Kaitsepolitsei viis läbiotsimise läbi 19. veebruaril algatatud kriminaalasja raames, mis käsitleb raamatupidamisandmete võimalikku moonutamist, varjamist või hävitamist, ütles kaitsepolitsei pressiesindaja BNS-ile.

Kriminaalasja raames kontrollitakse, kas SLK esitatud andmed teede- ja sideministeeriumile 1996.-2000. aasta perioodi kohta Virtsu-Kuivastu ja Rohuküla-Heltermaa liinil teostatud reisijate ja sõidukite üleveo, remontööde ja kütusekulu kohta vastavad tegelikkusele.

Kaitsepolitsei otsis läbi SLK-i kontori, kompaniile kuuluvad parvlaevad ning SLK-i omaniku Vjatšeslav Leedo ja juhatuse liikme Tõnis Rihvki elukohad. Sealt võttis politsei kaasa ka dokumente.

“Kaitsepolitsei peab vajalikuks rõhutada, et kriminaalasi algatati eesmärgiga selgitada igakülgselt ning objektiivselt välja äriühingu tegevusega seotud asjaolud,” sõnas pressiesindaja. “Kriminaalasja algatamine ei tähenda, et SLK-i või ministeeriumiga seotud isikuid käsitletakse potentsiaalsete süüdistatavatena.”

Kriminaalmenetlus SLK-i tegevuse uurmiseks alustati teede- ja sideministeeriumi ja ühe eraisiku avalduse alusel.

Teede- ja sideministeeriumi tellimusel kontrollis eelmisel aastal Saaremaa Laevakompanii raamatupidamist audiitorfirma, et tuvastada, kas ettevõte on parvlaevaliikluse dotatsiooni kasutanud õiguspäraselt. Audiitorfirma ei tuvastanud rikkumisi.

Teede- ja sideministri Toivo Jürgensoni väitel aga ei ole ministeerium esitanud kaitsepolitsele avaldust kriminaalasja algatamiseks, mille alusel Saaremaa Laevakompaniis (SLK) toimus läbiotsimine.

Jürgenson ütles BNS-ile, et teede- ja sideministeeriumil pole kolmapäevase läbiotsimisega mingit seost.

Avalduse kriminaalasja algatamiseks esitas kaitsepolitseile Jürgensoni sõnul ettevõtja ja parvlaevaühenduse tariifikomisjoni liige Toivo Alt. “Ilmselt läbiotsimise tingiski antud kriminaalasi,” lisas minister.

Saaremaa Laevakompanii tegevjuhi Tõnis Rihvki sõnul avaldab teede- ja sideministeerium ettevõttele survet, sest kaitsepolitsei poolt ära võetud dokumendid on olnud kättesaadavad nii ministeeriumile kui ka hinnatariifikomisjonile.

Samuti viis audiitorfirma PriceWaterhouseCoopers möödunud aasta lõpul teede- ja sideministeeriumi tellimusel ettevõttes läbi ulatusliku auditi, mille tulemused on ministeeriumi ja hinnatariifikomisjonile ammu teada, teatas Rihvk ETAle.

“Meie näeme kriminaalasja algatamises ja sellest tulenevas dokumentide võetuses pigem survet Saaremaa Laevakompaniile selle aasta riigitoetuse määramise arutelu ajal,” ütles Rihvk. “Sisuliste läbirääkimistega selle üle, kuidas leppida riigi ja laevakompanii vahel kokku võimalikuks kütuse hinnatõusuks ja dollari kallinemiseks, et vältida piletihinna tõusu, pole riigi esindajad saanud siiani eriti tegeleda.”