Ühesugune idee

Enam kui 700 poega üle maailma töötav Jysk pakub soodsalt tarbekaupa – mööblist käekellade ja hommikumantliteni. Firma Eesti koordinaatori Marko Põdra sõnul on Jyskil üle maailma ühesugune kontseptsioon – suured, üle 1500-ruutmeetrise müügipinnaga poed, lai sortiment, kust leiab kogu majapidamise jaoks kõike ühest kohast. “Üks on majapidamise pool, teine igasugune jõulukraam ning suvised grillimistarbed,” ütles ta. “Meid võib nimetada tarbekauba säästumarketiks.”

Tallinlane Helen ostis Jyskist paar nädalat tagasi kaks fliispusa. “100 krooni maksid, muidu maksavad 400 krooni kandis,” ütles ta. Tallinlane Mari ütles, et tema õde ostis Jyskist aga küünlajalgu hinnaga 5.90. “Mujalt neid eriti saada pole, vähemasti pole ma neid mujal märganud,” ütles ta.

Jyski soodsate hindadega tooted tulevad Saksamaalt, Taanist, Rootsist, vähesel määral ka Eestist jt riikidest. “Kvaliteet on meil kindlasti kõrgem kui hind. Samadest materjalidest mööblit pakuvad igasugused Askod ja Sotkad tunduvalt kõrgema hinnaga,” lausus Põder. Soodsad hinnad tulenevad tema sõnul hanketingimustest. Jysk teeb ühise suure hanke keskladudesse kokku, mistõttu toodete hinnad saab väga madalaks kaubelda. Firma müüb mõningal määral ka pisividinaid Hiinast, hiinlased suurt juurdehindlust ei tee.

Keskklassiga inimestele

Jyski poed sobivad Põdra sõnul keskklassi inimestele, kelle sissetulek jääb kuus alla 10 000 krooni. Samas käivad ka rikkad inimesed Jyskis näiteks punutud korve ostmas. “Meil ei ole kasumi protsent nii kõrge, rõhume suurele käibele,” ütles Põder.

Jysk teeb sarnaselt oma suurima konkurendi Koduextraga massilisi reklaamikampaaniaid, kliendid saavad sooduspakkumiste lehe iga kuu oma postkastidesse. See ongi Jyski kõige põhilisem reklaamikanal.

27. novembril avab Jysk poe Tartus. “Meie plaan on terve Eesti haarata,” ütles Põder. “Samas sõltuvad meie edaspidised plaanid suuresti Tartu edust. Oleme mõelnud veel Pärnu ja Narva peale.”

Laienemisplaanid tehakse Jyski kontserni palgatud Baltikumi esindajaga koostöös.

Viie Koduextra poega üle Eesti opereeriva Olympic Investi turundusjuhi Merike Aadussoo sõnul avab firma ühe uue poe järgmisel aastal Ülemiste keskuses, samas on aja jooksul pidanud mõne poe ka sulgema. “Mustamäel panime poe kinni, polnud lihtsalt piisavalt ostjaskonda,” ütles ta.

Aadussoo sõnul on inimesed maade ja kinnistute ostuga end viimase piirini, et mitte öelda lõhki laenanud, mistõttu kodukauba ostuks jääb raha vähem. Tema sõnul on Koduextra nomenklatuur Jyski omast laiem, konkurent pakub aga häid hindu.

Laenavad lõhki

“See, et inimesed on end lõhki laenamas, on meie lootus ellu jäämiseks järgneva 3-4 aasta jooksul, kuna otsitakse soodsamaid pakkumisi,” ütles Aadussoo. Tema sõnul on Koduextral, vaatamata raskustele ja poodide sulgemisele, ikkagi esialgne plaan laieneda Pärnusse ja Viljandisse.

Jysk loob Tartu poes 18 töökohta, hetkel töötab firmas 40 inimest. Firma kuukäive Kristiine keskuse poes kõigub 3,5 ja 5 miljoni krooni vahel, töötatakse 38–40-protsendise kasumimarginaaliga. Kristiine pood töötab möödunud aasta juunist, kuu aega tagasi avati pood ka Mustakivi keskuses. Jyskil on poode ka Skandinaavias, Lätis ja Leedus, Kanadas, Islandil jm.

Jysk on loodud enam kui 20 aastat tagasi äriideega müüa kvaliteetset kaupa konkurentidest palju soodsamalt. Kogu kontserni käive on umbes 16 miljardit krooni ja kokku antakse tööd 5000 inimesele.