Jaaguar ning Land Rover on Suurbritannias saavutanud ikoonilise staatuse, olles briti autotööstuse sümboliks. Need kaks automarki moodustavad märkimisväärse osa kuningliku perekonna autopargist ning on ainsad prestiižikaima kuningliku volitusega pärjatud autotootjad. Ometi võib kõva ehk ühisturult ning tolliliidust lahkumist tähistav Brexit tähendada autode tootmise Suurbritanniast välja viimist, sest sellega kaubandustariifides kaasnev 1,2 miljardi naelane kulu oleks ettevõttele liiast.

Briti suurima, küll India Tata Motorsile kuuluva autotootmisettevõtte Jaguar Land Rover'i (JLP) tegevjuht Ralf Speth ütles, et ettevõte, mis on juba 10 miljonit naela Brexiti hädaolukorraplaanile kulutanud, vajab plaanitava viie aasta pikkuse ning 80 miljardi naela suuruse investeeringu tegemiseks kindlust. Juba on neil raskusi rahvusvahelise tipptalendi ÜK-sse meelitamisega.

"Ma ei taha kedagi ähvardada, aga me peame selle liigutuse mõjude hindamisel olema läbipaistvad. Me tahame Ühendkuningriiki jääda, JLP's hing ja süda on siin. Peame otsustama, kas tuua siia lisasõidukeid ning uue tehnoloogia, akude ja mootoritega elektrisõidukeid, sest meil on ka teisi võimalusi. Kui ma seda siin teen ja Brexit kulgeb vales suunas, siis mis ettevõttega juhtub?," ütleb Speth, lisades, et tootmine viiakse välja vaid siis, kui see oleks ainus võimalus, et ettevõte päästa. "Kui olen sunnitud ettevõtte riigist välja viima, sest meil pole sobivat kokkulepet, siis me peame siin tehased sulgema, mis oleks väga-väga kurb," lisas Speth.

Hetkel annab JLP riigis tööd 40 000 inimesele ning ekspordib üle 18 miljardi naela väärtuses. Lisaks on Spethi hinnangul ettevõttest sõltuvuses rohkem kui 300 000 briti töökohta läbi nendega seotud tarnijavõrgustiku. "Keegi ei taha lahendust, mis lõpuks suurendab bürokraatiat ja vähendab ÜK tööstuse produktiivsust ning konkurentsivõimet," lisas Speth.

Teade murepilvedega kaetud tulevikust tõusis pinnale kontekstis, kus mitmed juhtivad ettevõtted on kõva Brexiti negatiivsete külgede eest hoiatanud. Nii Airbus kui ka BMW on öelnud, et sellisel juhul peavad nad tootmist ÜK-s kas kokku tõmbama või selle hoopistükis välja viima.