Kui senini on ettevõtte maksustamisest rääkides mõeldud kasumi maksustamist, siis KPMG hiljutine uuring näitab, et vaekauss kaldub hoopis kaudsete maksude poole. Esmakordselt märkis enamik rahvusvaheliste firmade maksu- ja finantsjuhte, et käibemaksuriskide haldamine on keerulisem kui kasumi maksustamine.

Rahvusvahelisel tasemel tegutseva ettevõtja suurimaks maksuriskiks peab 50% KPMG uuringus osalenud suurettevõtetest käibemaksu. Selle on tinginud maailmas, sh Eestis valitsev ettevõtte tulumaksumäärade alanemine ja äritegevuse üleilmastumine, mis nõuab üha enamate maksususüsteemide tundmist. Kuigi liikmesriikide käibemaksuseadused tuginevad Euroopa Liidu käibemaksudirektiivile, rakendavad riigid selle põhimõtteid väga erinevalt ja välisturgudel tegutsemine on täis ootamatusi.

Uuringu järgi teeb ettevõtetele suuremat muret käibemaksuseaduste keerukus, deklaratsioonide või muude dokumentide esitamine ja hirm trahvide ees. Riigiti peetakse kõige tülikamaks Itaalia käibemaksukohustuste täitmist ja kõige sõbralikumaks Suurbritannia keskkonda.

Maksudega seotud protsesse sunnivad maksumuudatuste ja kohtuotsuste kõrval üle vaatama ka äritrendid, tehnoloogia areng jms. Eelis on ümberkorralduste või uute projektide tõttu lahendusi otsivatel ettevõtjatel, sest nad mõtlevad kaugemale neist, kes reageerivad ainult maksuseadustesse tehtavatele muudatustele.

Euroopa Komisjoni tegevus maksustamise valdkonnas mõjutab otseselt Eesti käibemaksuseaduse trende, v.a kui tegemist on otsekohalduva dokumendiga.

Müügikampaaniad on äritegevuse lahutamatu osa pea igas tegevusvaldkonnas. Euroopa Komisjonis ringleb 2006. aastast tööpaber juhistega hinnasoodustuste ja muude müügiedendamise võtete käibemaksuga maksustamise kohta. Mahuka dokumendi sisu muutub eri ringkondade vastuoluliste huvide tõttu pidevalt. Kindlasti ei anna see jõustumisel vastuseid kõigile kerkinud küsimustele, vaid ilmselt tekitab hoopis uusi.

Maksuvabad teenused

Samuti ootab muudatusi finants- ja kindlustussektor, sest Brüsseli koridorides valmistatakse ette Euroopa Liidu nõukogu määruse eelnõu, mis vastuvõtmisel kohaldub liikmesriikidele otse. Läbimurret oodatakse Prantsusmaa eesistumise ajal, mis algas 1. juulil 2008. Rohkem kui maksuvabade teenuste täpsemat loetelu ootavad selle valdkonna ettevõtjad kulude jagamise kokkulepete põhimõtete jõustamist. Kuna ostuarve käibemaks on selles sektoris kulukomponent, siis loodetakse probleemile leevendust kulude jagamise kokkulepete kaudu.

Tähelepanu väärib direktiiv, mis muudab piiriüleselt osutatavate teenuste maksustamist – väheneb erandite hulk, piiriüleseid teenuseid maksustatakse üldjuhul ostja kaudu. Üleminek toimub 2015. aastaks, kuigi enamik muudatusi tuleb riigisisestesse seadustesse teha juba 2010. aastaks. Ettevõtjad, kelle jaoks piiriüleste teenuste osutamine või saamine tähendab maksuriski, peaksid silmas pidama ka tulevasi nõudeid.