga tegelev Diplomatic Delivery OÜ, mille käive kasvas eelmisel aastal 85,8% 1,15 miljoni euroni ning puhaskasum 348,9% 249 702 euroni.