Esmaspäeval sünnib Harjumaal Laagris Eesti suurim kaubakäitlemisettevõte, sest Euroopa juhtivad logistikafirmad ühinevad. Taani päritolu DFDS ja hollandlaste Frans Maas panevad leivad ühte kasti. Kuigi taanlaste nimest saab ühineva ettevõtte kaubamärk, räägivad asjaosalised mitte üle võtmisest vaid sõbralikust ühinemisest.

Äri ühest kindapaarist

Taanlased juhtisid mängu Skandinaavias, hollandlased aga nn mandri-Euroopas. Nüüd katab ühendatud ladude ja vedude võrk kogu tolliliitu. Kadaka tee autotalli-laadsetes tekstiililadudes 15 aastat tagasi ühe veoauto ja paari töökinnastega alustanud autojuht-ekspediitorist Lepp tõuseb 150 töötajaga ja ligi 700 miljoni kroonise aastakäibega ettevõtte juhiks. DFDS Transport annab nüüd Eestis käibe poolest silmad ette rahvusvahelistele hiiglastele DHL-ile ja Schenkerile.

Kolm aastat tagasi avas Lepp Laagris Pärnu maante ääres uue logistikakeskuse, mis oma värvikireva fassaadiga meenutab pigem vee- ja meelelahutuskeskust kui laduderägastikku.

Sarnaselt teistele suurtele logistikaettevõtetele suudab Lepp pakkuda nii kaupmeestele kui ka tootmisettevõtetele täielikku transpordi- ja laoteenust. Näiteks Eesti juhtiv koduelektroonika müüja Sandman hoiab kogu oma kaubavaru Lepa juures.

Euronicsi keti omanikuna tuntud ettevõte käsutab kolmandikku DFDS-i 12 000-ruutmeetrisest laopinnast.

Hiiglaslik ladu seisab maast laeni täis röstereid ja televiisoreid. Kui ostate Ülemiste kaubakeskuse Euronicsi poest Boschi tolmuimeja, siis saadavad Lepa alluvad järgmisel päeval oma riiulitelt sinna uue imeja teele. Samal ajal on nad valmis mõnest Euroopa jaotuskeskusest või lausa otse tootja hoovilt uue seadme tühjaks jäänud kohale asemele tooma. Sandmani töötajatele jääb üle kaup ainult tellida ning seejärel maha müüa.

Lepa ladudest käib läbi kõik, mis ei vaja külmutamist ja pumpamist. Samal ajal kui lao Pärnu-poolses osas laetakse maha ventilatsioonisüsteemi meenutavaid torusid ja kaste, siis Tallinna poole veeretatakse kaubaplatvormil värvikirevaid motorollereid.

Suurem osa laost kuulub kaupadele, mida ei laota riiulitele, vaid jäetakse kaubaalustele. Need peatuvad Laagris sageli vaid loetud tundideks, et asuda väiksemate veokite turjal teele kõikjale Eestimaa linnadesse.

Sarnaselt tallinlastega tellivad ka Viljandi ja Narva kaupmehed oma letitäite suurtest maailma kaubaladudest ning lasevad selle logistikaettevõttel otse ukseni vedada, jättes enda mureks vaid arvete õigeaegse tasumise.

Selline äriskeem toobki kaasa transpordiettevõtete lausa lõputuna näiva paisumise. Majanduse kiire kasvuga nõuavad tarbijad kaupu üha suurenevates kogustes ja enneolematu kiirusega. Kasvavate mahtudega suudavad kaasas käia üksnes hiiglaslikud logistikavõrgustikud, mis juhivad kaupade liikumist töökindlate ja ühtlustatud elektrooniliste andmebaasidega.

Väikestel kriips peal

Eestis suudab väikeettevõtja oma logistikaäri iseseisvalt püsti panna üksnes mõnele kindlale kaubagrupile või kliendile keskendudes. Kuid kasumit teenida on niimoodi väga raske, sest võistlus käib kiiruse ja mahu peale. Veoäri ideeks on enne teele asumist võimalikult suur käru võimalikult tihedalt kaupa täis panna.

Lepa korraldusel liigub iga päev Eestis ligi 300 veoautohaagist, mis teeb temast arvestatava konkurendi igale kohalikule transpordifirmale. Kõiki DFDS-i haagiseid kokku liites saab ligi 10 000 veoühikuga armaada.

Kuid ettevõttele ei kuulu ühtegi veoautot. Kõik haagised veetakse ära alltöövõtjate jõul, kelleks võivad olla nii tosina autoga väikeettevõtjad kui ka ühe neljarattalise armukesega üksiküritajad. DFDS-i lipu all sõidab Eestis ligi paarsada alltöövõtjat.

Rekkamees haagib Laagris käru taha ja põrutab Euroopasse. Tänu rahvusvahelisele võrgustikule võib ta sihtkohta veetud haagise maha jätta ja tagasi sõitmiseks näiteks kõrval asuvast laost uue DFDS-i käru külge haakida.

Autoveod kujutavad endast vaid ühte osa DFDS-i igapäevatööst, sest ettevõte korraldab samal ajal vedusid nii lennukite kui ka laevadega.

Selline teenuse kombinatsioon võimaldab täita ka väga eksootilisi ja erandlikke tellimusi. Näiteks on Lepa alluvad käinud järel Eesti jahimeeste Aafrikas lastud jahiloomadest tehtud topistel.

Lepp on valmis tellija kauba ära tooma isegi sõja ootel Iraanist. Kuid sinna ta Eesti autojuhte ei saada, sest tolles ambitsioonikas islamiriigis pole DFDS-i esindust. Partnerite abil ulatuvad logistikaettevõtte kombitsad aga ka kaugemasse pärapõrgusse.

Üllatab, et rahvusvaheliste kokkulepete põhjal on üleilmse võrguga kauba vedajal kliendi ees vaid piiratud vastutust. Sõltumata kauba maksumusest peab logistikafirma õnnetuse korral hüvitama vaid 180 krooni kauba iga kilo eest. Kui sülearvutitega kaubaauto kukub jõkke, siis saab kaupmees 2,6-kilose arvuti eest vedajalt hüvitist vaid alla 500 krooni, ülejäänud summa osas tuleb kaup endal kindlustada.

DFDS-i püsiklientide arv Eestis avaldab muljet, küünides tuhande ettevõtteni. Eesti logistikaäri on üpriski killustunud, sest suurimad tegijad suudavad kontrollida vaid 5-10 protsenti kogu turu mahust. Selline olukord pakub igale tegijale ohtralt arenguruumi ning ennekõike just konkurentidelt kundede üle löömise teel. Logistikamehed käituvad kui härrasmehed, kuid naabri kliendile lüüakse esimesel võimalusel vargsi küüned taha.

Niimoodi vaatavad konkurendid ka käimasolevat ühinemist ootusäreva pilguga. Schenkeri AS-i Eesti juht Meelis Arumeel räägib avameelselt, et loodab liituvatest ettevõtetest töötajaid endale meelitada. Kui töötajad logistikafirmast laiali jooksevad, siis ikka koos oma klientidega, kinnitab Arumeel.

Lasnamäel trammide lõpp-peatuses asunud Frans Maas Eesti kolib kogu täiega Laagrisse. Frans Maasi juhataja Jaanus Truu leidis uue töökoha ühineva ettevõtte juhtkonnas. Truu ennustab, et kaotab ligi kümnendiku senistest töötajatest. Erinevalt Rootsist ja Norrast ei ole ettevõte Eestis ühinemisega seoses koondamist kavandanud, sest majandus ning seega ka turu maht kasvab jõudsamalt, kui asjatundlikke töötajaid suudetakse ette valmistada.

Suur ühendaja:

Jaan Lepa poolt DFDS-iks liidetud ettevõtted

Svex International

DSV Samson Transport

BDN dan Transport

DFDS Transport

Frans Maas

DFDS Transpordi suurimaid kliente

Tallinna Kaubamaja

Sandman Grupp

Kesko Agro

Nefab

Sunorek

Silmet

ABC King

Allikas: DFDS

Kommentaar

Ühinemine ei mõjuta tööd

Toomas Suurvärav, AS Sandman juht

Leppisime Eestis esimestena DFDS-iga kokku lao ja logistika täisteenuse ostmises. Praegu kasutavad samasuguseid skeeme Tallinna Kaubamaja ja tõenäoliselt mitmed toiduainete ettevõtted.

Kui välismaalt Eestisse saabuvad kaubad korraldab DFDS kostöös meie logistikuga, siis kaupade laialivedu Eestis on täielikult logistikaettevõtte õlgadel.

Meie hulgimüügi üksus annab iga päev teada, miliseid kaupu igapäevaste nn piimaringidega kauplustesse saadetakse. Läksime täisteenuse ostmise peale, sest usaldasime DFDS-i juhte täielikult ja saime nendega igast asjast avatud kaartidega läbi rääkida.

Alustasime koos Kadaka ladudes. Nende all oli paarsada ruutmeetrit, meil paarkümmend. Kadaka ladudes mõistsime, et mõtleme samades kategooriates ja jagame samu väärtushinnanguid. Ühel arenguetapil muutusid kauba mahud ja soovitavad kiirused nii suureks, et oli otstarbekas kogu logistika asjatundjatele edasi anda.

Pole välistatud, et kui meie äri veelgi suuremaks kasvab, siis muutub kasulikuks logistikateenus taas enda alla võtta, kuid nüüd juba eraldi ärisuunana. DFDS-i ja Frans Maasi ühinemine ei mõjuta Sandmani koostööd DFDS-iga mingil määral.